دوشنبه 2 مهر 1403

درآمد پزشکان اطفال چقدر است؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
درآمد پزشکان اطفال چقدر است؟

چند سالی می‌شود مدیران رده بالای نظام سلامت درباره خالی ماندن ظرفیت برخی از رشته‌های آزمون دستیاری هشدار می‌دهند؛ رشته‌هایی مانند قلب، اورژانس، اطفال و بیهوشی که جزو رشته‌های کم درآمدتر تلقی شده و چهره‌های نظام سلامت به صراحت می‌گویند این کم‌درآمد بودن موجب‌شده جذابیت چنین رشته‌هایی برای ادامه تحصیل رزیدنت‌ها کاهش یابد.

با تمام اینها، اما وقتی پای صحبت‌های برخی از پزشکان دیگر می‌نشینیم، متوجه می‌شویم درآمد این گروه از پزشکان هم آنچنان پایین نیست. همچنان که دکتر محمد‌رضا آقا اسماعیلی، متخصص اطفال در گفتگو با «جوان» از درآمد 200 تا 300 میلیون تومانی متخصصان اطفال در شهری مانند اصفهان صحبت می‌کند که با توجه به درآمد متوسط سایر مشاغل در جامعه جزو سطوح بالای درآمدی هستند. از نگاه این متخصص حتی حقوق 15 میلیون تومانی رزیدنت‌ها هم به خصوص برای خارج از پایتخت، درآمد بدی محسوب نمی‌شود، چراکه به عنوان کمک هزینه در کنار آموزش به آن‌ها پرداخت می‌شود و فقط سه سال بعد با دریافت مدرک تخصص این افراد هم می‌توانند به درآمد بالای 200 میلیون تومان برسند، چراکه بیماران زیادند و پزشکان متخصص کم.

امسال هم با انتشار آمار آزمون دستیاری مشخص شد یک‌سری از رشته‌ها مانند اطفال، قلب، بیهوشی و طب اورژانس ظرفیتشان خالی ماند. البته الان چند سالی می‌شود ما با این مشکل مواجه هستیم و اقبال کمتری به این رشته‌ها در میان داوطلبان آزمون دستیاری وجود دارد. آن هم در شرایطی که این رشته‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از نگاه شما به عنوان یک پزشک که در این حوزه فعالیت می‌کنید دلایل این کم‌اقبالی چیست؟ آیا دستمزد پایین و درآمد پایین این رشته‌ها موجب کاهش اقبال دانشجویان به تحصیل در آن‌ها شده‌است؟ آسیب‌شناسی شما از این موضوع چیست؟

البته دورانی که من دستیاری اطفال قبول شدم، افراد برای این رشته خیلی سر و دست می‌شکستند. الان هم فکر می‌کنم که استقبال برای این رشته کم نباشد. به هر حال برخی پزشکان که اتفاقاً در جایگاه‌های مدیریتی نظام سلامت هم هستند، به دنبال این هستند که در کار طبابت، دست کم باشند، به همین‌خاطر هم مثلاً اعلام می‌کنند که پزشک مازاد داریم و برخی از جراحان برای اینکه مطب‌های خودشان شلوغ‌تر بشود، می‌گویند پزشک عمومی یا حتی متخصص، طبابت نمی‌کنند و حرف‌هایی از این قبیل، اما من این‌ها را شایعه می‌دانم. به هر حال چیزی که مسلم است، رشته اطفال و رشته بیهوشی و قلب و این‌ها هم خالی نمی‌ماند. ممکن است کسانی که نمره شان بالاتر می‌شود به طور نمونه رتبه اول یا رتبه‌های بالا می‌شوند، این افراد به سراغ رشته‌هایی مانند چشم پزشکی، گوش پزشکی، پوست و زیبایی و امثال این‌ها می‌روند و ابتدا ظرفیت این رشته‌ها پر می‌شود، اما در مرحله بعدی کسانی که نمره‌شان کمتر شده به رشته‌های کم متقاضی‌تری مثل اطفال، بیهوشی و اورژانس می‌روند.

یعنی شما این آماری را که از خالی ماندن ظرفیت تخصص رشته‌هایی مانند قلب، بیهوشی و اورژانس و اطفال در فضای مجازی و رسانه‌ها و از سوی برخی مقامات رسمی سازمان نظام پزشکی مطرح می‌شود، درست نمی‌دانید؟!

من به هیچ‌وجه قبول نمی‌کنم که یک پزشک عمومی که حد نصاب نمره رشته‌های چشم و گوش را نیاورده باز هم سراغ رشته‌های قلب، بیهوشی و اورژانس و اطفال نرود. ما که می‌بینیم همه این رشته‌ها ظرفیت‌شان پر می‌شود و من معتقدم این یک ادعای دروغ است که بعضی تخصص‌ها ظرفیتشان پر نمی‌شود و به دنبال نوعی انحصار هستند و اینکه ظرفیت چنین رشته‌هایی خالی می‌ماند، دروغ است!

پس شما می‌پذیرید افرادی را که نمره کافی در آزمون دستیاری بیاورند، ترجیح‌شان بر تحصیل در رشته‌هایی است که پولساز‌تر هستند، مانند پوست و زیبایی، چشم و امثال آن می‌روند و آن‌هایی که نمره کافی برای قبولی در این رشته‌ها را نمی‌آورند، مجبور می‌شوند که به رشته‌هایی مانند اطفال یا اورژانس و بیهوشی و امثال آن‌ها بروند، ولی تمام ظرفیت‌ها پر می‌شود، درست است؟

بله، دقیقاً همین‌طور است و به هر حال تمام ظرفیت‌ها پر می‌شود.

آقای دکتر! همانطور که می‌دانید در کنار کمیت پذیرش و آموزش پزشک و متخصص، کیفیت آموزش پزشکی هم بسیار مهم است. ممکن است با توجه به اینکه طبق قانون ما افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی را داشته ایم وزارت بهداشت از استاندارد‌های آموزشی‌اش کوتاه آمده‌باشد؟

بله کیفیت هم خیلی مهم است، اما از این شعار سوء‌استفاده می‌کنند و می‌گویند برای اینکه کیفیت آموزش پزشکی پایین نیاید، مجبوریم تعداد کمتری رزیدنت بگیریم. ولی باز این هم دروغ بزرگی است. الان بهترین متخصص‌های ما همان‌هایی هستند که در دوران جذب دانشجوی زیاد، وارد سیستم آموزش پزشکی شدند و در حال حاضر جزو بهترین‌ها هستند.

الان شما به عنوان یک پزشک اطفال مشکل خاصی ندارید و از شرایط و درآمدتان راضی هستید؟

در حال حاضر در شهر اصفهان در بین متخصص اطفال پزشکی هست که برای شش ماه دیگر نوبت می‌دهد و از این دست پزشکان الی ماشاءالله زیاد است. اینجا در شهر اصفهان پنج کلینیک تخصصی شبانه‌روزی کودکان دارد و هر پنج کلینیک را اگر شما مراجعه کنید، می‌گویند نوبت نداریم که به شما بدهیم! و صد نفر در مطب نشسته‌اند و منتظر ویزیت پزشک متخصص اطفال هستند. کلینیک‌ها غلغله مریض است، اما پزشک متخصص وجود ندارد که این‌ها را ویزیت کند؛ یعنی حتی در اصفهان که یکی از شهر‌های بزرگ و با امکانات خوب است باز ما پزشک متخصص اطفال کم داریم.

بله کمبود پزشک به ویژه پزشک متخصص که یکی از معضلات چند سال اخیر کشور است. از نظر درآمدی چطور آیا پزشکان اطفال نسبت به رشته‌های دیگر کم درآمد هستند؟

الان ویزیت پزشک اطفال 200 هزار تومان است. هر پزشکی می‌تواند در هر نوبت صبح تا ظهر 30 مریض را ببیند. 30 تا 200 هزار تومان می‌شود روزی 6 میلیون. حالا اگر در شیفت بعد از ظهر هم همین تعداد مریض را داشته باشد، روزانه 12 میلیون و ماهانه بیش از 200 میلیون درآمد خواهد داشت که خیلی هم خوب و عالی است و اصلاً نمی‌توانیم بگوییم تخصص اطفال کم‌درآمد است.

پس شما به عنوان یک متخصص اطفال این اظهارات را جوسازی می‌دانید و قبول ندارید؟

بله واقعاً جو‌سازی است.

با توجه به اینکه جامعه ما به دنبال سیاست رشد جمعیت است و اینکه می‌خواهیم تعداد فرزندآوری را ببریم، طبیعتاً نیازمان به پزشک اطفال بیشتر هم می‌شود.

احسنت بر شما؛ همینطور است. من اگر وزیر بودم، ظرفیت این رشته‌ها را حتی دو، سه برابر می‌کردم.

در پایان اگر نکته‌ای در تکمیل صحبت‌هایتان دارید، بفرمایید.

نکته جالب اینجاست که برخی مدیران حوزه سلامت جمع اضدادند. از یک طرف می‌گویند در ایران جراحی داریم که به نان شب محتاج است. از طرف دیگر هم می‌گویند که یک پزشک جراح معمولی ما بیشتر از بهترین جراح امریکا درآمد دارد. پس یک جور‌هایی می‌توان متوجه شد بسیاری از این ادعا‌ها دروغ است.

درباره درآمد پایین رزیدنت‌ها چطور؛ در حال حاضر رزیدنت‌ها بین 12 تا 15 میلیون درآمد دارند. آیا این مسئله می‌تواند انگیزه آن‌ها را برای کار ورود به این حوزه کاهش دهد؟

من 20 سال پیش ماهانه 500 هزار تومان حقوق می‌گرفتم. الان یک جوان تازه‌کار که دارد درس می‌خواند و مهارت یاد می‌گیرد، ماهی 12 تا 15 میلیون تومان حقوق بگیرد، خیلی هم بد نیست. مخصوصاً در شهرستان‌ها این درآمد می‌تواند قابل‌قبول باشد. به خصوص اینکه بعد از پایان تحصیلاتش بعد از سه سال می‌تواند تا ماهی 200، 300 میلیون درآمد داشته‌باشد. پس می‌بینید که بیشتر جو‌سازی است. در این کشور یک پزشک اطفال که می‌گویند درآمد ندارد 200، 300 میلیون تومان درآمد دارد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.