دوشنبه 23 مهر 1403

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران - ایرنا - رویدادهای فرهنگی و هنری کشور همچنان در رکود و سکوت کرونایی کشور این هفته نیز به دلیل هشدارهای بهداشتی مقابله با ویروس کرونا تعطیل بودند.

عرصه فرهنگ و هنر هفته ای که گذشت همچون هفته پیش از آن، مانند دیگر حوزه ها حتی پررنگ تر در جهت اهمیت سلامت جامعه خاموش ماند تا با بسیج مقابله با کرونا همراه تر باشد.

تعویق بخش جهانی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از جمله نشانه های این همراهی است.

کیوان کثیریان مدیر ارتباطات و رسانه‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره شرایط این رویداد سینمایی با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران اعلام کرد: در پی شیوع جهانی ویروس کرونا و دورنمای نامشخص نسبت به بهبودی اوضاع در سطح جهان در کوتاه مدت، پس از بررسی‌های مختلف درباره محدودیت‌های به‌عمل آمده در بیشتر کشورهای درگیر و در پی هماهنگی با ریاست سازمان سینمایی و رایزنی با فیاپف (فدراسیون جهانی اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان فیلم)، تصمیم برآن شد که با هدف هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سینمای ایران، این جشنواره در نیمه دوم خرداد ماه 1399 برگزار شود.

پیش از این مقرر شده بود جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره سی و هشتم 28 فروردین تا 5 اردیبهشت ماه 99 برگزار شود. این دوره از جشنواره به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار می‌شود.

شهاب حسینی بازیگر سینما که هفته گذشته موفق به دریافت نشان فرهنگ و هنر از سفارت فرانسه شده بود، با انتشار پیامی در صفحه شخصی‌اش آن را به مردم ایران تقدیم کرد. شهاب حسینی شامگاه پنجشنبه هفته گذشته (9 اسفند ماه 1398) در سفارت فرانسه نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و نامش در ردیف کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده‌اند، ثبت شد.

شیوع کرونا، برگزاری دوازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران را به تعویق انداخت. به این ترتیب مقرر شد تا برگزاری دوره دوازدهم جشنواره و مراسم اختتامیه که پیش از این 20 اسفندماه 98 اطلاع رسانی شده بود به بهار سال 1399 موکول شود.

جعفر کاظمی، نویسنده و کارگردان دفاع مقدس در سن 48 سالگی درگذشت.

جعفر کاظمی، نویسنده دفاع مقدس و کارگردان نمایش مدافعان حرم، که به دلیل بیماری آنفولانزا در بیمارستان بستری شده بود، صبح دوشنبه 12 اسفند، درگذشت.

پیکر زنده یاد علی ابوالحسنی با حضور خانواده و دوستان این هنرمند بدون مراسم تشییع در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد. پیکر این هنرمند روز دوشنبه به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی در مقابل ویروس کرونا بدون مراسم تشییع، تدفین شد.

ناشران آمریکایی مثل سیمون و شوستر، به دلیل شیوع ویروس کرونا از نمایشگاه کتاب لندن انصراف دادند. به گزارش فوربس، نمایشگاه کتاب لندن پیش بینی شده بود از 10 تا 12 مارس، یکم تا چهارم فروردین ماه برگزار شود اما با رشد ترس ها از کرونا ویروس کووید -19 تعداد ناشران که از این برنامه دست شستند، زیاد شد.

مقام‌های فرانسوی اعلام کردند که برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که قرار بود نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس 20 تا 23 مارس (1 تا 4 فروردین 99) برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن لغو شده است.

مرتضی دلشب، مدرس پیشکسوت موسیقی در سن 73 سالگی دارفانی را وداع گفت.

نهمین جشن سالانه انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما در پی شیوع کرونا لغو شد.

افتخارات جهانی ایران در هفته سکوت کرونایی داخلی

انیمیشن کوتاه سانگ اسپرو به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرزانه امیدوارنیا با دریافت تندیس بهترین انیمیشن کوتاه از جشنواره «لیبو»، واجد شرایط رقابت در بخش انیمیشن های کوتاه اسکار سال 2021 شد.

فیلم کوتاه امتحان ساخته سونیا حدادی در چهل و دومین جشنواره فیلم زنان «کرتی» به نمایش درمی‌آید.

این جشنواره از 23 اسفند تا 3 فروردین برابر با 13 تا 22 مارس در فرانسه برگزار می‌شود.

فیلم کوتاه کلاس رانندگی در ماه مارس (اسفند و فروردین) در چهل و دومین جشنواره مستقل Big Muddy آمریکا، بیست و نهمین جشنواره جهانی فیلم‌های زنان «برتل برو» آمریکا، جشنواره فیلم‌های زنان «بیروت» لبنان و بیست و ششمین هفته بین‌المللی فیلم کوتاه «رگنسبورگ» آلمان رقابت می‌کند.

فیلم سینمایی بی‌وزنی به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرد قادری و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته که چند روز قبل، جایزه ویژه آکادمی کارولینای شمالی آمریکا را دریافت کرده بود، در تازه‌ترین موفقیت جهانی‌اش، جایزه بهترین فیلم بخش فیلم‌های بدون محدودیت جشنواره تجربی پرو را کسب کرد.

ستین در اولین حضور و اکران بین‌المللی خود به طور همزمان در سه جشنواره بیپآپ نیویورک (آمریکا) هفته فیلم هالیوود (آمریکا) و میرآداس (اروگوئه) حضور دارد.

ستین عنوان اولین فیلم داستانی بین الملی اصغر عباسی است که پس از بیش از 20 عنوان فیلم کوتاه و مستند داخلی ساخته و با آن موفق به دریافت جوایز متعدد از جشنواره های ملی داخلی شده است.

در گرداب انقراض فتح‌الله امیری به مناسبت روز جهانی حیات وحش در سازمان ملل، نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های مستند منتخب طی مراسمی در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک، در یک رویداد مهم و در روز سه‌شنبه 3 مارس 2020 (13 اسفند 1398) اعلام می‌شوند تا در روز جهانی حیات وحش در آنجا به نمایش درآیند.

مستند سایه‌های بی‌خورشید به کارگردانی مهرداد اسکویی تقدیر ویژه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی مستند «بیگ اسکای» آمریکا را دریافت کرد.

غزاله رضوی با فیلم مستند من باید پرواز کنم در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم زنان آسیا شرکت می‌کند.

شانزدهمین دوره جشنواره فیلم زنان آسیا از چهارم تا هفتم ماه مارس 2020 در شهر «دهلی نو» هند برگزار می‌شود.

انیمیشن‌های سگی که مرض داشت و باد دوچرخه‌سوار از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره انیفست کانتربری نمایش داده می‌شود.

شیطان وجود ندارد اثر تازه محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، برنده جایزه خرس طلایی برلین شد.

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم برلین 2020 شب گذشته در کاخ برلیناله برگزار شد و هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل که ریاست آن را جرمی آیرونز بازیگر بریتانیایی بر عهده دارد، فیلم شیطان وجود ندارد تازه‌ترین ساخته محمد رسول‌اف را به عنوان برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم معرفی کرد.

*س_برچسب‌ها_س*