شنبه 5 آبان 1403

در گذر فرهنگ؛ هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
در گذر فرهنگ؛ هفته‌ای که گذشت

تهران - ایرنا - درگذشت پیشکسوت سینما و تئاتر محمدعلی کشاورز را می‌توان از مهمترین و البته تاثربرانگیزترین رویداد هفته‌ای که گذشت عنوان کرد.

محمدعلی کشاورز اوایل خرداد جاری به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد. پس از آن وی به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. این هنرمند مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون یکشنبه، 25 خرداد و در سن نودسالگی بعد از تحمل دوره‌ای بیماری درگذشت.

پیکر زنده‌یاد محمدعلی کشاورز سه‌شنبه 27 خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان فرهنگی و هنری، علاقه‌مندان، چهره های فرهنگی و هنری در خانه ابدی خود واقع در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) گرفت.

** رییس سازمان سینمایی در حکمی اعضاء شورای سیاستگذاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی «فیلم کوتاه تهران» را منصوب کرد.

مجید مجیدی، محمدرضا جوادی یگانه، جعفر صانعی مقدم، مهدی جعفری، علیرضا رضاداد، نیما عباسپور، مجید برزگر و سیدصادق موسوی با حکم حسین انتظامی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران منصوب شدند.

** دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها ابلاغ کرد.

** اطلاعیه شماره 5 اداره‌کل هنرهای نمایشی در قالب مجموعه‌ای از الزامات و پیشنهادات جهت ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی از ابتدای تیرماه سال جاری منتشر شد.

** نمونه اولیه هتل‌های کپسولی، با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل این وزارتخانه رونمایی شد.

به گفته مدیرعامل کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی، برآوردها نشان می‌دهد ظرفیت استفاده از 10 هزار هتل‌کپسولی در ایران وجود دارد و برای ورود 5 هزار واحد هتل‌کپسولی را به کشور آمادگی داریم.

قیمت تمام شده این هتل کپسولی از 20 میلیون تومان آغاز و تا 100 میلیون تومان می‌رسد. نمونه‌های اولیه حدودا 60 میلیون تومان است که یک محل اقامتی مناسب برای استفاده کوتاه‌مدت است.

** سفارت ایتالیا در تهران با هدف معرفی و گرامیداشت سینمای ایتالیا و صنعت فیلمسازی این کشور، سومین دوره رویداد «فاره سینما» (Fare Cinema 2020) را برگزار می‌کند.

این رویداد امسال به دلیل شرایط فوق‌العاده ناشی از شیوع کرونا صرفا به صورت دیجیتال برگزار می‌شود. در همین راستا، از 15 تا 21 ژوئن (26 خرداد تا 1 تیر) همه روزه مجموعه‌ای از کلیپ‌های آموزشی درباره هنر سینما و فیلم در شبکه‌های اجتماعی متعلق به سفارت ایتالیا و یک پلتفرم پخش آنلاین، در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

به علاوه در طول این رویداد یک هفته‌ای، سه کلاس پیشرفته ویژه نیز به مناسبت روز جهانی سینمای ایتالیا (20 ژوئن -31 خرداد) و صدمین سالگرد تولد فدریکو فلینی (Federico Fellini) و آلبرتو سوردی (Alberto Sordi) دو تن از اساتید برجسته سینمای ایتالیا، به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

** مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب از معرفی 5 نامزد نهایی چهره سال 98 خبر داد و گفت: امسال نیز با جمع‌آوری آرای جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر، ابتدا 14 نفر برای این عنوان نامزد شدند که از آن تعداد، 5 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

افتخارات جهانی عرصه فرهنگ و هنر

**‌ بازی انیمیشن سینمایی آخرین داستان با همکاری استودیو استرالیایی «بلو فیش» به شکل بین‌المللی منتشر می‌شود.

** فیلم‌های کوتاه بریسبال از تولیدات انجمن سینمای جوانان مشهد و ساخته ریحانه مرتضایی، نگران نباش به کارگردانی مانا پاک‌سرشت و رنج‌های دریا ساخته رضا مسعودی در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم و تلویزیون Ramsgate انگلستان به نمایش در خواهند آمد.

در این جشنواره که فیلم‌های کوتاه، مستند، انیمیشن و سینمایی را به رقابت می‌گذارد، فیلم‌های سینماییروز چهاردهم به کارگردانی محمود ناظری، درون ماهی ساخته بهزاد وزیری و مستند بیان به کارگردانی بلال طاهری نیز حضور خواهند داشت.

چهارمین جشنواره جهانی فیلم و تلویزیون Ramsgate انگلستان ماه ژوئن برگزیدگانش را معرفی می‌کند.

** بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «جئونجو» در کشور کره جنوبی، فیلم متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی را در برنامه نمایش خود قرار داد.

جشنواره بین‌المللی فیلم «جئونجو» که امسال به دلیل بحران جهانی رونا در دو بخش فیزیکی از تاریخ 28 می تا 6 ژوئن (8 تا 17 خرداد) و در ادامه تا 20 سپتامبر (30 شهریور) به صورت آنلاین به نمایش آثار می‌پردازد.

** فیلم مستند نت‌های مسی یک رویا به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند، در ادامه حضور خود در رویدادهای بین‌المللی، به جشنواره داک‌اج نیوزلند رفته که از تاریخ 12 ژوئن تا 5 جولای (23 خرداد تا 15 تیر) به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزاری می‌شود.

** در روزهایی که اغلب جشنواره‌های بین‌المللی در قالب پلت‌فرم‌های اینترنتی آنلاین برگزار می‌شود، فیلم انیمیشن خورده شده از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محسن رضاپور در سه جشنواره جهانی شرکت خواهد کرد. جشنواره FluXus Animation Film هلند که قرار بود همین روزها افتتاح شود، به خاطر شیوع کرونا در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

فرهنگ و هنر بین الملل

** مراسم اعطای جوایز بفتا 2021 که قرار بود 14 فوریه (26 بهمن 99) برگزار شود، با توجه به شرایط فوق‌العاده ناشی از شیوع ویروس کرونا، به 11 آوریل آن سال (22 فروردین 1400) موکول شد.

پس از آن که آکادمی علوم و هنرهای سینما (آکادمی اسکار) از تاخیر دوماهه در برگزاری نود و سومین دوره اعطای جوایز اسکار خبر داد، آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا نیز برگزاری بفتا 2021 را از ماه فوریه به آوریل (از بهمن 99 به فروردین 1400) موکول کرد. به این ترتیب دوره بعدی اعطای جوایز تلویزیونی بفتا در تاریخ 11 آوریل (22 فروردین 1400) و دو هفته جلوتر از مراسم اسکار، برگزار خواهد شد.

** در دوره کوتاهی که از بازگشایی سالن‌های سینما در کشورهای جهان می‌گذرد، درام «زنان کوچک» در گیشه جهانی 100 میلیون دلار فروش کرد.

درام تاریخی زنان کوچک (Little Women) به نویسندگی و کارگردانی گرتا گرویگ شنبه و یکشنبه این هفته از 13 بازار سینمای جهان 760 هزار دلار درآمد کسب کرد که فروش کلی آن را در گیشه جهانی به 99.5 میلیون دلار می‌رساند.

** برندگان شصت و پنجمین دوره جایزه «دراما دسک»، از مهمترین جوایز حوزه تئاتر، معرفی شدند.

نمایش‌های میراث (The Inheritance)، یک حلقه عجیب (A Strange Loop) و مولن روژ! (Moulin Rouge!) هر کدام با دریافت 5 جایزه در صدر فهرست پرافتخارترین نمایش‌های شصت و پنجمین دوره جایزه دراما دسک قرار گرفتند.

جایزه دراما دسک جایزه‌ای است که هر ساله با هدف پاسداشت بهترین‌های تئاتر در شهر نیویورک به برندگان در بیش از 30 شاخه از هنر و صنعت نمایش اهدا می‌شود. این جایزه در سال 1955 با تمرکز بر نمایش‌های خارج از برادوی آغاز به کار کرد و از سال 1969 کار خود را

** جشنواره هنر و موسیقی دره کواچلا (Coachella) که پیش‌تر به دلیل شیوع کرونا از آوریل (فروردین - اردیبهشت 99) به اکتبر (مهر - آبان 99) موکول شده بود، لغو شد.

مسئولان برگزاری رویداد هنری کواچلا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر عنوان کردند: نظر به رهنمودهای بهداشتی مستمر از سوی مقامات ریورساید، جشنواره کواچلا 2020 در ماه اکتبر نیز برگزار نخواهد شد. این آن آینده‌ای نیست که ما می‌خواستیم اما تمرکز اصلی همچنان بر حفظ سلامت طرفداران، کارکنان، هنرمندان، شرکا و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره خواهد بود.

به استناد بخش دیگری از این بیانیه، دوره بعدی جشنواره موسیقی و هنر دره کواچلا در دو نوبت 9 تا 11 آوریل 2021 (22-20 فروردین 1400) و 16 تا 18 آوریل 2021 (29-27 فروردین 1400)، برگزار خواهد شد.

** پس از ماه‌ها تعطیلی صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا، کشور مصر از روز اول ژوئیه (11 تیر) با بازگشایی فرودگاه‌ها بار دیگر پذیرای گردشگران خارجی خواهد بود.

*س_برچسب‌ها_س*