پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

دشمنان از شگرد‌های روانی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
دشمنان از شگرد‌های روانی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند

معاون رئیس جمهور گفت: دشمنان از شگرد‌های تبلیغاتی و روانی برای پیشبرد اهداف خود بهره برداری می‌کنند و باید سواد رسانه‌ای جامعه را ارتقاء بخشیم.

سید محمد حسینی در نشست پرسش و پاسخ با طلاب، علما و اعضای جامعه روحانیت مبارز شهرستان ورامین به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی با تبریک دهه فجر اظهارکرد: در جریان نهضت و انقلاب اسلامی، روحانیت پیشگام و پیشرو بودند و اگر چه گروه‌های سیاسی و چریکی نیز فعالیت می‌کردند، اما امام راحل، حرکتی را در سطح کشور آغاز کرد که مردم با تمام وجود به آن باور و ایمان داشتند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از ملی‌گرا‌ها اعتقادی به تداوم حضور مردم در صحنه نبودند، اما امام راحل تاکید داشت که باید مردم در همه صحنه‌ها حضور فعال داشته باشند؛ چرا که انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود و پشتوانه آن توده‌های مردم بودند که در مقابله با دشمنی‌ها استمرار حضور و حمایت مردم ضروری بود و امروز هم برنامه دولت سیزدهم بهره‌گیری از نقش آفرینی مردم در شئون مختلف از جمله اقتصادی است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به عظمت و اقتدار انقلاب اسلامی افزود: اخوان‌المسلمین یک تشکیلات سیاسی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی منسجم در بین اهل تسنن بود که سابقه حدود 90 سال فعالیت در حوزه فراسرزمینی داشت، اما وقتی حدود یک دهه قبل در مصر قدرت را به دست گرفت در کمتر از یکسال ساقط شد، این درحالیست که انقلاب اسلامی به رغم اینکه با توطئه‌ها و دشمنی‌های متعدد و گسترده‌ای مواجه بود همچنان پس از گذشت 44 سال با اقتدار و سرافرازی به راه خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان ملت ایران در اغتشاشات اخیر با تبلیغات رسانه‌ای شماری از جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار دادند خاطرنشان کرد: دشمنان از شگرد‌های تبلیغاتی و روانی برای پیشبرد اهداف خود بهره برداری می‌کنند و در چنین شرایطی یکی از وظایف اصلی ما این است که سطح سواد رسانه‌ای جامعه را ارتقاء بخشیم.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین و تشریح اقدامات و برنامه‌های دولت در عرصه‌های مختلف پرداخت و گفت: دولت سیزدهم در طول یک سال و نیم گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در ابعاد مختلف و در راستای بهبود شرایط و زندگی مردم انجام داده است، اما از یکسو، وجود مشکلات انباشته شده فراوانی در کشور، اقدامات دولت را تحت شعاع قرار داده و از سوی دیگر به خاطر ضعف در حوزه تبیین، باعث شده تا دستاورد‌های دولت به خوبی به اطلاع مردم نرسد به نحوی که بعضاً حتی خواص جامعه هم از این موضوع بی اطلاع هستند.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس با اشاره به رشد اقتصادی نزدیک به صفر در طول دهه 90 خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی نبود رشد اقتصادی در دوره گذشته مدیریت ناکارآمد، تعلل، کم‌کاری و رخوت حاکم بر مجموعه دولت بود به نحوی که تورم نزدیک به 60 درصد در کشور رسید و عده‌ای با استناد به این مشکل صراحتاً اعلام می‌کردند که چاره‌ای جز تسلیم و پذیرفتن شروط غربی‌ها وجود ندارد. آنان حتی واردات واکسن را منوط به پذیرش شروط غربی‌ها می‌دانستند.

وی گفت: دولت سیزدهم در چنین شرایطی با روحیه جهادی و انقلابی وارد میدان شد و قبل از هر چیز با برقراری انضباط مالی و افزایش درآمد‌های کشور توانست مشکل هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف را که مرتب تجمعاتی برای دریافت مطالبات خود داشتند، برطرف کند. دولت مردمی ضمن تلاش برای افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم، با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی را در سراسر کشور برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در آغاز کرده است که به تدریج به ثمر می‌رسند.

حسینی تصریح کرد: اگرچه دولت توانسته است نرخ تورم را حدود 20 درصد کاهش دهد، اما به معنای عدم گرانی نیست بلکه شتاب رشد تورم را کنترل کرده است و دولت همچنان به تلاش‌های خود برای ایجاد شرایط مطلوب در وضعیت اقتصادی مردم ادامه می‌دهد.

معاون رئیس جمهور اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت مردمی برخلاف دوره گذشته که اقتصاد کشور را به مذاکره گره زده بودند، سیاست خارجی متوازن و تعامل با همه کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های دوست و همسایه را در پیش گرفته است و در همین مدت کوتاه سطح روابط با برخی از کشور‌ها افزایش چشمگیری داشته است و اقدام اخیر در اتصال بانک‌های کشورمان به بانک‌های روسیه و از طریق آن به بانک‌های 13 کشور از اقدامات مفید مالی است.

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ریل گذاری اقتصادی دولت و حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: در رابطه با ارز ترجیحی همه جریان‌های سیاسی و نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت حذف و ساماندهی آن تاکید داشتند ضمن اینکه 8 میلیارد دلاری که برای خرید کالا‌های اساسی در سال 1400 در نظر گرفته شده بود در همان نیمه اول سال توسط دولت قبل خرج شده بود و ادامه آن وضع برای دولت آیت الله رئیسی میسر نبود. ارز 4200 تومانی در واقع رانت و فساد بزرگی را برای یک عده خاص ایجاد کرده بود و به جای تامین کالا‌های مورد نیاز مردم، وارد عرصه دلالی و واسطه گری شده بودند لذا دولت مردمی تصمیم گرفت آن را در قالب افزایش مبلغ یارانه در اختیار خود مردم قرار دهد.

معاون رئیس جمهور در خصوص موضوع مولدسازی و تصمیم سران قوا گفت: دستگاه‌های دولتی اموال و دارایی‌هایی دارند که استفاده چندانی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد در مقابل پروژه‌های نیمه تمام زیادی در سراسر کشور وجود دارد و از آنجا که بودجه و اعتبارات کشور در حدی نیست که بتوان همه این پروژه‌ها را تکمیل کرد و از سوی دیگر تصمیم گیری بر اساس مقررات جاری و دیوانسالاری پیچیده در خصوص استفاده از اموال و دارایی‌های دولتی دشوار و زمانبر است لذا سران قوا تصمیم گرفتند کار گروهی 7 نفره از سه قوه تشکیل شده و در خصوص نحوه استفاده از دارایی‌های دولتی برای رفع نیاز‌های کشور تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه دولت از انتقاد استقبال می‌کند، تاکید کرد: دولت گوش شنوایی برای شنیدن نقد‌ها و راهکار‌های ارائه شده از سوی مردم و نخبگان دارد و در مواردی با توجه به همین انتقاد ها، تصمیمات خود را تصحیح کرده است. روش آیت الله رئیسی در دولت شنیدن نظرات کارشناسی دقیق یا حتی مخالف است و هیچ گاه نظر خود را حتی به اعضای دولت تحمیل نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وعده دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن اظهار داشت: با توجه به مطالبات انباشته شده و کم کاری فراوان در این زمینه، وعده دولت بر این بوده که در طول چهار سال 4 میلیون مسکن ساخته شود و این موضوع با جدیت در دستور کار دولت است و دولت مصمم است با مشارکت مردم به آن عمل کند. ضمن اینکه در دهه گذشته ضریب جینی (فاصله طبقاتی) افزایش پیدا کرد و در یک سال و نیم گذشته با توجه به شاخص‌های اقتصادی، ضریب جینی و فاصله طبقاتی روند کاهشی پیدا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت