پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دشمن با تکرار سرگرمی، ذهن مخاطب را تسخیر می‌کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دشمن با تکرار سرگرمی، ذهن مخاطب را تسخیر می‌کند

تکرار در سرگرمی‌های دشمن برای شناساندن، آموزش، تثبیت و تبدیل شدن به واقعیت و حقیقت اجتماعی است؛ به طوری که ذهن هم بر روی آن متمرکز شده و نمی‌تواند به چیزی غیر از این تولید فکر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ در بررسی جبهه رسانه ای دشمن باید از شکل و فرم عبور کرده و به محتوا و متن بپردازیم و منش های آنها را پیدا کنیم تا غرض و نیت دشمن را شناسایی کنیم، همه مطالب را کنار هم قرار داده و نتیجه گیری کنیم. این مدل تحلیل را که برگرفته از یافته و تحلیل های دیگر است، فرا تحلیل می نامند که می تواند استراتژی و اهداف دشمن را برای ما مشخص نماید.

بنا به دیدگاه آیت الله مصباح که در کتاب خود با عنوان "جنگ فرهنگی" در خصوص بی حجابی می فرماید: "این بی حجابی بعد بیرونی یک کوه یخی است که ما در اجتماع می بینیم اما در بعد درونی ما به نشانه های ضعیف شدن اعتقاد و باور به آخرت دست پیدا می کنیم و عارضه بی حجابی برون داد این جریان درونی است که تبدیل به معضل اجتماعی شده است." بنابراین این محتوا یا متن است که نشان می دهد نتیجه تلاش دشمن در تغییر باور چه برون دادی داشته است اما این همه پازل نیست بلکه تنها یک تکه پازل از پازلی بزرگ مشخص شده است.

وقتی تکه ها را کنار هم قرار می دهیم، متوجه می شویم آنها در این تغییر باورها به دنبال فتح قلوب و نگرش های جامعه هستند تا استعمار فکری جدید را در کشورها پایه گذاری کرده و مستعمره فکر جدید را سازماندهی کنند.

در موضوع سرگرمی و بازی به دو بخش فرهنگی و امنیتی پرداخته شده که از موضوعات مهم به شمار می روند. در بخش فرهنگی نماد سازی، عادی سازی نمادهای فرق و شیطان پرستی، روابط غیر اخلاقی و رفتارهای هنجارشکنانه، تغییر باور، امکان ایجاد فرق های جدید، گفتمان سازی، فرهنگ سازی، تغییر نگرش و در کل تغییر در سبک زندگی از موارد مهم شناخته شد که در بازی ها در حال ترویج است و باید با برنامه اغنایی به مقابله با این آسیب ها پرداخت. از بحث های دیگر عادی سازی می توان به مسائلی مانند ارتباط با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

در بخش امنیتی نیز مسائلی مانند شناسایی ژنوم رفتاری افراد که بعد از مدتی منتج به شناخت رفتار ساکنان یک منطقه می شود، پرداخته شده است. از دیگر مسائل می توان به شبکه سازی، آموزش، شناسایی نخبگان، تحلیل رفتار افراد یک منطقه در بحران ها و ذهنیت سازی نسبت به مسائل سیاسی اجتماعی اشاره کرد.

اما این تازه بخشی از فعالیت دشمن برای برساخت ذهنی و رفتاری در جامعه است این فرهنگ سازی همانطور که اشاره شد، قرار است به استعمار اندیشه ختم شود بنابراین برای تثبیت آن از پژواک یا تکرار استفاده می کنند.

جبهه حق چون واقعیت گفتارش به پشتوانه حقیقت است که مهر تایید فطری دارد بعد از گذشت زمان خود را نشان می دهد و نتایجش به چشم می آید و نیاز به تاییدات زیادی ندارد اما واقعیت های گفته شده در دستگاه رسانه ای دشمن چون پشتوانه حقیقت را ندارد بنابراین به تکرار روی آورده تا حبابی از جریان اطلاعاتی بسازد تا دیگر هیچ چیز جز گفته های او را نشنویم و حقیقتی جز آن را نبینیم.

این تکرار در یک نوع نیست و فقط در بازی تکرار نمی شود؛ این تکرار در روزنامه، مجلات، تحقیقات علمی، فیلم، انیمیشن، سریال ها، بازی های رایانه ای و... تکرار می شود که جز این گفته به گوش شما نمی خورد، بنابراین جنگ فرهنگی عمیقی شکل می گیرد که فهم را درگیر کرده و باورهای انسان را سازماندهی می کند.

اگر به غیر از این چارچوب فکر کنیم، کوته نظری و غیر واقعی می شود، در حالی که این واقعیت تولید شده حقیقتی ندارد و صرفا حبابی است که نمی خواهند اندیشه های افراد جامعه از آن بیرون برود تا به حقیقت حق برسند و پوچی آن را ببینند بنابراین در تمام سرگرمی ها بازنمایی می شوند. تکرار در این استراتژی دو بخش دارد: تکرار اول برای شناساندن و آموزش است، تکرار بعدی برای تثبیت و تبدیل شدن به واقعیت و حقیقت اجتماعی است؛ به طوری که ذهن هم بر روی آن متمرکز شده و نمی تواند به چیزی غیر از این تولید فکر کند.

در آیه 19 سوره حشر خداوند متعال می فرمایند: "مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خود فراموشی کرد؛ اینان همان فاسقانند." این رفتار دشمن تجسم این آیه است که می خواهند انسان خود را فراموش کرده و هدف خلقت خود را از یاد ببرد تا بتوانند این انسان را تحت سلطه در آورده و به سمت اراده خودشان رهبری کند و این پدیده ای جدید نیست بلکه در دوران تاریخی هم وجود داشت اما در دوران جدید به علت توسعه و تنوع ابزارهای فناورانه، هجمه آنها سنگین تر و همه جانبه تر شده است.

در این جنگ جدید برای محافظت از استراتژیک ترین دارایی یعنی باورهای جامعه باید تدبیر کرد تا در مقابل هجمه ها مقاومت نموده و بتواند از آنها عبور کند. البته فقط عبور از هجمه ها کافی نیست بلکه باید به دشمن هجمه نیز وارد کند و از لاک دفاع به حمله نیز برسد، این فضای کنونی ایجاد شده در بحث فرهنگ خیلی شبیه به اوایل دوران دفاع مقدس است که هنوز هیچ کس سر جای خودش قرار نگرفته و هنوز هیچ عملیاتی برای آزادسازی و حمله دشمن در سطح وسیع طراحی نشده است.

امروز در جامعه، خبرنگار و تحلیلگر جنگ فرهنگی زیاد داریم اما فرمانده و خط شکن خیلی کم داریم موضوعات حمله دشمن بسیار مشخص است اگر خواسته باشیم بدون پیش مطالعه فقط به برخی از آنها اشاره کنیم موارد زیر از آن جمله است: خانواده، زن در همه نقش ها مخصوصا نقش مادری، حجاب، اعتقاد به معاد، بی اهمیت شدن مناسک مانند نماز، روزه، ولایت فقیه، توانمندی اسلام در اداره جامعه، حضرات معصومین (ع) و...

موارد گفته شده هنوز به عنوان معضلی در جامعه است و دشمن هر بار به عناوین مختلف به آنها حمله می کند اما تولید فرهنگ ما هیچگونه طراحی برای حفاظت از این باورها نداشته و صرفا به دنبال مخاطبان که ذائقشان توسط دشمن مسموم شده، می روند.

اگر بخواهیم موید دیگر در مورد حمله دشمن و تغییر باورها بیان کنیم، فقط کافی است به مصرف فرهنگی داخلی توجه نماییم چه مقدار از این مصرف به محصولات سالم و مفید که انسان ساز و تربیت کننده است، اختصاص دارد. بر فرض اینکه فرد بخواهد فقط از این محصولات مصرف کند باز هم نمی تواند به موارد خوبی دست پیدا کند چه برسد که به عنوان محصول مطرح و ترویج شده باشد.

اگر ما برنامه های مدون و استراتژی مناسب داشته باشیم می توانیم با اتکا به حقیقت حق که پشتوانه اصلی واقعیت های گفته شده در دین است به مصاف گفته های تولید شده دشمن برویم و با یک تلاش و همت مناسب بر آن فائق بیاییم و با نور ایمان حقیقی تاریکی های باطل را از دل مردم برطرف نماییم.

سید جواد شریف شیخ الاسلامی؛ پژوهشگر رسانه

انتهای پیام /