چهارشنبه 4 مهر 1403

دفاع پزشکیان از حزب‌الله در مقابل جنایات نتانیاهو هوشمندانه بود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
دفاع پزشکیان از حزب‌الله در مقابل جنایات نتانیاهو هوشمندانه بود

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در رابطه با سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل، گفت: دفاع پزشکیان از مقاومت و حزب‌الله در راستای راهبرد هوشمندانه جمهوری اسلامی در برخورد با جنایات نتانیاهو بود.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در رابطه با سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل، گفت: دفاع پزشکیان از مقاومت و حزب‌الله در راستای راهبرد هوشمندانه جمهوری اسلامی در برخورد با جنایات نتانیاهو بود.

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح طلب و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: اگر به مجموع سخنان، مصاحبه‌ها و خصوصاً سخنان پزشکیان در سازمان ملل بین روزهای دوم و سوم و چهارم شهریور توجه کنیم، او دو مضمون را با صراحت و با همان زبان خودش بیان می‌کرد. مضمون اول دفاع از سیاست خارجی متوازن و سیاست خارجی در خدمت اقتصاد کشور و سیاست خارجی برای رفع تحریم بود.

وی افزود: پزشکیان خیلی با زبان ساده همان شعارهایی که در جریان انتخابات درباره سیاست خارجی داده بود در نیویورک هم پیگیری کرد. در حالی که رسانه‌های غربی - اسرائیلی از رفتار ایران لولو ساخته بودند، پزشکیان از علاقه ایران به همکاری و همزیستی با کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته جهان صحبت کرد. پزشکیان گفت که کشور ما با علاقه به دنبال توسعه اقتصادی است و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست و آماده همکاری برای رفع تحریم‌هاست. با صراحت از صلح در جنگ اوکراین دفاع کرد و تصریح کرد که ما به مسکو موشک ندادیم.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: مضمون دوم سخنان پزشکیان دفاع از حق مقاومت مردم فلسطین، حماس و حزب‌الله در برابر نسل‌کشی نتانیاهو بود. او در شرایطی چنین سخنانی را می‌گفت که جنایت نتانیاهو در جنوب لبنان به اوج رسیده بود. همه می‌دانیم در چند روز گذشته حزب‌الله لبنان حملات مهلک پیجری و بیسیمی را دریافت کرد (نزدیک پنج هزار پیجر)؛ چندین فرمانده حزب‌الله با بمب بشکه‌ای اسرائیل - آمریکا شهید شدند؛ دوم شهریور 1403 حزب‌الله زیر فشار نزدیک به هزار و هشتصد حمله هوایی اسرائیل ششصد شهید داشت و ده‌ها هزار نفر شیعه در جنوب لبنان آواره شدند. در چنین فضایی پزشکیان از مقاومت در غزه و در لبنان دفاع صریح کرد و حتی تصریح کرد که نمی‌شود حزب‌الله را تنها گذاشت تا نتانیاهو مثل غزه در جنوب لبنان نسل کشی کند.

دفاع پزشکیان از حزب‌الله در راستای راهبرد هوشمندانه جمهوری اسلامی در برخورد با جنایات نتانیاهو بود

جلائی‌پور بیان کرد: البته دفاع پزشکیان از مقاومت و حزب‌الله در راستای راهبرد هوشمندانه جمهوری اسلامی در برخورد با جنایات نتانیاهو بود. به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال کشاندن سریع ایران و بعد آمریکا به جنگ منطقه‌ای است؛ و از آن طرف ایران بدون ورود به جنگ مستقیم، حامی شبکه مقاومت بوده و هست. نتانیاهو برای کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ مستقیم عجله دارد و از طرفی دیگر جمهوری اسلامی بدون عجله از مقاومت شبکه مقاومت در برابر نتانیاهو دفاع می‌کند. یکی از حرف‌های نتانیاهوی نسل‌کش به مردم اسرائیل این بوده که کشور اسرائیل برای مردمش امن هست؛ ولی هم اکنون مستمرا فلسطین اشغالی برای نتانیاهو ناامن هست - نه یک روز دو روز که نزدیک یک‌سال.

پزشکیان در دفاع از مقاومت فلسطین و لبنان در زمینِ آرزوی تندروهای اسرائیلی بازی نکرد

وی همچنین به دیگر ابعاد سخنرانی رئیس جمهور توجه کرد و گفت: نکته قابل توجه سخنان پزشکیان این بود که هم از سیاست خارجه در خدمت اقتصاد کشور دفاع می‌کرد و هم در دفاع از مقاومت فلسطین و لبنان در زمینِ آرزوی تندروهای اسرائیلی بازی نمی‌کرد. ضمناً پس از ضربات محکمی که حزب‌الله دریافت کرده بود، ولی واکنش موشکی حزب‌الله در سوم شهریور 1403 علیه نقاط مختلف نظامی اسرائیل قابل توجه بود. حزب‌الله در این روز چهارصد موشک زد و این بالاترین رکورد شلیک موشک در یک سال گذشته به سوی نقاط نظامی اسرائیل است. حزب‌الله دوباره مقاومت با صلابت جنگ 33 روزه را زنده می‌کند، وقتی که خانم رایس (وزیر وقت خارجه آمریکا) از بمباران جنوب لبنان به وسیله اسرائیل جانانه دفاع می‌کرد و به آن جنایات هولناک «درد زایمان» خاورمیانه می‌گفت!

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می‌رسد ادامه این وضعیت، اولاً احتمالاً آمریکا را به پای میز مذاکرات با ایران خواهد کشاند و سیاست رفع تحریم‌ها پیگیری خواهد شد. و ثانیاً فردا روزی که ایران پاسخ شهادت هنیه را به نتانیاهو داد، این اقدام حمل بر جنگ طلبی ایران نخواهد شد بلکه پاسخ معقول جمهوری اسلامی در برابر تعرض نتانیاهوی نسل‌کش به خاک ایران خواهد بود.

موفقیت رسانه‌ای پزشکیان سرنگونی‌طلبان را در خارج کشور خیلی عصبانی کرده است

جلائی‌پور اظهار کرد: در مجموع پزشکیان در سازمان ملل وضعیت مثبت رسانه‌ای به نفع ایران ایجاد کرد. در این فضای رسانه‌ای تصریح کرد ایران دنبال جنگ نیست و دنبال صلح و همکاری است و هم مدافع مقاومت مظلوم هست. بطوری که این موفقیت رسانه‌ای، سرنگونی‌طلبان را در خارج کشور خیلی عصبانی کرده است. مثلاً به رسانه اسرائیلی ایران‌اینترنشنال نگاه کنید که جیغشان از این سفر در آمده است. می‌گویند جمهوری اسلامی پزشکیان را فرستاده تا در باغ سبز به کشورهای غربی نشان بدهد، بعد فریاد می‌زنند که نباید گول پزشکیان را خورد! و جمهوری اسلامی جنگ طلب است! در صورتی‌که خجالت نمی‌کشند و آنقدر وقیح‌اند که نمی‌بینند که رئیسشان نتانیاهو در دوم شهریور ششصد لبنانی را در جنوب این کشور شهید کرده، بعد می‌گویند که جمهوری اسلامی جنگ طلب هست! متاسفانه این سرنگونی‌طلبان در میزان سرسپردگی و مزدوری دارند رکورد می‌زنند.