دوشنبه 16 مهر 1403

دومین همایش ملی «چالش خانواده‌های ایرانی» برگزار شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دومین همایش ملی «چالش خانواده‌های ایرانی» برگزار شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فریده حق بین رئیس دانشگاه الزهرا روز سه شنبه در دومین همایش ملی چالش های خانواده ایرانی با محور زنان و خانواده در دوران کرونا، افزود: رشد فزاینده فضای مجازی عرصه ای یله و رها فراهم کرده است و از سوی دیگر گسترش استفاده از وسایل ارتباط جمعی، خانواده ها را متزلزل کرده است. وی درباره موضوع محدودیت موالید در کشور اظهار داشت: به عنوان یک غیر جامعه شناس...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فریده حق بین رئیس دانشگاه الزهرا روز سه شنبه در دومین همایش ملی چالش های خانواده ایرانی با محور زنان و خانواده در دوران کرونا، افزود: رشد فزاینده فضای مجازی عرصه ای یله و رها فراهم کرده است و از سوی دیگر گسترش استفاده از وسایل ارتباط جمعی، خانواده ها را متزلزل کرده است. وی درباره موضوع محدودیت موالید در کشور اظهار داشت: به عنوان یک غیر جامعه شناس مانند بسیاری از شهروندان و جمعیت شناسان تاکید دارم که این یک معضل مهم جامعه است رییس دانشگاه الزهرا اضافه کرد: کاهش رشد موالید در ایران و البته برخی کشورهایی که از لحاظ اقتصادی برخوردار هم هستند، سبب شده تا سیاست هایی برای افزایش جمعیت طراحی کنند. در کشور ما که خانواده اصلی ترین نهاد اجتماعی و هسته مرکزی نهادهای اجتماعی تلقی می شود با مسائل اقتصادی مورد چالش قرار گرفته است. حق بین تاکید کرد: موضوع دیگر افزایش سن ازدواج است که شاید ریشه آن هم در اقتصاد باشد، اما به کار گیری رویکردهایی که اسلام برای بشر آورده است می تواند بسیاری از این مسائل را حل کند.

رییس دانشگاه الزهرا اظهار داشت: رشد تحصیلات و تقاضای زنان برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نکته دیگری است که شاید ریشه آن هم در اقتصاد باشد، سبب کاهش موالید شده است. وی تک فرزندی، مهاجرت، خانه‌های مجردی و وسواس‌های مختلف در مسائل خانوادگی را موجب کاهش موالید در ایران و سایر کشور‌ها مبتلابه دانست. حق بین درباره موضوع خاص این دوره از همایش نیز توضیح داد: شیوع کرونا فضا و مسائل جدیدی ایجاد کرد که هم چالش و هم فرصت است. در زمان قرنطینه قرار گرفتن همه اعضای خانواده در محیط کوچک خانه احتمال برخورد اعضا را افزایش داد، اما هم‌زمان مادرانی که فعالیت اجتماعی داشتند توانستند تمام وقت در کنار فرزندان وقت بگذرانند، حتی در آن روز‌ها حضور پدر در خانه سبب شد، ارتباطات حضوری بین اعضای خانواده افزایش یابد. دومین همایش ملی چالش‌های خانواده ایرانی با محور زنان و خانواده در دوران کرونا با همت گروه زنان و خانواده به صورت مجازی در دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد.