پنج‌شنبه 19 مهر 1403

دو نگاه به شایعه استعفای رستم قاسمی / تاکید اژه‌ای بر رفع مشکلات معیشتی مردم / دلایل افزایش قیمت دلار از نگاه مصباحی‌مقدم

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
دو نگاه به شایعه استعفای رستم قاسمی / تاکید اژه‌ای بر رفع مشکلات معیشتی مردم / دلایل افزایش قیمت دلار از نگاه مصباحی‌مقدم

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

دو نگاه به شایعه استعفای رستم قاسمی

روزنامه اصلاح‌طلب هم میهن نوشت: «جریان خاصی از بدنه دولت از زمانی که رستم قاسمی بر کرسی وزارت راه و شهرسازی نشست، در تلاش است که او هرچه سریع‌تر این کرسی را ترک کند، هرچند قاسمی هم از همان روزی که برای این وزارتخانه معرفی شد، خود نیز تمایلی برای آن نداشت. او راغب بود بر کرسی وزارت نفت جلوس کند، برای همین در زمان رای اعتماد کابینه رئیسی او بارها نام وزارت نفت را به اشتباه بر زبان آورد...

حال بعد از یک‌سال و اندی برای چهارمین مرتبه استعفای او رسانه‌ای و تکذیب شده است؛ استعفایی که بیشتر از سوی جریان سیاسی غالب عنوان و پیگیری می‌شود. نخستین شایعه کناره‌گیری او به دلیل بیماری سخت در ماه‌های نخست حضورش و بار دوم در پنجم مهر 1400 بود که استعفای او رسانه‌ای شد.

سومین شایعه استعفای او نیز در شهریورماه امسال بود؛ درست زمانی که مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی، یعنی دست راست‌اش، به دلیل فساد و رانت مالی بازداشت شد. البته در آن مقطع اخباری مبنی بر اینکه در پرونده مالی مشاور عالی، افراد نزدیک به قاسمی نیز سهیم هستند، منتشر شد.

این بازداشت و شایعات با بیماری او مصادف شد. برای همین یکی از نمایندگان مجلس در توئیتی بیماری را ساختگی دانست تا بهانه‌ای باشد که از پاسخ دادن به این رخدادها، شانه خالی کند. در آن زمان سخنگوی دولت ضمن عیادت از او در بیمارستان، تاکید کرد که هیچ‌یک از وزرای دولت سیزدهم تغییر نخواهند کرد... حال برای چهارمین بار، خبر استعفای قاسمی رسانه‌ای شده است.»

اما دیگر روزنامه اصلاح طلب یعنی آفتاب یزد با نگاه متفاوتی خواهان برکناری رستم قاسمی شد و نوشت: «برکناری قطعاً مشکلی از معضل مسکن حل نخواهد کرد اما برکناری، در کنار انتخاب فردی که با مقوله ی راه و شهرسازی تا به این اندازه بیگانه نباشد و تعدیلِ وعده‌ای که دیگر مطمئنیم عمل بدان محال است حتما بار روانیِ این مسئله را کم خواهد کرد باقی می‌ماند ابتکار عمل که امیدواریم در این یک مسئله کم نیاورند و کوتاهی نکنند!

به حاشیه رفتن وزارت راه و شهر سازی، بازی استعفا و استیضاح و تکذیب نامه‌هایی که بی‌خود و بی‌جهت شکل نمی‌گیرد به آسانی دولت را در سنگلاخ ناکارآمدی خواهد افکند پس بدونِ آن که دولت سیزدهم وارد بازی استعفا و استیضاح شود با یک تصمیم قاطع، ضمن برکناری رستم قاسمی، قال قضیه را به اصطلاح بکند و چراغ نیمه خاموش ساخت مسکن را دوباره روشن کند. آقای رئیسی قطعاً متوجه شده‌اند که این وزارت خانه با رستم قاسمی حتماً گره‌ای نخواهد گشود باقی می‌ماند دست دست نکردن که امیدواریم سیدابراهیم رئیسی، این بار خود دست به کار شود و عنانِ این بازیِ دو سر باخت را به مجلس و رستم قاسمی و اطرافیانِ او نسپارد، بازی دوسر باختی که در میانه صدها گرفتاری دیگر، قطعاً دولت را زمینگیر خواهد کرد!»

***

اما و اگرهای روزنامه همشهری درباره فیلترینگ اینستاگرام

همشهری درباره ادامه فیلترینگ اینستاگرام نوشت: «اکنون و در پی آرام‌شدن فضای کشور، به‌نظر می‌رسد که زمان تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف مردم، کسب‌وکارها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات فرا رسیده است.

مردم در برزخ فیلتر بودن و نبودن پلتفرم‌ها قرار دارند. درحالی‌که بخش قابل‌توجهی از اقتصاد دیجیتال، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی از فیلترینگ دچار آسیب شده است، مسئولان و نهادهای ذی‌صلاح باید در این مورد تصمیم قطعی بگیرند.

اتخاذ تصمیم براساس سیاست‌های کاربردی و درنظر‌گرفتن همه جوانب اعم از حوزه اقتصاد و امنیت ملی خسارات این حوزه‌ها را به حداقل می‌رساند. همچنین توجه به این نکته ضروری است که حوزه اقتصاد و امنیت، جزیره‌های منفک از یکدیگر نیستند.

مرکز ملی فضای مجازی، بازار سالانه اینستاگرام را 70هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که برای نمونه، تنها اپراتورها در پی فیلتر اینستاگرام 30هزار میلیارد تومان زیان می‌کنند. همچنین کسب‌وکارهای خرد (مشاغل خانگی و زیرپله‌ای) 415هزار صفحه را در اینستاگرام به‌خود اختصاص داده‌اند.»

***

دلایل افزایش قیمت دلار از نگاه مصباحی‌مقدم

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با فردا درباره پیش بینی بازار ارز گفت: قیمت ارز افزایشی شد که معلول فضای روانی و اقدامات دشمنان است. آشوب هایی در کشور رخ داد که بیگانگان احساس کردند از این فضا می توانند برای بی ثباتی در بازار ارز و دامن‌زدن استفاده کنند.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ارز در بازار افزود: اتفاقاتی در بازار ارز رخ داد که بیشتر ناشی از دخالت آمریکا و اذناب آمریکا در هرات، سلیمانیه و دوبی است. در واقع قیمت ها آنجا دستکاری می شود، آنجا رقم می خورد و هدایت می شود. ارز فردایی از نمونه های این موضوع است چون دلال ها با هم پیش بینی می کنند که فردا قیمت ارز چقدر می شود، سپس براساس ما به التفاوت قیمت پیش بینی شده با قیمتی وجود دارد با همدیگر مبادله می کنند. همین خودش زمینه رشد و افزایش قیمت ارز را در افکارعمومی ایجاد می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هم اکنون شاهد هستیم قیمت ارز از 36 هزار و هشتصد تومان به کمتر از 34 هزار تومان برگشت کرد بنابراین نوسانات امروز قیمت ارز به دلیل دخالت بیگانگان و اثر جنگ روانی است. در واقع رسانه های بیگانه و دولت های استکباری از ایجاد آشوب ها نهایتا نتیجه ای نگرفتند حالا جنگ روانی در حوزه ارز ایجاد کردند.

وی افزود: برخی پیش بینی کردند قیمت ارز به بیش از 40 هزار تومان و حتی 50 هزار تومان می رسد، این نوع پیش بینی ها سال گذشته نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شد اما الحمدالله با مدیریت دولت و بانک مرکزی آن اتفاق نیفتاده است.

***

جزئیات عملیات سپاه علیه تروریست‌ها

سپاه پاسداران به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق به صورت موشکی و پهپادی حمله کرد. در این حملات که به صورت پهپادی و موشکی صورت گرفت، مواضع این گروهک‌ها هدف قرار گرفت.

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در گفت‌وگو با فارس، درباره این عملیات گفت: قبل از عملیات ربیع که در ششم مهر ماه امسال انجام شد ما به طور مرتب به اقلیم شمال عراق و دولت مرکزی عراق هشدار داده بودیم که گروهک‌های تجزیه‌طلبی که در شمال اقلیم عراق هستند و مقرهای مختلفی در منطقه شمال عراق دارند را یا اخراج و خلع سلاح و یا اردوگاه‌نشین کنند؛ اما به هر شکل این اتفاق رخ نداد.

سردار پاکپور با اشاره به عملیات ربیع نیروی زمینی سپاه که 6 مهر ماه سال جاری علیه تروریست‌های اقلیم شمال عراق انجام شد، تاکید کرد: عملیات ربیع را در یک حجم گسترده انجام دادیم که مقرهای آن‌ها به طور کامل آسیب دید و تعدادی هم به هلاکت رسیدند. پس از عملیات ربیع هم به طور مرتب با دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم شمال عراق ارتباط داشتیم. مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان و عناصری که قرار بود با این افراد مذاکره کنند با برگزاری جلساتی در جهت خلع سلاح و اخراج گروه‌های تروریست از شمال عراق ارتباطمان برقرار بود و جلسات مختلفی هم وجود داشت. آن‌ها هم قول دادند و در این جهت گام‌های اساسی را برداشته و اقدامات عملی را در محل استقرار تروریست‌ها شاهد باشیم. هم مقرهای تروریست‌ها در حاشیه مرزهای ما و هم مقرهای عمقی آن‌ها که تا 120 کیلومتری عمر شمال عراق مستقر هستند، قرار بود اتفاقاتی رخ بدهد و آن‌ها را جمع کنند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به تاکتیک تروریست‌ها برای مستقر شدن در میان مردم عادی تصریح کرد: اکنون حدود 50 روز از آن موضوع گذشته و متاسفانه هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته و همچنان مقرهایی که در آن عملیات آسیب دیدند و منهدم شدند را تخلیه کردند و با رفتن به میان جمعیت در میان آن‌ها مستقر شدند. این موضوعی است که برای امنیت مردم شمال عراق بسیار مهم است.

وی افزود: تروریست‌ها در میان جمعیت مستقر شدند و ما برخی از مقرهای آن‌ها که تراکم جمعیتی در اطراف آن‌ها وجود نداشت را امروز طی یک برنامه‌ریزی دقیق علیه برخی از این مقرها عملیات انجام دادیم.

***

به دست خودمان اعتبار رسانه ایرانی را هدر دادیم

مجید تفرشی، تاریخ‌دان و سند‌پژوه مقیم انگلستان به فرهیختگان گفت: «ما طی 43 سال گذشته تجربه های رسانه‌ای درخشانی در عرصه جهانی داشتیم ولی اکثر این تجربه‌ها را با دست خود مخدوش و نابود کردیم. در مثال کلاسیکی که وجود دارد، می‌توان به تلویزیون العالم و پرس‌تی‌وی و خبرگزاری ایرنا اشاره کرد...

پرس‌تی‌وی است. پرس‌تی‌وی در زمان تاسیس به‌سرعت تبدیل به یکی از رسانه‌های مطرح جهان شد. به آن‌Voice of the voiceless می‌گفتند و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای که نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند در رسانه‌های اصلی مثل سی‌ان‌ان، اسکای و... کار کنند جذب پرس‌تی‌وی شدند. حتی بیشتر از الجزیره، چون شرایط آن علی‌رغم اینکه بسیار حرفه‌ای بود فرق می‌کرد. حتی بسیار قبل‌تر از راشاتودی. پرس‌تی‌وی توانست آدم‌های بزرگی را جذب کند..

حتی در مقطعی آگهی پرس‌تی‌وی روی اتوبوس‌های لندن بود، در باکس تلویزیون کابلی اروپا و آمریکا وجود داشت و در این مناطق دفتر هم داشتند. از جهت مالی و از جهت کاری هم نفوذ گسترده‌ای داشتند. اما در سال 88 تصمیم گرفته شد از این شبکه استفاده ابزاری شود.

برخی از اعترافات که به تعبیر مخالفان اجباری تلقی می‌شد از پرس‌تی‌وی پخش شد و عملا باعث شد چند پرونده قضایی علیه این شبکه تشکیل شود که این رسانه را بسیار محدود کرد. اسم کمپانی آن عملا تغییر کرد و الان هم فعالیت حداقلی دارد. یک شبکه‌ای که در‌حال درخشیدن در بین رسانه‌های دنیا بود تبدیل به رسانه‌ای شد که هرچه زودتر تعطیل شود خسارتش برای ایران کمتر است. درحال‌حاضر، بودن پرس‌تی‌وی نه‌تنها سودی ندارد، بلکه نبودن آن ضرر کمتری به ایران خواهد زد.»

***

تدابیر عالی رهبر انقلاب برای حوادث سیستان و بلوچستان

جهان نیوز نوشت: از مجموع اظهارات نماینده رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان می توان موارد ذیل را به عنوان بخشی از تدابیر کلی رهبری درباره حوادث سیستان و بلوچستان دسته بندی کرد:

الف: دستور ویژه برای روشن شدن همه ابعاد ماجرا با بررسی کامل مستندات توسط مراکز فنی و عدم تضییع حق مردم و همه اطراف ماجرا

ب: تاکید بر اینکه کلیه تصمیمات اجرایی و قضایی بر اساس آنچه در واقعیت اتفاق افتاده باشد و ملاحظه‌ای در نظر گرفته نشود

ج: جمع بندی بررسی ها و اتخاذ تصمیمات توسط شورای عالی امنیت ملی بر پایه نگاه جامع نگر

د: دلجویی از آسیب دیدگان و اعلام ناراحتی از حوادث پیش آمده و همچنین شهید محسوب شدن مردم بی گناه و جانباز معرفی شدن مجروحین بی گناه...

اما حجت الاسلام علی اکبری به عنوان نماینده ویژه رهبری در سفر به سیستان و بلوچستان به چند نکته بسیار مهم دیگر نیز اشاره کرده اند که تکمیل کننده نگاهی است که هم اکنون به پرونده حوادث این استان در بدنه تصمیم گیر حاکمیت وجود دارد.

الف: در ذیل تدابیر عالی رهبر معظم انقلاب، تدابیر تکمیلی در داخل استان و از طریق شخصیت ها بومی و گروه های مختلف ساکن در سیستان و بلوچستان به سرانجام خواهد رسید...

ب: یادآوری امنیت به عنوان خط قرمز نظام و اعلام عدم مماشات با مجرمین و افراد برهم زننده امنیت در استان چه شیعه و چه سنی باشند.

ج: آزاد کردن تعداد قابل توجهی از افراد دستگیر شده که موارد حاد امنیتی ندارند و بر اثر هیجانات واکنش های صورت دادند.

د: تاکید ویژه بر اینکه در ماجراهای اخیر استان کسانی عامل تحریک مردم بوده اند و حساب آنها جداست و باید خطایی که در تحریک افکار عمومی مرتکب شدند را اصلاح و عذرخواهی کرده و یادآوری اینکه نمی توان از این کوتاهی های صورت گرفته به راحتی عبور کرد.

ه: بررسی و گفتگو درباره مطالبات و شنیدن دردل‌ها و کسب نظرات گروه های مختلف درباره حوادث اخیر سیستان و بلوچستان و ارائه جمع بندی‌های جدید صورت گرفته به رهبر معظم انقلاب»

***

پذیرش اعاده دادرسی در پرونده جعفر پناهی وکیل مدافع جعفر پناهی - کارگردان سینما - از پذیرش اعاده دادرسی پرونده موکلش از سوی دیوان عالی کشور خبر داد.

صالح نیک بخت در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی ما را در پرونده پذیرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که با پذیرش اعاده دادرسی چه تغییری در پرونده ایجاد می‌شود و آیا احتمال آزادی جعفر پناهی وجود دارد؟ گفت: ما اقدامات قانونی را از طریق قضایی دنبال می کنیم.

ستایشی سخنگوی قوه قضائیه 28 تیرماه سال جاری در نشست خبری در پاسخ در خصوص آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام او چیست؟ گفت: برای این فرد در سال 89 دادنامه‌ای از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب صادر شده بود که اتهام این فرد در پرونده مورد بحث اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بوده و به پنج سال حبس محکوم شده بود و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم یک سال حبس گرفته بود که در مجموع شش سال حبس داشت. این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است.

طبق گفته ستایشی، جعفر پناهی 20 تیر ماه سال جاری برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

***

تاکید اژه‌ای بر رفع مشکلات معیشتی مردم

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به نخستین برنامه سفر استانی خود به خراسان جنوبی و حضور در دانشگاه بیرجند و دیدار و گفت‌وگو و تبادل نظر با دانشجویان گفت: در جریان دیدارهایی که با دانشجویان و اقشار مختلف مردمی استان خراسان جنوبی داشتم، یکی از موضوعات برجسته مطرح‌شده از ناحیه آنها، مرتبط با مسائل معیشتی مردم، مدیریت بازار کالاهای اساسی و ارز، ایجاد اشتغال و رفع موانع کسب و کار بود و دانشجویان و مردم عزیز خراسان جنوبی در این حوزه‌ها انتظارات و مطالبات به‌حقی داشتند؛ ما مسئولان نیز در بخش‌های مختلف باید با کمک و مساعدت یکدیگر در راستای رفع این مسائل و مشکلات اهتمام جدی داشته باشیم و مسئولیت ما در این عرصه سنگین است.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: یکی از موضوعات قابل تأمل مطرح شده از جانب یکی از نمایندگان اقشار مختلف مردمی استان خراسان جنوبی این بود که علی‌رغم وجود دشمنی‌ها و تحریم‌ها، برخی موانع در کشور خودساخته هستند، لذا می‌توان آنها را به سهولت رفع گرداند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست امروز به مقامات دستگاه قضا از جمله دادستان کل کشور، کلیه دادستان‌های سراسر کشور و معاون پیشگیری قوه قضاییه دستور داد هر مقدار که در توان دارند بویژه در حوزه مسائل اولویت‌دار کشور از جمله رونق و جهش تولید و رفع موانع کسب و کار به دولت کمک و مساعدت کنند.

***

دیدارهای برخی اصلاح‌طلبان با سران کشور

پیگیری‌های خبرنگار ایلنا حاکی از آن است که از حدود یک ماه پیش برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله علی باقری، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی لاری، سیدصفدر حسینی و حسین مرعشی با برخی سران کشور از جمله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره اتفاقات و اعتراضات اخیر، دیدارها و گفت‌وگوهای جداگانه‌ای داشتند و قرار است این دیدارها برای به نتیجه رسیدن مباحث مطرح شده ادامه داشته باشد.

در پیگیری‌های صورت گرفته این دیدارها توسط برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به صورت تلویحی تایید شده است اما برخی به دلیل آنکه در این دیدارها حضور نداشتند و برخی هم به دلایل شخصی از اعلام جزئیات آن خودداری کردند.