جمعه 14 اردیبهشت 1403

دکتر مصدق

دکتر مصدق

وب‌گاه خبر آنلاین

نامه تبریک سال نو پروانه فروهر به دکتر مصدق و جواب دکتر مصدق به او را را بخوانید.

وب‌گاه عصر ایران

نامه شادباش سال نو بانو پروانه فروهر و پاسخ دکتر مصدق به او

وب‌گاه فرارو

محمد علی (همایون) کاتوزیان از ایران به عنوان «جامعه کوتاه مدت» یاد کرده و برخی تعبیر «کلنگی» و موقت را هم به کار می‌برند که به معنی انباشته نشدن تجربه‌ها و مدام تکرار تجربه‌های آزموده به جای طی یک مسیر است.

وب‌گاه خبر آنلاین

محمد علی (همایون) کاتوزیان از ایران به عنوان «جامعه کوتاه مدت» یاد کرده و برخی تعبیر «کلنگی» و موقت را هم به کار می‌برند که به معنی انباشته نشدن تجربه ها و مدام تکرار تجربه های آزموده به جای طی یک مسیر است.

وب‌گاه فرارو

تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران و مرکز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعیت آن در حدود 10 میلیون نفر است و بیست و پنجمین شهر پرجمعیت جهان به شمار می‌آید.

وب‌گاه مشرق نیوز

در سال‌های پس از 1342ش که مصادف با دستگیری، حصر و تبعید امام خمینی بود کارت تبریک‌های متعدد و متنوعی با طرح عکس امام خمینی به همراه نوشته‌ها یا شعارهای دینی و انقلابی توسط مبارزان چاپ و منتشر می‌شد.

وب‌گاه فرارو

نگاهی به انجام و فرجام کار و زیست چهار پادشاه آخر ایران زمین محل درنگ و تامل است. تمام این چهار پادشاه کمی پس از زکف دادن سریر سلطانی بدرود حیات گفتند. محمد علیشاه پس از تلاش نافرجامش برای برهم زدن اساس مشروطه و ستاندن عنان سلطنت به رسم ناصری به سال 1304 در حالیکه تنها پنجاه و سه بهار را پس پشت نهاده بود بدرود حیات گفت. انگار محمد علی میرزا تنها شانزده سال پس از برافتادنش از تختت سلطنت...

وب‌گاه خبر آنلاین

شایعه تبعید مصدق و برخی آگهی دوری جستن از حزب توده را به نقل از روزنامه اطلاعات 23 اسفند 1332 بخوانید و عکس‌هایی از محاکمه مصدق تماشا کنید.

وب‌گاه فرارو

خدیجه مصدق، کوچکترین دختر محمد مصدق که پدرش او را خدوج می‌نامید و سوگلی خود می‌دانست، سرنوشتی آنچنان شگفت‌انگیز و اندوهناک دارد که نویسنده‌ای مانند نغمه ثمینی نتوانسته از کنار آن بی‌اعتنا گذر کند و همین سرنوشت، دستمایه نگارش نمایشنامه «دیو جغرافی و دست‌های دکتر زمل وایس» شده است.

وب‌گاه خبر آنلاین

نهضت ملی، با این‌که شعارش ملی شدن نفت بود و علیه انگلیس‌ها مبارزه داشت، ولی در داخل، صف قوی و مصممی که در برابر آن ایستاده بود و به‌شدت با آن مبارزه می‌کرد، حزب توده بود و طبیعتا، در آن ایام، ملی بودن به معنی ضد مارکسیست بودن و ضد توده‌ای بودن تلقی می‌شد...

خبرگزاری دانشجو

مسعود رضایی محقق و پژوهشگر سیاسی معاصر ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص سیر تاریخی ملی شدن صنعت نفت بیان کرد: ماجرای نفت در ایران اساساً از قرارداد دارسی شروع می‌شود، در سال 1280 شمسی قراردادی بین ایران و یک تبعه انگلیس به نام آقای ویلی بسته شد که به آن‌ها حقوق انحصاری اکتشاف و استخراج و فروش نفت در منطقه را داد. رضایی گفت: این قرارداد سال‌ها ادامه پیدا کرد آن‌ها با...

وب‌گاه خبر آنلاین

جبهه ملی امیدوار است همان‌طور که مردم ایران تاکنون با نظم و آرامش و سکون خود به بزرگ‌ترین موفقیت‌ها توفیق یافته و احقاق حق خود را نموده‌اند برای وصول به آمال ملی شیوه‌ی مرضیه‌ی خود را تعقیب و دشمنان را از این فکر که بتوانند با اجرای نیات فاسد خود بهانه به دست بیاورند ناامید و مایوس سازند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

هفتاد و دو سال پیش بود که 29 اسفندماه روز ملی شدن صنعت نفت ایران نام گذاری شد. هفتاد و دو سال پیش بود که 29 اسفندماه روز ملی شدن صنعت نفت ایران نام گذاری شد. به گزارش عرشه آنلاین؛ محمد مصدق در سال 1330 طی تلگرافی روز 29 اسفندماه روز ملی شدن نفت را به افتخار ملت ایران به عنوان جشن ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد.

وب‌گاه الف

وب‌گاه مشرق نیوز

وب‌گاه خبر آنلاین

قطعا فراموش نشده که شخصا این‌جانبت در سال 1944 با تقاضایی که در خصوص امتیاز نفت شمال از طرف دولت اتحاد جماهیر شوروی به عمل آمده بود مخالفت کردم و قانون تحریم اعطای امتیاز نفت بنا به پیشنهاد این‌جانب از تصویب مجلس گذشت و همیشه در این عقیده استوار بوده‌ام که مخصوصا با اوضاع حاضر دنیا عدم مداخله‌ی خارجی‌ها اعم از هر مسلک و سیاست در امور ایران و در منابع ثروت ایران نه‌تنها برای ملت ایران...