یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

دیار دلاورمردان ایران‌زمین میزبانی شایسته برای مهمانان نوروزی

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
دیار دلاورمردان ایران‌زمین میزبانی شایسته برای مهمانان نوروزی

کرمانشاه یکی از مقاصد گردشگری کرمانشاه که ظرفیتی برای میزبانی از مهمان نوروزی دارد یادمان‌های دفاع مقدس و به ویژه بازی دراز است که نمادهای ایستادگی در کنار طبیعتی زیبا به هم آمیخته شده است.

به گزارش مشرق، کرمانشاه یکی از کهن‌ترین استان‌های ایران که در دوران باستان با نام‌هایی چون الیپی، کامبادن و قرمسین شناخته می‌شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفت. کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال 279 هجری قمری توسط بان فقیه همدانی در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.

استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور با جمعیت قریب به 2 میلیون نفری است که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور را دارد. از نظر وسعت هفدهمین استان کشور به شمار می‌رود، که از سمت شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این استان با داشتن 4200 اثر تاریخی که نیمی از آنها به ثبت ملی رسیده، سومین استان غنی کشور از نظر تعدد آثار تاریخی است که آن را در صدر پُر جاذبه‌ترین مناطق کشور قرار داده است. تعدد آثار تاریخی، وجود طبیعت بکر و زیبا، سراب‌ها و چشمه‌های خروشان، خوراک‌های رنگارنگ و خوش طعم، صنایع دستی غنی، آداب و رسوم کهن و اصیل، تنوع آب و هوایی و حتی یادمان‌های دفاع مقدس تنها بخشی از جاذبه‌های کرمانشاه برای گردشگران است.

یادمان غرور، دلاورمردی مردمان ایران زمین مقصدی شایسته برای گردشگران نوروزی

یکی از این مقاصد گردشگری که پتانسیل بالایی برای میزبانی شایسته از مهمان نوروزی را دارد یادمان‌های دفاع مقدس است که به عنوان نمادی از غرور، دلاورمردی و رشادت‌های مردمان ایران زمین در دفاع از آب و خاک خود شناخته می‌شود. جای جای کرمانشاه بواسطه هشت سال درگیری مستقیم یادگاری‌های بسیاری از جنگ تحمیلی در خود دارد که سبب شده هر ساله عاشقان وطن برای حفظ و نشر رشادت‌ها و غیرتمندی اسوه‌های دفاع مقدس پای در این خطه گذاشته و یاد آنان را تا درازی تاریخ گرامی بدارند.

هشت سال جنگ تحمیلی یک دوره تاریخی بسیار دردناک برای مردمان ایران زمین خصوصاً مردمان خطه غرب کشور بود که آواز خنده‌ها، شادی و غوغای کودکان در کوچه و پس کوچه‌های شهرها را به آواز خمپاره‌ها، موشک‌ها، گلوله‌ها و گریه‌های مادران داغ‌دار تبدیل کرده بود و حتی امروز نیز زخم‌های جنگ بر چهره زیبای این منطقه نمایان است.

اما با این وجود امروزه محل این عملیات‌ها و سنگرها، ادوات و آثار غرورآفرین رزمندگان و نیز محل شهادت غیورمردان و شیرزنان این خطه تبدیل به یادمانی برای گرامیداشت رشادت‌های جوانان‌مان شده است و یکی از این یادمان‌های بی‌نظیر در کشور یادمان بازی دراز در استان کرمانشاه است.

یادمان عشق و عرفان آماده میزبانی از زائران سراسر کشور است

بازی دراز در استان کرمانشاه؛ رشته کوهی مرزی و طولانی با ارتفاعات به نسبت بلند است که در قسمت ایران بر مناطق و شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و نفت شهر و در بخش عراق بر شهرهای خانقین، نفت خانه و دشت‌های این شهرها مشرف است. چنین موقعیتی خود اهمیت استراتژیک بازی دراز را نشان می‌دهد. در روزهای اول جنگ تحمیلی، ارتش عراق این بلندی‌ها را اشغال و حتی جاده‌ای آسفالته را برای پشتیبانی سنگین از نیروهای خود تا این بلندی‌ها احداث کرده بود.

طی آن زمان رزمندگانمان چندین عملیات را برای آزاد سازی بازی دراز، از جمله عملیات عاشورا انجام دادند اما موفق نشدند و در نهایت با رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های بی‌نظیر رزمندگان اسلام در اواخر تابستان 1360 موفق به آزاد سازی این منطقه حساس شده و بر بلندی‌های رشته کوه بازی دراز مسلط شدند.

بازی دراز یک مکان مقدس است که قدمگاه شهدای بسیاری در دوران هشت سال جنگ تحمیلی در سرپل ذهاب بوده است، لذا هرساله به واسطه یادآوری رشادت‌های بی‌شمار رزمندگان‌مان و اهمیت این عملیات غرورآفرین، گردشگران زیادی همراه با خانواده‌های خود یا در قالب کاروان‌های راهیان نور به این منطقه سفر می‌کنند و علاوه بر ثبت خاطرات به‌یادماندنی در دامنه و ارتفاعات بازی دراز برای خود و خانواده‌هایشان، یاد و خاطره دلاورمردی‌های رزمندگان و شهدای این عملیات را گرامی می‌دارند.

ارتفاعات عشق و عرفان بازی دراز با فراهم نمودن تجهیزات و امکانات اسکان، پذیرایی، امداد و نجات، مسائل بهداشتی و درمانی، امنیت و استقرار نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی آمادگی برای میزبانی و پذیرایی زائرانی از سراسر کشور را دارد و قطعاً مردم میهمان نواز سرپل ذهاب نیز از مهمانان خود به خوبی میزبانی خواهند کرد.

ایام تعطیلات نوروز بهترین زمان برای سفر به رشته کوه‌های بازی دراز

بهترین فصل سال برای بازدید از منطقه بازی دراز به دلیل کوهستانی بودن و گرمسیر بودن این منطقه فصل بهار و زمستان است، لذا به گردشگران پیشنهاد می‌شود طی تعطیلات نوروزی حتماً سفری به این منطقه با طبیعت بکر و دیدنی داشته باشند.

گفتنی است، استان کرمانشاه هشت یادمان جنگ تحمیلی شامل یادمان‌های مرصاد، شهدای بازی دراز، پادگان ابوذر، شهید شیرودی، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای پاوه و شهدای شیخ صله و مراکز فرهنگی دفاع مقدس دارد که به عنوان جاذبه‌های گردشگری جنگ در این استان شناخته می‌شود.

منبع: مهر

دیار دلاورمردان ایران‌زمین میزبانی شایسته برای مهمانان نوروزی 2
دیار دلاورمردان ایران‌زمین میزبانی شایسته برای مهمانان نوروزی 3