جمعه 21 اردیبهشت 1403

دیوان عالی آمریکا دادخواست 35 میلیارد دلاری ایران را رد کرد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
دیوان عالی آمریکا دادخواست 35 میلیارد دلاری ایران را رد کرد

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 دی 1353؛ پیاز و سیب‌زمینی در شهر کمیاب است

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده از کار مرکز بررسی قیمت‌ها به شدت انتقاد کرد و اعلام داشت این مرکز برای جلوگیری از افزایش نرخ انواع آجیل، خشکبار و انواع شیرینی و شکلات و آب‌نبات و چند قلم از کالاهای موردنیاز عمومی اقدامی نکرده است.

کمیته همچنین از مسوولان خواست تا افرادی را که با مخفی کردن پیاز و سیب‌زمینی می خواهند موجبات افزایش قیمت این کالاهای موردنیاز عمومی را فراهم آورند، به مردم معرفی کنند و انبارهای آنان را باز کرده و این کالاها را برای فروش به مردم در میدان عرضه نمایند و نگذارند افراد سودجو با ایجاد کمبود مصنوعی، موجبات نگرانی بیشتر را فراهم سازند.

صنایع فولاد 40 هزار کارمند و کارگر استخدام می‌کند

شرکت ملی صنایع فولاد ایران 40 هزار مهندس، تکنیسین، کارمند و کارگر استخدام خواهد کرد و آنها را در پنج مجتمع ذوب‌آهن در اصفهان، اهواز، کنگان (بوشهر)، بندرعباس و خراسان به کار خواهد گمارد.

دکتر محمدرضا امین، مدیرعامل شرکت ملی صنایع فولاد ایران که در جلسه ناهار انجمن مدیریت ایران سخن می‌گفت، اعلام کرد: تولید کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به 6 میلیون تن خواهد رسید و ازسوی دیگر کارخانه‌های ذوب‌آهن گازی 10 تا 12 میلیون تن فولاد تولید خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع فولاد ایران آن گاه به تفصیلی درباره منابع آهن داخلی و مفاد قرارداد با هندوستان که براساس آن سالیانه 11.5 میلیون تن سنگ‌آهن در اختیار ایران قرار خواهد گرفت، صحبت کرد و یادآور شد که با تمام این امکانات بین 2 تا 4 میلیون تن سنگ آهن در سال کم خواهیم داشت که هرگاه در آینده نتوانیم به معادن جدید داخلی دست یابیم، باید آن را از خارج وارد کنیم.

امین پیش بینی کرد که مجموع گاز مورد احتیاج مجتمع‌های ذوب‌آهن گازی به حدود 10 میلیارد مکعب یعنی رقمی معادل گاز صادراتی به شوروی برسد.

19 دی 1363؛ دیوان عالی آمریکا دادخواست 35 میلیارد دلاری ایران را رد کرد

تقاضای جمهوری اسلامی ایران جهت ضبط 35 میلیارد دلاری که توسط شاه معدوم از ایران دزدیده شده است، روز دوشنبه ازسوی دیوان عالی آمریکا رد شد.

دیوان عالی آمریکا بدون هیچ گونه اظهارنظری حکم یک دادگاه پایین‌تر این کشور را که دادخواهی علیه محمدرضا پهلوی و همسرش فرح دیبا را رد کرده بود، مورد تایید قرار داد.

دادگاه استیناف آمریکا 5 ژوئیه (15 تیرماه) اعلام کرد: دولت ایران نمی‌تواند دعاوی خود را در دادگاه‌های نیویورک مطرح سازد حتی اگر احتمالا هیچ‌گونه محکمه دیگری در دسترس نباشد.

دولت ایران در دادخواست خود اعلام کرده است که رد تقاضای ایران به منزله نقض موافقت‌نامه 1980 الجزایر است که بین ایران و آمریکا در رابطه با آزادی گروگان‌های آمریکایی به امضا رسید.

در موافقت‌نامه الجزایر تصریح شده است که آمریکا دولت ایران را در جهت دستیابی به ثروت‌های پهلوی کمک خواهد کرد.

دولت آمریکا همچنین موافقت کرده بود که ثروت‌های شاه در آمریکا را مسدود و به اطلاع تمامی دادگاه‌های این کشور برساند که دولت ایران از حق قانونی برای تحت تعقیب قرار دادن این مساله برخوردار است.

در دادخواست دولت ایران شاه متهم شده است که این 35 میلیارد دلار را از بیت المال دزدیده و علاوه‌بر این مبلغ 20 میلیارد دلار دیگر به عنوان دریافت خسارت عنوان گردیده است.

لکن دادگاه نیویورک اعلام کرد توافقنامه الجزایر حل این دعاوی را در محکمه‌ای در نیویورک و یا هر جای دیگر تضمین نمی‌کند.

19 دی 1373؛ قرارداد تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر بین ایران و روسیه امضا شد

در جهت استفاده صلح‌جویانه و تامین بخشی از برق موردنیاز کشور، قرارداد عملیات تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر یکشنبه شب بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه امضا شد.

اسناد و مدارک این قرارداد توسط پروفسور نیکی یوایچ میخائیلف، وزیر انرژی اتمی روسیه و دکتر رضا امراللهی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد.

براساس این قرارداد روسیه متعهد شده است علاوه‌بر تامین سوخت موردنیاز نیروگاه اتمی بوشهر را با مشارکت و همکاری متخصصان ایرانی طی 4 سال آینده تکمیل و راه اندازی کند.

در این قرارداد روسیه تکمیل و راه‌اندازی واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر را که ظرفیت تولیدی آن قبلا به میزان 1200 مگاوات طراحی شده بود به قدرت 1000 مگاوات عهده‌دار شده است.

کارشناسان روسیه در حالی عملیات تکمیلی را شروع خواهند کرد که 90 درصد کارهای ساختمانی و نصب 60 درصد تجهیزات نخستین این نیروگاه انجام شده است.

19 دی 1383؛ توافق تهران و دهلی نو برای صادرات سالانه 5 میلیون تن گاز مایع طبیعی به هند

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در دهلی نو گفت: برای صادرات سالانه پنج میلیون تن گاز مایع طبیعی به هند به مدت 25 سال توافق شد. وی گفت: این میزان می‌تواند در مرحله بعدی به 7.5 میلیون تن در سال افزایش یابد.

زنگنه افزود: این توافق بعد از دو سال مذاکره تنگاتنگ با هند حاصل شده و فکر می‌کنم با توجه به حجم این قرارداد و توافق‌های انجام‌شده، مرحله مهمی در همکاری ایران و هند باشد.

وزیر نفت کشورمان گفت: این توافق بعد از دو سال مذاکره تنگاتنگ با هند حاصل شده و فکر می‌کنم با توجه به حجم این قرارداد و توافق‌های انجام‌شده، مرحله مهمی در همکاری ایران و هند باشد.

وی ادامه داد: ما علاقه‌مندیم با هند در همه زمینه‌های انرژی و بازار رو به توسعه آسیایی همکاری داشته باشیم و هندی‌ها نیز علاقه‌مند هستند در بخش پتروشیمی و نفت و گاز ایران مشارکت داشته باشند.

وی افزود: همراه با این قرارداد با هند توافق کردیم که 20 درصد از سهم توسعه میدان «یادآوران» به شرکت‌های هندی واگذار شود.

اینترنت پرسرعت فردا در تهران راه‌اندازی می شود

فردا برای نخستین بار پس از ورود اینترنت به کشور با سرعتی بیشتر از 56 کیلوبیت بر ثانیه به کاربران عادی عرضه می‌شود. با افتتاح مراکز اینترنت پرسرعت طی این هفته، نخستین دوره از واگذاری پورت‌های اینترنت پرسرعت در کشور آغاز می شود.

طی یک سال گذشته که مجوز اینترنت پرسرعت به 11 شرکت خصوصی اعطا شد، مشکلات بسیاری باعث شد تا سرویس‌دهی آنها آغاز نگردد که از آن جمله می‌توان به قرار ندادن فضای لازم به این شرکت‌ها در مناطق مخابراتی اشاره کرد.

پیش‌بینی افزایش مصرف بنزین به روزانه 310 میلیون لیتر

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره تثبیت قیمت‌ها گفت: نمی‌توان دستمزدها را پایین نگه داشت، فرآورده‌ها را به تاراج گذاشت و ادعای کمک به مردم کرد.

حسین آفریده در میزگرد ایسنا با عنوان «طرح تثبیت قیمت‌ها، مزایا و معایب» افزود: ماده 3 برنامه چهارم حاصل سه سال کار کارشناسی مداوم بوده است و چون وضع موجود با روح عدالت اجتماعی مغایرت داشت و نفت و منابع مالی که جزو انفال است به عدالت تقسیم نمی‌شد، ماده 3 برای اصلاح این امرو نوشته شد و قرار بود 37 هزار میلیارد تومان که 20 هزار میلیارد آن صرف عدالت اجتماعی و 17 هزار میلیارد تومان بقیه صرف اصلاح جاده‌ها، حمل و نقل عمومی و احداث ریلی شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ششم شورای اسلامی افزود: اگر مصرف فرآورده‌ها افزایش یابد در سال 1400، روزانه 310 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و برای این مقدار باید 6میلیون بشکه نفت خام به بنزین تبدیل شود، این مقدار نفت باید از کجا تامین شود؟ در سال 1400 براساس پیش‌بینی‌ها، سهمیه ما در اوپک بیش از 5.5 میلیون بشکه نفت نخواهد بود. این بدان معناست که هیچ درآمد دیگری از صادرات نفت نخواهیم داشت. به علاوه برای تبدیل نفت به بنزین حدود 40 پالایشگاه نیاز است که احداث آن حدود 80 میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد.

معاهده هیرمند هنوز اجرایی نشده است

معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: جاری شدن آب از رودخانه هیرمند به سمت ایران تنها به دلیل افزایش بارندگی‌ها بوده، هنوز تمام بندهای معاهده هیرمند اجرا نشده است.

رضا اردکانیان افزود: در معاهده هیرمند پیش‌بینی شده بود که از دو کشور ایران و افغانستان دو نفر به عنوان کمیساریا به یکدیگر معرفی شوند. کار اصلی آنها این است که اگر سال، سال متوسطی نیست با مراجعه به محل سد و ایستگاه‌هایی که مبناست برای اندازه‌گیری میزان ورودی آب به سد را مشخص کند.

اردکانیان گفت: متاسفانه از سال 51 تا سال‌جاری یعنی حدود 32 سال این بند از موافقتنامه مبنی‌بر معرفی کمیساریا به یکدیگر و عملیاتی شدن فعالیت آنها محقق نشده بود، اما سرانجام پس از رایزنی‌های فراوان این کمیساریا در سال‌جاری تشکیل شد.

همچنین بخوانید