یک‌شنبه 15 مهر 1403

دیپلماسی با برگ برنده میدان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
دیپلماسی با برگ برنده میدان

اقدام دور از انتظار وزیر امور خارجه در شرایط فعلی را می‌توان نقد کردن برگ برنده میدان در دیپلماسی منطقه‌ای معرفی کرد تا به تثبیت بازدارندگی ایجاد شده کمک نماید.

به گزارش مشرق؛ همزمان با آغاز مراسم بزرگداشت دبیر کل حزب الله لبنان در مصلای امام خمینی (ره) با حضور پرشور و میلیونی مردم، خبر قابل تاملی مخابره شد؛ عراقچی وارد بیروت شد. وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی به این کشور سفر کرد.

بعد از ساعات ابتدایی عملیات خرابکارانه انفجار پیجرها در لبنان توسط سازمان تروریستی موساد تاکنون، هیچ نقطه‌ای از مناطق مختلف لبنان از صور تا نبطیه، از صیدا تا بیروت، از بعلبک تا هرمل و حتی شمال طرابلس از حملات هوایی و بمباران بی وقفه رژیم صهیونیستی در امان نیستند.

شنبه هفتم مهرماه برخی منابع عبری زبان اعلام کردند رژیم صهیونیستی با نفوذ به سیستم ارتباطی برج مراقبت فرودگاه بین المللی رفیق حریری، به هواپیمای ایرانی هشدار دادند که اجازه فرود در بیروت به این پرواز داده نخواهد شد. بوئینگ 747 هواپیمایی معراج به شماره GFZ9964 قبل از ورود به حریم سوریه مسیر خود را تغییر و به ایران بازگشت.

تنبیه رژیم صهیونیستی با شلیک نزدیک به 200 موشک بالستیک توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پایگاه هوایی تل نوتف، پایگاه هوایی حتساریم، پایگاه هوایی نواتیم، مقر موساد در تل آویو و تجمع تجهیزات و نیروهای کودک‌کش ارتش صهیونیستی در محور نتساریمِ غزه در عملیات وعده صادق2 نشان از اراده آهنین و توان پولادین دفاع از خود بود که برگ‌های برنده زیادی به همراه داشت.

در حالیکه هیچ نقطه امنی در زمین لبنان وجود ندارد و هیچ لحظه‌ای آسمان لبنان از هواگردهای مختلف رژیم صهیونیستی رهایی ندارد سفر سید عباس عراقچی تنها دو روز پس از عملیات وعده صادق2 به بیروت، اقدام شجاعانه‌ای محسوب می‌شود. اهمیت این اقدام از آنجا مشخص شد که چند ساعت قبل از فرود هواپیمای حامل وزیر امور خارجه در بیروت، رژیم صهیونیستی اطراف فرودگاه بین المللی رفیق حریری را بمباران کرده بود.

اقدام دور از انتظار وزیر امور خارجه در شرایط فعلی را می‌توان نقد کردن برگ برنده میدان در دیپلماسی منطقه‌ای معرفی کرد تا با از سرگیری پروازهای امدادی و مسافری تهران - بیروت پس از یک هفته ممنوعیت پروازهای ایرانی به تثبیت بازدارندگی ایجاد شده کمک نماید.

پس از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی با بهانه‌های واهی فرودگاه‌های دمشق و حلب را بمباران می‌کرد تا در خطوط پرواز مسافربری میان ایران و سوریه اختلال ایجاد کند. حتی در 20 مهرماه سال گذشته پیش از سفر شهید حسین امیرعبداللهیان به سوریه؛ باند فرودگاه دمشق را بمباران کرد تا مانع از فرود هواپیمای حامل وزیر شهید شود؛ هرچند همان زمان هم وزیر وقت امور خارجه با سفر زمینی به دمشق اجازه تکمیل پازل صهیونیست‌ها را نداد و چند ماه بعد و در فروردین امسال به صورت هوایی وارد سوریه شد.

در آستانه یک سالگی طوفان الاقصی، وزیر امور خارجه کشورمان پس از یکسال ممنوعیت و تهدید فرود هواپیماهای مسافربری ایرانی در فرودگاه دمشق توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی؛ صبح امروز بیروت را ترک و با پرواز مستقیم ایرانی وارد دمشق شد.

اکنون انتظار می‌رود خط شکنی وزیر امور خارجه کشورمان در پروازهای مستقیم به فرودگاه‌های منطقه شامات که در یک سال گذشته در معرض تهدید رژیم صهیونیستی بود به عنوان حلقه واسط میان دستگاه‌های مربوطه به نقد کردن برگ برنده میدان منجر شود.

برقراری مجدد پروازهای ایرانی در خطوط پروازی میان تهران، دمشق و بیروت نشان دهنده امنیت و ثبات خطوط هوایی و اقتدار جمهوری اسلامی در تثبیت معادله بازدارندگی به عنوان یک اصل لازم خواهد بود تا به انتفاع اقتصادی ایران در منطقه شامات منجر شود.

منبع: ایرنا