پنج‌شنبه 12 مهر 1403

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت برد برد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت برد برد

در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی اعم از لغو پرواز ایران به بیروت در حوزه راه و شهرسازی رخ داد.

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از لغو پروازهای ایرلاین ملی به بیروت تا اطلاع ثانوی خبر داد و راه‌آهن خواف - هرات برای تجارت برد برد به نفع دو کشور ایران و افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به گزارشخبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

تعیین سقف اجاره‌بها دردی از معضلات بازار مسکن دوا نمی‌کند

داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از نیازهای فعلی و اساسی اقشار مختلف جامعه خانه‌دار شدن است، گفت: خانه‌دار کردن مستأجران یکی از تکالیف جدی دولتمردان خواهد بود که بر همین اساس دولت چهاردهم از ابتدای سکان داری باید نسبت به این تکلیف تمهیدات جدی در دست داشته باشد.

این مقام صنفی تصریح کرد: به هر مقداری که در قیمت مسکن تفاوت ایجاد شود، تأثیر چشمگیری در تعداد قراردادهای معامله شده، نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید و درآمد خالص مردم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده و عده زیادی از مستأجران از بازار خرید به بازار رهن و اجاره مسکن کوچ کرده‌اند.

بیگی‌نژاد در پایان گفت: سامانه‌هایی که به صورت موازی در تخصص مشاورین املاک ایجاد می‌شود، هیچ‌گونه کمکی به آنها نمی‌کند، زیرا کار باید به دست متخصصان هر حوزه سپرده شود.

دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد منصوب شد

عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی «رضا مسرور» را به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور منصوب کرد.

در حکم همتی خطاب به مسرور آمده است: نظر به تعهد، صلاحیت، تخصص و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب می‌شوید.

«قیمت‌گذاری دستوری» بازار مسکن را کنترل نمی‌کند

فرهاد بیضایی کارشناس ارشد حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با قوانین دستوری، نمی‌توان بازار مسکن را کنترل کرد، گفت: از اواخر سال 1399 و اوایل سال 1400 وضعیت مسکن در شرایط تورم بسیار سنگینی قرار گرفت. در ادامه نیز با توجه به سیاست‌هایی که به خصوص در حوزه بانک مرکزی اتفاق افتاد، از اواسط سال 1402 بازار مسکن در شرایط تثبیت قیمت و تقریباً رکودی قرار گرفت.

ین کارشناس ارشد بازار مسکن با اشاره به اینکه عده‌ای از فعالان حوزه مسکن اذعان می‌کنند که دولت نباید در این بازار دخالت داشته باشد، افزود: در راستای کنترل وضعیت بازار مسکن بی‌شک هیچ نوع دیدگاهی در خصوص عدم ورود دولت وجود ندارد، به عنوان مثال دولت می‌تواند در حوزه توسعه زیرساخت‌های کشور ورود داشته باشد اما در حوزه تصدی‌گری ممکن است، ورود نداشته باشد؛ بر همین اساس باید در سطوح اقتصادی و مدیریتی کشور در خصوص دخالت دولت در تمام حوزه‌ها، تعیین تکلیفی داشته باشیم.

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت برد برد

سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با احداث این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است، گفت: پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمک‌های برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم قبول کرد این کمک‌ها را به‌صورت غیر نقدی و با اجرای پروژه‌های زیرساختی انجام دهد که چندین احداث راه اصلی و فرعی، احداث بیمارستان و درمانگاه، احداث فضاهای فرهنگی و آموزشی و احداث راه آهن خواف - هرات در همین چهارچوب تعیین و عمدتاً اجرا و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: قطعه سوم راه‌آهن خواف - هرات در خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نواقص وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت 2 ماهه این نواقص را برطرف سازد اما به علت وجود محدودیت‌های اعتباری و تغییر در دولت افغانستان فرآیند اتمام پروژه به تعویق افتاد و پس‌از فرآیند انتخاب پیمانکار، برای رفع نواقص اقدام شد و هم‌اکنون پیمانکار در حال کار است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخش خصوصی دو کشور با ایجاد سرمایه گذاری‌ها و منافع‌های مشترک موجب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد.

به گفته میرشفیع؛ ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است، زیرا هر دو کشور تمایلات جدی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این مساله موجب تقویت همکاری در همه زمینه‌های دیگر اقتصادی می‌شود. همچنین با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می‌شود.

عمر سازه‌های فولادی 5 برابر سازه‌های بتنی است

سیامک ایپکچی رئیس هیئت مدیره انجمن سازه‌های فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عمر ساختمان‌ها با سازه فولادی 5 برابر سازه بتنی است، گفت: ظرفیت و پتانسیل تولید سالانه یک الی 2 میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد اما برای تحقق و بهره‌مندی از ظرفیت سازه‌های فولادی این صنعت نیازمند حمایت دولت به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: ساختمان‌های سازه بتنی پس‌از 20 سال تخریب می‌شود اما این در حالیست که عمر ساختمان‌ها با سازه فولادی حداقل یک قرن است، انتظار می‌رود دولت و وزارت راه و شهرسازی با حمایت‌هایی از این صنعت مهم تا مسائلی از قبیل رانت ایجاد نشود و از سوی دیگر با اعطای تسهیلات برای کارخانه‌های تولید فولاد انگیزه ایجاد شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازه‌های فولادی افزود: مسائل قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان یکی از چالش‌های جدی این صنعت است، بر همین اساس یک بودجه سوبسید از سوی دولت در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد، نه اینکه تولید کننده با سختی تلاش کند تا منبع گاز و تولید کارخانه خود را تأمین کند.

پروازهای ایران‌ایر به بیروت لغو شد

حسام قربانعلی سخنگوی ایران‌ایر، گفت: تمام پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه رفیق حریری بیروت در کشور لبنان تا اطلاع بعدی لغو شده است.

وی افزود: در صورت برقراری مجدد پروازها، اطلاع‌رسانی لازم در این باره انجام خواهد شد.