دوشنبه 11 تیر 1403

رتبه های برتر کنکور در تصرف سمپادی‌ها / زنگ خطر آموزش در مدارس دولتی به صدا درآمد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
رتبه های برتر کنکور در تصرف سمپادی‌ها / زنگ خطر آموزش در مدارس دولتی به صدا درآمد

هرساله به دنبال اعلام نتایج کنکور شاهد حرکتی شتابان به سمت طبقاتی شدن مدارس بوده ایم تا جایی که این موضوع سبب دلزدگی دانش آموزان مدارس دولتی و اولیای آنها شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، یکی از چالش های موجود در نظام آموزش و پرورش سهم بسیار ناچیز مدارس دولتی در پذیرش دانش آموزان در کنکور سراسری است؛ سهمی که سال به سال کمتر و کمتر می شود.

گذشته از بررسی چرایی سهم عمده مدارس سمپاد در کسب رتبه های برتر کنکور، اکنون همه کارشناسان و دست اندرکاران حوزه آموزش و پرورش به این حقیقت واقف هستند که سرانجامی ناشیرین در انتظار دانش آموزان مدارس دولتی است.

سهم اندک دانش آموزان مدارس دولتی در کسب رتبه های برتر کنکور زنگ خطری است که تبعیض در ارائه آموزش ها، توزیع معلمان، همراهی والدین، برخورداری از امکانات آموزشی، اجرای برنامه های فوق برنامه و تلاش برای ایجاد انگیزش در میان دانش آموزان مدارس دولتی و سمپاد را یادآور می شود؛ حقیقتی که شاهد به فراموشی سپردن آن هستیم.

کسب 97 رتبه زیر 3 هزار توسط دانش آموزان مدارس سمپاد کرمانشاه

منوچهر خانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: در کنکور سراسری امسال، 97 دانش آموز در مدارس سمپاد استان کرمانشاه موفق به کسب رتبه زیر سه هزار شدند.

رئیس استعداد‌های درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: امسال نسبت به سال قبل موفقیت دانش آموزان مدارس سمپاد در کنکور سراسری بیشتر بوده است.

خانی با بیان اینکه موفقیت دانش آموزان مدارس سمپاد در کنکور سراسری از دانش آموزان مدارس دولتی بیشتر است، تصریح کرد: دانش آموزان مدارس سمپاد تفاوتی با دانش آموزان مدارس دولتی ندارند البته این دانش آموزان عموما تلاش و فعالیت بیشتری دارد درنتیجه میزان موفقیت آنها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان مدارس سمپادامکانات آموزشی مناسبی در اختیار دارند، افزود: نحوه آموزش معلمان، تلاش دانش آموزان و کمک والدین از عوامل موفقیت این دانش آموزان است‌.

خانی گفت: معلمان مدارس سمپاد در مدارس دولتی هم تدریس می کنند به گونه ای که در مدارس سمپاد پس از شناسایی معلمان برتر، نیمی از ساعات تدریس چنین معلمانی به مدارس سمپاد و نیمی دیگر به مدارس دولتی اختصاص خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان کرمانشاه هشت مدرسه سمپاد در مقاطع متوسطه اول و دوم دایر است که چهار مدرسه در شهرستان کرمانشاه و چهار مدرسه هم در اسلام آبادغرب فعالیت دارند.

رئیس استعداد‌های درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تعداد معلمان مدارس سمپاد را 227 دبیر و تعداد دانش آموزان این مدارس را دو هزار و 100 نفر دانش آموز اعلام کرد.

به گفته خانی ایجاد مدارس سمپاد بر اساس آمار دانش آموزان متقاضی این مدارس است که شمار آنها با احتساب دانش آموزان شهرستانهای همجوار باید به سه هزار نفر برسد.

مدارس سمپاد استان کرمانشاه در احراز رتبه های برتر کنکور سراسری موفق تر از مدارس دولتی بودند

کیومرث پرندین در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: امسال به تبعیت از وضعیت مدارس کشور، مدارس سمپاد استان کرمانشاه در احراز رتبه های برتر کنکور سراسری موفق تر از مدارس دولتی بودند البته مدارس سمپاد هم دولتی محسوب می شوند.

وی افزود: امسال برای نخستین بار شاهد کسب رتبه اول کنکور توسط دانش آموز کرمانشاهی به نام محمد بهرامی در یکی از دبیرستان های تیزهوشان بودیم البته در رتبه های 12 و 13 و تعداد فراوانی رتبه دو رقمی و سه رقمی توسط مدارس دولتی موفق عمل کردیم.

رییس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: امسال 89 نفر در رشته تجربی به عنوان پر تراکم ترین رشته تحصیلی، 56 نفر در رشته ریاضی، 63 نفر در رشته انسانی، 9 نفر در رشته هنر و 31نفر در رشته زبان حائز رتبه های زیر یک هزار شدند.

پرندین خاطرنشان کرد: در کنکور امسال شاهد توزیع پراکندگی رتبه های زیر هزار در سطح شهرستان های استان کرمانشاه بودیم درحالی که طی سال‌های گذشته بالاترین رتبه ها به ناحیه یک کرمانشاه به عنوان محل استقرار مدارس تیزهوشان اختصاص داشت اما امسال در کسب رتبه های برتر رکوردهایی ثبت شد.

وی عنوان کرد: برنامه توسعه توازن بین رشته ای را در سطح استان کرمانشاه اجرا کردیم که حاصل اجرای آن کاهش 13 درصدی آمار شرکت کنندگان تجربی در سطح استان و افزایش داوطلبان انسانی و ریاضی بود که کسب رتبه های برتر در رشته های غیر علوم تجربی حاکی از آن است هرچه دانش آموزان در رشته های غیر پرتراکم تحصیل کنند موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد.

رییس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: جایگاه رشته ریاضی در مدارس استان کرمانشاه بر اساس رتبه بندی کنکور طی سال گذشته 10پله ارتقا یافت همچنین بالاترین ظرفیت پذیرش را در دانشگاه فرهنگیان داشتیم.

پرندین تصریح کرد: با توجه به اینکه به ازای هر داوطلب کنکور در رشته ریاضی، دانش آموزان 2.6 درصد شانس قبولی دارند و همه شرکت کنندگان صد درصد پذیرفته خواهند شد، درصدد احیای رشته ریاضی در میان دانش آموزان هستیم.

رییس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: اکنون جایگاه رشته انسانی در میان دانش آموزان احیا شده است.

پرندین تصریح کرد: اساسی ترین عاملی که باعث موفقیت دانش آموزان در مدارس سمپاد استان کرمانشاه و کشور شده وجود فضای مناسب و مطلوب رقابتی بین دانش آموزان این مدارس است.

وی عنوان کرد: دانش آموزانی که در مدارس سمپاد تحصیل می کنند تحت تاثیر فضای موجود و استفاده از مدیران مجرب و توانمند به سمت مطالعه و مهارت‌های تست زنی حرکت می کنند در واقع عوامل انگیزشی بالا سبب شده برای خود نوعی هدف گذاری به سمت کنکور سراسری را ترسیم کنند، حاشیه های جانبی را کمتر کنند، ضمن اینکه در مدارس سمپاد علاوه بر آموزش رسمی دروس برابر جدول بودجه بندی، چندین درس تخصصی نیز به شکل مازاد آموزش داده می شود.

رییس اداره آموزش متوسطه دوره اول و دوم آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: آموزش‌های فوق برنامه ای که در مدارس سمپاد وجود دارد در مدارس دولتی ارائه نمی شود درحالی که این آموزش ها به یادگیری دانش آموزان کمک بیشتری می کند.

پرندین تصریح کرد: استان کرمانشاه با وجود محرومیت های ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی از استعدادهای مناسبی میان دانش آموزان برخوردار است که در این راستا می طلبد ظرفیت پذیرش بومی دانشگاه های استان افزایش یابد.

عدم بهره وری مناسب در ظرفیت بومی گزینی برای پذیرش دانشجویان کرمانشاه

وی افزود: یکی از آسیب‌های موجود عدم بهره وری مناسب در ظرفیت بومی گزینی برای پذیرش دانشجویان است در واقع 60 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه های هر استانی به داوطلبان بومی همان استان اختصاص دارد اما از آنجا که گسترش مراکز آموزش عالی استان کرمانشاه بسیار محدود و ضعیف بوده ما توان رقابت با استانهای دیگر از نظر بهره وری در ظرفیت پذیرش 60 درصد داوطلبان بومی را نداریم و دانشگاه های بومی و برند استان کرمانشاه گسترش نیافته اند و شعبات دانشگاه های جاذب مثل رازی، صنعتی و علوم پزشکی در شهرستان ها توسعه داده نشده اند.

پرندین خاطرنشان کرد: استان‌های برخوردار با ایجاد دانشکده های اقماری دانشگاه های مادر خود توانسته اند به خوبی از ظرفیت 60 درصد پذیرش داوطلبان بومی استفاده کنند برهمین مبنا انتظار داریم دانشگاه های علوم پزشکی، رازی و... ضمن گسترش دانشکده های اقماری در شهرهای اطراف استان نسبت به ایجاد و راه اندازی رشته های جاذب و پرطرفدار اقدام شایسته به عمل آورند و دیگر شاهد این خلا در پذیرش دانشجویان سطح استان نباشیم.

به گزارش مرصادنیوز، ارتقای سطح مدارس دولتی از نظر به کارگیری معلمان حرفه ای در مقاطع تحصیلی متوسطه دوم، رعایت عدالت در توزیع امکانات آموزشی، ایجاد انگیزه در میان دانش آموزان و دعوت والدین برای همراهی با اولیای مدارس سبب خواهد شد تا حدودی شکاف میان مدارس سمپاد و دولتی کاهش یابد که امیدواریم هرچه سریعتر شاهد تحقق آن باشیم.

انتهای پیام /