دوشنبه 7 آبان 1403

رشد 250 درصدی تولید خودروی کامل / مذاکره با عمان و روسیه برای صادرات لوازم خانگی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رشد 250 درصدی تولید خودروی کامل / مذاکره با عمان و روسیه برای صادرات لوازم خانگی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز نشست خبری سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

فاطمی امین در ابتدا گفت: سامانه قرعه کشی متعلق به وزارت صنعت نیست و فقط برای یکپارچه شدن و بیشتر شدن امکان نظارت، این سامانه را مبنا قرار دادیم. قانون جوانی جمعیت را بعضی خودروسازان اجرا نمی‌کردند، اما با این سامانه این قانون اجرایی شد. در صنعت خودرو اتفاقاتی می‌افتد، اما فضای افکار عمومی نسبت به خودرو منفی است.

وی ادامه داد: در قیمت گذاری باید منافع مصرف کننده و تولید کننده باهم در نظر گرفته شود. اگر یک محصولی به دلیل سو مدیریت و هزینه‌های مالی گران است، ما به عنوان وزارت صنعت حامی تولید کننده و مصرف کننده هستیم و افزایش قیمت را کنترل می‌کنیم. امسال افزایش تولید را داشتیم. یکی از خودروسازان برنامه دارد تا بازار خدمات پس از فروش خود را 5 برابر کند. در مورد قرارداد با شرکت‌های روسیه، ما وارد این مسئله نمی‌شویم. در نمایشگاه خودرویی روسیه، بیشترین شرکت کننده، ایرانیان بودند و در این نمایشگاه 700 میلیون دلار تفاهمنامه امضا شد.

وزیر صنعت با بیان اینکه وظیفه ما نظارت بر خودروسازان خصوصی است، افزود: درحال حاضر عرضه‌های خودروسازان خصوصی بیشتر از تقاضای بازار است و تعداد تولید خودروی کامل، 250 درصد رشد داشته است. پارسال 291 هزار خودروی ناقص تولید شد، ولی امسال این عدد به 41 هزارتا کاهش پیدا کرد. نیمه دوم سال 1400 نسبت به نیمه اول، معاملات بورس کالا به لحاظ وزنی 2 برابر شده است.

فاطمی امین اظهار داشت: تولید تلویزیون نسبت به سال قبل 6 درصد رشد داشته است و برای صادرات لوازم خانگی برنامه داریم و با روسیه و عمان در این زمینه مذاکره کردیم. ما فناوری به کشور‌های هدف می‌فرستیم و کالای ایرانی در همان کشور‌ها تولید می‌شود و این یک تغییر جهت اساسی در وزارت صمت است. در مسئله فولاد مبارکه، گزارش تحقیق و تفحص مربوط به مدیرعامل قبلی این مجموعه است. در معدن ققنوس تخلفاتی را رسانه‌ها انجام دادند و به اشتباه گفته شد که هزار نفر در این معدن بیکار شدند. 2178 محدوده اکتشاف داریم و 1157 مزایده پرونده اکتشاف معادن انجام می‌شود. در سه ماه آینده 5040 مزایده انجام خواهد شد.

وی افزود: سامانه پایش صنعت و معدن و تجارت ایجاد شده که 200 داشبورد مدیریتی در آن وجود دارد و تعداد 100 عدد از آن عملیاتی شده است. این تحولاتی است که وزارت صنعت را از یک اداره مراجعه محور به اداره تحلیل محور تبدیل کرده است. طرحی در مجلس به عنوان تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی است و به معنی تفکیک وزارت صنعت نیست. برنامه داریم تا 35 هزار دستگاه تراکتور را تولید کنیم. طبق قانون معادن، 15 درصد از حقوق دولتی معدن باید در همان محدوده معدن مصرف شود که در گذشته فقط 2 درصد مصرف می‌شد. 450 واحد تعطیل تولیدی در سال جاری احیا شد. سال 1400 نسب به 99، 40 درصد افزایش صادرات داشتیم. در چهارماهه امسال نسبت به 4 ماهه سال قبل، 20 درصد رشد صادرات داشتیم.

وزیر صمت ادامه داد: در تیرماه امسال نسبت تیرماه سال گذشته 120 درصد رشد صادرات داریم. 350 فعال اقتصادی روس طی یک ماهه گذشته به ایران آمدند که این مسئله کم نظیر است. در آفریقا در سال 1400 نسبت به سال 99، 100 درصد رشد صادرات داشته ایم. 511 میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌کنیم که کل صادرات مواد خام 4/5 میلیون تن است. ما نیاز نیست که سازنده همه ماشین آلات باشیم بلکه باید بعضی ماشین آلات را وارد کنیم. به لحاظ پوشش و دقت در حوزه اکتشاف معادن به شدت عقبیم. 5000هزار مزایده در سه ماه آینده اتفاق می‌افتد که 1200 عدد آن مربوط به معدن است.

وزیر صنعت گفت: در تیرماه امسال نسبت مدت مشابه سال گذشته، 120 درصد رشد صادرات داریم و 350 فعال اقتصادی روس طی یک ماهه گذشته به ایران آمدند که این مسئله کم نظیر است. هیچوقت سامانه جامع تجارت متوقف نمی‌شود و حداقل ارتباطات بین سامانه جامع تجارت و گمرک برقرار شده است. ما به دنبال اظهارنامه واحد در سامانه جامع تجارت هستیم. برنامه داریم تا سال 1404، 30 درصد تولید خودرو توسط تولیدکنندگان غیر از ایرانخودرو و سایپا تولید شود و تمرکز تولید فقط در این دو شرکت نباشد. واگذاری خودروسازان بسیار حساس است. صنعت خودرو 500 هزار شغل ایجاد کرده که اگر در واگذاری آن، اشتباهات هپکو تکرار شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. تا 9 شهریور 1400، 25 هزار معوقه خودرو داشتیم.

فاطمی امین در پایان سخنان خود تصریح کرد: در سال جاری این عدد به 14 هزار خودرو رسیده است. امسال نسبت به سال گذشته، 12 درصد برق بیشتری به صنعت واگذار شد. در 4 ماه اول امسال، 15/7 درصد تولید آلمینیوم افزایش پیدا کرده که اگر قطعی برق نداشتیم، شاهد تولید بیشتری بودیم.