یک‌شنبه 8 مهر 1403

رونمایی از 59 تابوت تازه کشف شده در مصر با قدمت 2500 سال

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رونمایی از 59 تابوت تازه کشف شده در مصر با قدمت 2500 سال

تهران - ایرنا - وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر روز شنبه از 59 تابوت تازه کشف شده باستانی رونمایی کرد.

به نوشته پایگاه خبری "المصراوی" مصر، "خالد العنانی" در مراسم رونمایی از این تابوت‌ها گفت که آنها در منطقه باستانی "سقاره" کشف شده و مربوط به روحانیان و کارگران مصر باستان بوده است.

مصطفی وزیری دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر نیز اعلام کرد که این تابوت‌های باستانی 59 گانه در داخل چاه‌ها دفن شده بود.

وی گفت که این بزرگ‌ترین کشف آثار باستانی از سال 2002 بوده است و حاصل کشف از سه حفاری جداگانه در سه هفته گذشته بوده که نخستین بار از 2500 سال گذشته تاکنون، در آن‌ها باز می‌شود.

مطالعات اولیه نشان میدهد که این تابوت ها کاملا بسته بوده‌اند و از زمان دفن آنها در داخل چاه باز نشده‌اند و این عملیات کشف تأیید کرده است که تنها این تابوت ها نیستند.

العنانی همچنین گفته است که کاوش‌ها ادامه دارد و این تعداد تابوت آخرین کشفیات نخواهد بود.

باستان شناسان در سال 2019 نیز "مخفیگاه العساسیف" را کشف کردند که متشکل از 30 تابوت چوبی رنگ شامل انسان بزرگسال، زن و کودک می‌شد.

این مومیایی‌ها در آن زمان در دو لایحه روی سر هم به صورتی که در زمان مصر باستان روی یکدیگر قرار داده شده بودند، کشف شدند، به طوری که در لایه نخست 18 تابوت و در لایه زیرین آن 12 تابوت قرار داده شده بود.

دولت عبدالفتاح السیسی امیدوار است که با کشفیات تازه، بخشی از گردشگری خود را که پس از انقلاب سال 2011 و نیز چندین حوادث تروریستی و نیز اخیرا به خاطر کرونا بسیار متضرر شده است، جبران کند.

*س_برچسب‌ها_س*