پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

رونمایی کانون سردفتران از سامانه "سند من"/ در خانه بنشین و سند رسمی تنظیم کن!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
رونمایی کانون سردفتران از سامانه "سند من"/ در خانه بنشین و سند رسمی تنظیم کن!

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به تشریح عملکرد سامانه "سند من" پرداخت و به حداقل رساندن تخلفات و اشتباهات در حوزه سردفتری و کاهش هزینه‌های مختلف مرتبط با تنظیم سند را از نتایج آن دانست.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بعد از ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد. خندانی در این نشست با تبریک هفته قوه قضائیه و بزرگداشت شهدای انقلاب و شهید بهشتی و تسلیت به مناسبت درگذشت مهدوی‌دامغانی، رئیس اسبق کانون سردفتران و استاد علوم اسلامی در دانشگاه‌های مطرح اروپا و آمریکا گفت: شعار حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای از روز انتصاب به ریاست قوه قضائیه ایجاد تحول و تعالی در دستگاه قضائی بود که آن را با محوریت فناوری مطرح کرد و که برنامه‌های منظمی در خصوص تحقق آن برنامه‌ریزی شده و در دستور کار قوه قضائیه است.

وی افزود: پیشرفت بسیار خوبی در بحث هوشمندسازی قوه قضائیه اتفاق افتاده و کانون سردفتران و دفتریاران هم به عنوان مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با توجه به این موضوع شرایط کشور و جهان به سمت فناوری و هوش مصنوعی پیش می‌رود در مسیر استفاده از استفاده از فناوری قرار گرفتیم.

خندانی افزود: در حال حاضر دادرسی که رسیدگی‌ها باید با حضور چند نفر در محکمه صورت بگیرد، به‌صورت الکترونیک صورت می‌گیرد در حالی که متهم در زندان است، وکیل در دفتر کار خودش نشسته و قاضی در دادگاه دادرسی می‌کند. ما قدم‌هایی در خصوص استفاده از فناوری‌های دیجیتال برداشته‌ایم و مرکز دینا سنتر را راه‌اندازی کردیم تا همراه با مجموعه قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پیشبرد اهداف اقدام کنیم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: فرایندهای زیادی در حوزه الکترونیک داریم که به نوبت راه‌اندازی می‌شوند؛ از جمله روز قبل سامانه "سند من" رونمایی شد که چند خصوصیت دارد. تا پیش از این گفته می‌شد امکان اینکه شخص در دفتر اسناد نباشد و سند تنظیم کند محال است و متقاضیان تنظیم سند باید باید فیزیکی اسناد و مدارک را به دفتر اسناد تحویل می‌دادند اما با این سامانه، دیگر فقط برای امضا و ثبت اثر‌انگشت باید در دفتر حاضر شد.

وی در تشریح عملکرد سامانه "سند من" گفت: این سامانه امکان درخواست تنظیم سند رسمی از طریق فضای مجازی را فراهم می‌کند و از طریق گزینه مکان‌یابی آن نزدیک‌ترین دفتر معرفی می‌شود و حتی امکان تنظیم سند را از طریق لینک صحت‌سنجی می‌کند. پس از صحت‌سنجی و انجام احرازها با پیامک امکان تنظیم سند به متقاضی اعلام می‌شود و شخص متقاضی با اسکن یا عکس‌برداری از مدارک از طریق گوشی، تصاویر درخواستی را به دفتر ارسال و سردفتر مدارک را مشاهده می‌کند و استعلامات لازم را به صورت الکترونیک انجام می‌دهد. در ادامه پرداخت‌ها هم انجام و پیش‌نویس سند تنظیم و به شخص متقاضی ارسال می‌شود و اگر مواردی باید اضافه و یا کم شود، به سردفتر اعلام می‌شود و در نهایت سند تنظیم می‌شود و در مرحله آخر متقاضی و طرفین معامله تنظیم سند برای امضا و ثبت اثرانگشت در دفتر حاضر می‌شود.

وی ادامه داد: برای اسناد غیرمنقول شخص باید حداقل سه بار به دفتر مراجعه کند اما در صورت استفاده از "سند من" تنها یک بار برای امضا و اخذ اثرانگشت حضور می‌یابد که در کاهش هزینه‌ها و انجام سفرهای درون شهری و ترافیک و مصرف سوخت تأثیر مثبت دارد. همچنین در نتیجه شرایطی مشابه شیوع کرونا امکان ارائه خدمات غیرحضوری در دفاتر ممکن می‌شود و تهدیدات از آن ناحیه مانند تعطیلی و ازدحام مراجعین و بالا رفتن امکان احتمال بیماری کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: بحث حذف کپی مدارک مانند شناسنامه از نتایج سامانه "سند من" است و از دیگر نتایج آن می‌توان به حفظ بیشتر کرامت مراجعه‌کنندگان و به حداقل رساندن میزان تخلفات در دفاتر اسناد اشاره کرد. استفاده از سامانه "سند من" این هفته در دو استان کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و پس از رفع نواقص احتمالی از پایان این ماه استفاده از این سامانه سراسری خواهد بود.

توصیه سازمان ثبت اسناد برای ثبت نام شهروندان در سامانه "ثبت من"