چهارشنبه 4 مهر 1403

رکورد استثنایی پرافتخارترین ورزشکار زن ایران

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
رکورد استثنایی پرافتخارترین ورزشکار زن ایران

پر افتخارترین ورزشکار زن ایرانی در بازی‌های آسیایی، نه نجمه خدمتی، نه حمیده عباسعلی و نه سایر دختران مشهور ورزش ایران... این یک مقاله اختصاصی است.

هیچ رسانه‌ی ورزشی و غیر ورزشی، چه نوشتاری، چه شنیداری و چه دیداری تا لحظه‌ی انتشار این مطلب، نام پرافتخارترین ورزشکار زن ایرانی یا زنان ایرانی در بازی‌های آسیایی را به درستی اعلام و معرفی نکرده است. تا جایی که برخی این افتخار را بیشتر از هر ورزشکار دیگری به نجمه خدمتی دختر تیرانداز بجنوردی کشورمان منتسب می‌کنند که یک طلای انفرادی و یک نقره‌ی تیمی را در 2014 اینچئون به گردن آویخت.

البته از بازی‌های 1974 تهران که نخستین طلای ورزشکاران زن ایرانی در بخش تیمی رشته‌ی اسلحه فلوره‌ی شمشیربازی به دست آمد تا بازی‌های 2014 اینچئون پرافتخارترین ورزشکار زن ایرانی بازی‌های آسیایی، مهوش شفاعی نام داشت آنهم با یک طلای تیمی و یک نقره‌ی انفرادی در تنها دوره‌ای که میزبان بودیم. عنوانی که آن را در 2014 اینچئون، نجمه خدمتی با کسب طلای انفرادی و نقره تیمی تفنگ 10 متر بادی با شمشیرباز کشورمان، شریک شد. هر چند از اینچئون تا جاکارتای اندونزی که این رکورد شکسته شد و در هانگژو هم افزایش یافت، حتی می‌توان نجمه خدمتی را پرافتخارترین معرفی کرد، چون برعکس مهوش شفاعی، طلای انفرادی کسب کرده و نقره تیمی.

این پنج دختر و اولین طلای بازی‌های آسیایی رشته‌ی شمشیربازی و اسلحه فلوره ورزشی بود که در بازی‌های آسیایی 1974 تهران، برای نخستین بار ورزشکاران زن کشورمان موفق شدند در آن و بصورت تیمی، طعم شیرین مدال طلای بازی‌های آسیایی را بچشند. مهوش شفاعی که در این دوره مدال نقره‌ی انفرادی را هم به گردن آویخت در کنار گیتی محبان، ژیلا الماسی، مریم شریعت زاده و مریم آچاک موفق شدند، جشن کسب مدال طلای تیمی را برپا کند.

خدیجه آزادپور، طلای اولِ انفرادی و زلزله در چین دختر اصفهانی ووشوی ایران سد شکن به حساب می‌آید، او در بازی‌های 2010 گوانگ ژو در کشوری که مهد ووشوی جهان است، میزبان را نقره داغ کرد تا با کسب طلای انفرادی وزن 60 کیلوگرم زلزله‌ای مهیب را در سیستم ورزشی چین ایجاد کند. کاری که تا امروز هیچ عنوان دار زن ایرانی دیگری در رشته ووشو از پس انجام آن در بازی‌های آسیایی بر نیامده است. نام خدیجه آزادپور همیشه در تاریخ ورزش ایران خواهد درخشید: اولین زن ورزشکار ایرانی و تنها ووشو کار زن برنده‌ی مدال طلای انفرادی سرزمینمان، در بازی‌های آسیایی.

اینچئون 2014، نوبت به تاریخ سازی نجمه خدمتی نجمه خدمتی دختر بجنوردی ایران در اینچئون همان اتفاقی را رقم زد که مهوش شفاعی 1974 تهران رقم زده بود اما بصورت برعکس تا ثابت کند دختران ایرانی اگر بخواهند از پسرها هم بهتر دست به اسلحه می‌شوند. خدمتی در ورزش تیراندازی و اسلحه‌ی تفنگ بادی 10 متر مدال طلای انفرادی و نقره تیمی را به گردن آویخت. طلای انفرادی و نقره‌ی تیمی نجمه خدمتی در مقابل طلای تیمی و نقره‌ی انفرادی شفاعی باعث شد برخی کارشناسان او را پرافتخارترین ورزشکار زن ایرانی در بازی‌های آسیایی دانسته و معرفی کنند. روندی که تا 2018 جاکارتا مورد پذیرش جامعه ورزش کشورمان و رسانه‌ها هم قرار گرفت و بر آن صحه گذاشته شد.

اینچون، اوس به طلا با اورامواشی‌های حمیده شاید در بین دختران و زنان کاراته کای تاریخ ورزش ایران، هیچ قهرمان و ورزشکاری به زیبایی و جذابیت حمیده عباسعلی، تکنیک سه امتیازی و دیدنی "اورامواشی" یعنی ضربه کف پا به پشت سر حریف را اجرا نمی‌کرد. دختر بلند بالای شهرری که در 2014 اینچئون و 2018 جاکارتا با تخصص ویژه‌اش در اجرای تکنیک زیبای اورامواشی یک طلا و یک برنز انفرادی را به گردن آویخت و به مدال طلای بازی‌های آسیایی "اوس" گفت. دختری که اگر در آستانه‌ی المپیک 2020 توکیو رباط صلیبی پاره شده‌ی خود در اتریش را به تیغ جراحی در آلمان نمی‌سپرد و آن را در ایران عمل می‌کرد امروز حداقل در کنار نقره و برنز قهرمانی جهانش یک مدال المپیک هم در کارنامه داشت.

جاکارتا 2018، جایی که کبدی کارها رکورد را ربودند تا قبل از هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در 2014 جاکارتای اندونزی، کبدی زنان ایران یک نقره و یک برنز را به خود اختصاص داده بود. اما به یکباره درخشش ویژه‌ی دختران کبدی ایران و شکست هندی‌ها که قدرت اول این ورزش و مهد کبدی جهان به حساب می‌آمدند و کسب مدال ارزشمند و زرین طلا، معادلات را کاملا به هم ریخت. حال باید برای معرفی پرافتخارترین ورزشکار زن ایران در بازی‌های آسیایی بین تیم کبدی زنان به دنبال کسی یا کسانی گشت که هر سه مدال طلا، نقره و برنز کسب شده‌ی بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا، 2014 اینچئون و 2010 گوانگژو را در کارنامه داشته باشند.

هانگژوی 2022، این سه تفنگدار و بیشترین مدال با کسب مدال برنز رقابت‌های کبدی نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژوی چین که با یک سال تأخیر به دلیل اپیدمی کرونا در سال 2023 برگزار شد، سه کبدی کار زن کشورمان کسانی هستند که با کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز، عنوان پرافتخارترین ورزشکار زن ایرانی بازی‌های آسیایی را به خود اختصاص داده‌اند. غزال خلج از تهران، صدیقه جعفری از گلستان و فریده ظریف دوست از سیستان و بلوچستان. این سه ورزشکار، برنز گوانگژو و هانگژوی چین، نقره اینچئون کره جنوبی و طلای جاکارتای اندونزی را به گردن آویختند. دقیقا مرغوب‌ترین و بیشترین تعداد مدال کسب شده توسط ورزشکاران زن ایرانی در نوزده دوره برگزاری بازی‌های آسیایی.

غزال خلج با چهار مدال و دو کاپیتانی پرافتخارترین غزال خلج با کسب یک طلا، یک نقره و دو برنز بازی‌های آسیایی، در کنار دو کاپیتانی تیم ملی کبدی در سال‌های 2018 جاکاراتا و 2023 هانگژو که دختران این رشته‌ی ورزشی مدال‌های طلا و برنز را به گردن آویختند، به تنهایی عنوان پرافتخارترین ورزشکار زن کاروان‌های اعزامی ورزش ایران به نوزده دوره برگزار شده‌ی این رقابت‌ها از سال 1958 دهلی نو را در اختیار دارد. کاپیتان 33 ساله تیم ملی کبدی به غیر از افتخارات ورزشی‌اش در این رشته ورزشی؛ تکواندوکار و دروازه‌بان تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال زنان ایران هم بوده و دارای کارشناسی ارشد در فیزیولوژی ورزشی است. کاپیتانی تیم کبدی زنان ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو که مدال برنز کسب شد با سهیلا صلبی و نقره‌ی 2014 اینچئون با سمیرا شعبانی بود که هر دو گرگانی و گلستانی محسوب می‌شوند.

اگر رباط صلیبی‌ام پاره نمی‌شد طلا می‌گرفتیم کاپیتان و بهترین بازیکن تیم ملی کبدی ایران و پرافتخارترین ورزشکار زن کشورمان در بازی‌های آسیایی که قبل از اعزام به هانگژو در تمرینات آماده سازی دچار کشیدگی رباط صلیبی زانو شده بود، بصورت اختصاصی به ورزش سه گفت: در هانگژو مقابل نپال در دور مقدماتی رباط صلیبی زانویم پاره شد، کادر فنی تصمیم گرفت بقیه بازی‌ها را به خاطر پارگی رباط صلیبی فقط دفاع کنم و در فاز حمله به کار گرفته نشوم، تصمیم درستی هم بود، اصلا نمی‌توانستم در تاکتیک‌های حمله‌ای تلاش تأثیرگذاری به خرج دهم چون زانویم خالی می‌کرد. مقابل بنگلادش و چین تایپه در نیمه نهایی با رباط صلیبی پاره به میدان رفتم چون تیم حداقل در دفاع به من نیاز داشت.

کنار نمی‌گذارم، عمل می‌کنم تا هند را بشکنیم غزال خلج صبح امروز سه شنبه با تیم کبدی زنان به تهران برگشته و بدون استراحت دنبال کارهای عمل جراحی زانوی خود است. کبدی و ورزش حرفه‌ای را کنار نخواهم گذاشت، 33 سال که سنی نیست، باید انتقام هانگژو را از هندی‌ها بگیریم، هندی‌ها در بازی‌های هانگژو خیلی کری خواندند، البته با همین رباط صلیبی پاره و همت بچه‌ها اگر در نیمه نهایی به هند خورده بودیم آنها را می‌بردیم، چین تایپه سرعتی است، با زانوی خراب در مقابل آنها نمی‌شد کاری کرد. اما هندی‌ها قدرتی هستند و می‌شد آنها را برد. باید سریع زانویم را عمل کنم، اگر برسم می‌خواهم اسفند ماه در ژاپن و قهرمانی پنج نفره جهان به زمین برگردم، باید ببینم با جراحی سریع، خواهم رسید یا نه.

رباط صلیبی زانوی غزال پاره نبود مدالمان طلا بود صدیقه جعفری یکی از سه تفنگدار مثلث پرافتخارترین و ورزشکاران زن کشورمان در بازی‌های آسیایی محسوب می‌شود هم به ورزش سه گفت: معلومه که اگر غزال مقابل نپال رباط صلیبی پاره نمی‌کرد برنز نمی‌گرفتیم، قطعا آن آسیب تاثیر زیادی داشت و اگر پیش نمی‌آمد، حتما رنگ مدال تغییر می‌کرد و از نیمه نهایی با پیروزی بیرون می‌آمدیم. غزال به عنوان کاپیتان، راحت تیم را مدیریت می‌کند و همه اعضای تیم برایش احترام قائل هستند، در کل انرژی مثبتی دارد و حمایتگر خیلی خوبی هم به شمار می‌رود. اما یه سوالی از بازی نیمه نهایی تا این لحظه ذهنم را رها نمی‌کند، اینکه با چهار دوره تجربه بازی‌های آسیایی و چهار مدال نمی‌توانستیم از غزال خلج در حمله بهره ببریم و من هم یکی از حمله کننده‌های تخصصی تیم بودم، چرا در دقایق اولیه نیمه نهایی تعویض شده و دوخته شدم به نیمکت؟ هنوز هم از این اتفاق شوکه هستم.

قهرمانانی که تنها با یک طلا پرافتخارترین می‌شوند و اما رکورد غزال خلج و دو قهرمان دیگر کبدی کار زن ورزش کشورمان در بازی‌های آسیایی چگونه شکسته خواهد شد؟ تنها هفت ورزشکار زن ایرانی هستند که اگر از ورزش حرفه‌ای خداحافظی نکنند و بتوانند به بازی‌های دوره ی بعد آسیایی هم اعزام شوند، این شانس را خواهند داشت تا تنها با کسب یک مدال طلا و با توجه به مدال‌هایی که از دوره‌های پیشین این رقابت‌ها به گردن آویخته‌اند، عنوان پرافتخارترین قهرمان زن ایرانی در بازی‌های آسیایی را از غزال خلج، صدیقه جعفری و فریده ظریف دوست، گرفته تا به تنهایی این عنوان را به خود اختصاص دهند:

1- زهرا کیانی، تالوی ووشو، دارای دو نقره در 1405 بیست و هفت ساله خواهد بود 2- زینب نوروزی، روئینگ، دارای دو نقره در 1405 بیست و هفت ساله خواهد بود 3- نجمه خدمتی، تیراندازی، دارای یک طلا و یک نقره در 1405 سی ساله خواهد بود 4- مهسا جاور، روئینگ، دارای سه نقره و یک برنز در 1405 سی و دو ساله خواهد بود 5- الهه منصوریان، ووشو، دارای سه نقره و یک برنز در 1405 سی و پنج ساله خواهد بود 6- نازنین ملایی، روئینگ، دارای دو نقره و یک برنز در 1405 سی و پنج ساله خواهد بود 7- حمیده عباسعلی، کاراته، داری یک طلا و یک برنز در 1405 سی و هفت ساله خواهد بود

بیستمین دوره بازی‌های آسیایی از روز 28 شهریور 1405 به میزبانی ژاپنی‌ها در شهر ناگویای استان آیچی آغاز خواهد شد، این رقابت‌ها به ناگویا 2026 شناخته می‌شود.

از میان اخبار

(عکس) استوری احساسی رامین رضاییان برای بازیکن پرسپولیس

پاس گل نبیل باهویی برای پرسپولیس

حسن یزدانی مقابل تیلور کشتی خودش را هم یادش رفت

اینترمیلان از رقبای جدید مهدی طارمی رونمایی کرد