چهارشنبه 4 مهر 1403

زلنسکی بدون دستاورد در جنگ اوکراین / لیست آرزوهای کی‌یف

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
زلنسکی بدون دستاورد در جنگ اوکراین / لیست آرزوهای کی‌یف

اقتصادنیوز: رسانه آمریکایی با استناد به منابعی ناشناس گزارش داد مقامات غربی، دستاوردی را در «طرح پیروزی» رئیس‌جمهور اوکراین نمی‌بینند و برعکس، آن را نوعی «لیست آرزو» تلقی می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، همزمان با اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه آماده سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل می‌شود، قصد دارد طی این سفر از برنامه‌ای موسوم به «طرح پیروزی» در جنگ با روسیه رونمایی کند.

رسانه خبری بلومبرگ به نقل از شخصی ناشناس که به گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور اوکراین با رهبران خارجی آگاه است، گزارش کرد: «هیچ شگفتی در به اصطلاح طرح پیروزی زلنسکی وجود ندارد و این طرح نمی‌تواند چیزی را در جنگ تغییر دهد.»

خبر مرتبط جدیدترین ادعای زلنسکی درباره جنگ اوکراین

اقتصادنیوز: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که کشورش «به پایان جنگ نزدیک‌تر» شده است.

مقام دیگری که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با بلومبرگ این «طرح پیروزی» زلنسکی را «لیست آرزو» خواند و گفت دستاوردی برای اوکراین به همراه نخواهد داشت.

این رسانه آمریکایی در گزارشی می‌نویسد: «همزمان با اینکه جنگ اوکراین در زمستان وارد سومین سال خود می‌شود، ارزیابی ناامیدکننده از این طرح، مُهر تاییدی را بر نگرانی و بدبینی متحدان می‌زند. هم‌چنین متحدان اوکراین از پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده ابراز نگرانی می‌کنند زیرا می‌ترسند که با روی کار آمدن رئیس‌جمهور سابق، حمایت‌ها از اوکراین تضعیف شود.»

بلومبرگ به نقل از این 2 مقام ناشناس گزارش کرد: «دست‌کم یکی از متحدان پیشنهاد داده که زمان دور جدیدی از مذاکرات با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) یا توسط رئیس‌جمهور زلنسکی و یا دیگر کشورها فرا رسیده است.»

بنابر بودجه دفاعی پیشنهادی که توسط بلومبرگ رویت شده، مسکو قصد دارد هزینه‌های دفاعی خود را به بالاترین میزان تاریخ یعنی 13.2 تریلیون روبل (142 میلیارد دلار) در سال 2025 برساند.

هم‌چنین کشورهای غربی از رویارویی با روسیه واهمه دارند زیرا این کشور تسلیحات پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند فراتر از اوکراین را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از این مقامات به بلومبرگ گفته است: «درحالیکه متحدان می‌خواهند از اوکراین تا زمانی که نیاز است، حمایت کنند اما رئیس‌جمهور زلنسکی باید شفاف‌سازی کند که این صلح چگونه به‌نظر می‌رسد.»

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه خطاب به خبرنگاران گفت، این طرح قصد دارد کشورش را در مذاکرات دیپلماتیک آتی با روسیه، در «جایگاه قوی‌تری» قرار دهد. هم‌چنین کی‌یف نگران است که آتش‌بس بدون تضمین‌های مشخص به روسیه امکان حمله مجدد پس از تجدید قوا را بدهد.

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر جنگ اوکراین

بلومبرگ مجددا در قسمت دیگری از این گزارش به تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا بر جنگ اوکراین اشاره می‌کند و می‌نویسد: «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده احتمالا بر محاسبات جنگ اوکراین تاثیر می‌گذارد.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات 2024 این کشور روز دوشنبه طی گردهمایی در میان هوادارانش در ایالت پنسیلوانیا گفت: «من فکر می‌کنم زلنسکی بزرگترین تاجر تاریخ است. هر بار که او به ایالات متحده سفر می‌کند با 60 میلیارد دلار به کشورش بازمی‌گردد. او می‌خواهد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده پیروز شوند زیرا می‌تواند از آنها کمک دریافت کند اما من عملکرد متفاوتی خواهم داشت و بر روی صلح کار خواهم کرد.»

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
زلنسکی بدون دستاورد در جنگ اوکراین / لیست آرزوهای کی‌یف 2