چهارشنبه 11 مهر 1403

زمین‌های تشنه آب در کنار "سد تالوار"/ رنج مردم روستاهای کردستان از سدی که غیرکارشناسانه ساخته شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
زمین‌های تشنه آب در کنار "سد تالوار"/ رنج مردم روستاهای کردستان از سدی که غیرکارشناسانه ساخته شد

سد تالوار یکی از سدهای استان کردستان در شهرستان بیجار است که مافیای آب در حال انتقال آب این سد به استان‌های دیگر هستند؛ در حالی که نصفی از جمعیت روستاهای اطراف از بی آبی مهاجرت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازکُردتودی، سد تالوار در تیرماه سال 1392 با حضور احمدی نژاد در شهرستان بیجار افتتاح شد و این سد در ابتدا هم به نام بیجار و به کام استان های مجاور بود که موجب بروز مشکلاتی برای تعداد زیادی از روستاهای اطراف شد.

سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار گروس و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی، با طول تاج 529 متر، ارتفاع از پی 88 متر، ارتفاع از بستر 76 متر، حجم بدنه 4.04 میلیون مترمکعب، حجم مخزن 500 میلیون متر مکعب و حجم مفید 406.80 میلیون متر مکعب است.

در گذشته نه چندان دور بخاطر بی توجهی مسئولین منابع آبی رودخانه تلوار شهرستان بیجار که می توانست مهم ترین و مطمئن ترین و در عین حال با کوتاه ترین فاصله، کم هزینه ترین منابع آبی برای تامین آب شرب و شبکه روستایی شهرستان باشد، متاسفانه در سایه غفلت مسئولین مربوطه از دست رفت و مانند گوشت قربانی بین شهر های همدان و زنجان تقسیم گردید که در جای خود غیر قابل گذشت و باعث تاسف است.

تالوار سدی ویرانگر که تبعات منفی اجتماعی و زیست محیطی آن دامن مردم بیجار را گرفته

علیرضا همایونی یکی از اهالی روستای کهریزک در گفتگو با خبرنگار کردتوی اظهار داشت: با توجه به اینکه سد بزرگ تالوار در خاک شهرستان بیجار قرار گرفته و بیشتر آب های منطقه نیز به آن سمت سرازیر می شوند اما خود تشنه مانده و از این منبع عظیم نتوانسته آنگونه که باید بهره ببرد و باعث شده است برخی روستاها و شهرهایش در گرمای تابستان در عطش و بی آبی محض باشند و زمین های زراعی و درختان باغی اش برای قطره ای آب به آسمان چشم بدوزند.

وی افزود: از بین بردن جاده های روستایی به دلیل عبور و مرور بیش از حد ماشینهای سنگین برای احداث سد، زیر آب رفتن ده‌ها کیلومتر از این جاده ها، عدم بازسازی راه های ارتباطی روستا پس از خرابی و بهم خوردن راههای ارتباطی مابین مزارع و روستاهای دیگر از آثار تخریب احداث سد تالوار در بیجار گروس است تا جایی که امکان آبیاری مزارع و باغات باقی مانده با آب سد وجود ندارد.

این ساکن روستای اهل کهریزک ادامه داد: با توجه به اینکه سد بزرگ تالوار در خاک شهرستان بیجار قرار گرفته و بیشتر آب های منطقه نیز به آن سمت سرازیر می شوند اما خود تشنه مانده و از این منبع عظیم نتوانسته آنگونه که باید بهره ببرد و برخی روستاها و شهرهایش در گرمای تابستان در عطش و بی آبی محض باشند و زمین های زراعی و درختان باغی اش برای قطره ای آب به آسمان چشم بدوزند.

این شهروند کردستانی ادامه داد: تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه زمین های خود را در اختیار سد قرار داده اند اما با وجود آبگیری سد و رها کردن زمین توسط کشاورزان، خسارت آنها همچنان پرداخت نشده است و بعضی از آنان در حاشیه شهرهای بیجار، همدان و قروه ساکن شده و بیکار هستند و این خود معضل دیگریست برای مردمان این خطه.

جلوی مافیای انتقال آب سد تالوار گرفته شود

علی اسدی عضو شورای شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: موضوع سد تالوار و ظلم بزرگی که در حق شهرستان بیجار و مخصوصا بخش محروم و مردمان نجیب آن بخش شده به هیچ وجه بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: سالیان متمادی است که پیگیری های صددرصد قانونی مردم منطقه و بعضی از مسئولین به دلایل مختلف مورد توجه قرار نگرفته و اکنون کار به جایی رسیده که نطفه اعتراضات مردمی در قالب تجمعات مسالمت آمیز شکل گرفته و این خبر خوبی برای مسئولین شهرستانی و استانی و کشوری نیست.

عضو شورای شهرستان بیجار و رئیس شورای بخش کرانی گفت: در شرایطی که مخزن سد تالوار و حوزه آبریز آن در شهرستان بیجار و بخش چنگ الماس قرار گرفته و تعداد 12 روستا و حدود 3000 هزار هکتار اراضی زرخیز کشاورزی و 18 تپه باستانی شهرستان بیجار که آثار تمدنی 7500 ساله شهرستان در آنها مدفون بود را بصورت صددرصد به زیر آب برده و برای همیشه نابود کرده است.

مخزن سد تالوار در حوزه آبریز بیجار است و سهم این زمین‌های تشنه سیرابی از آن است

اسدی عنوان کرد: مقرر شده بود که سهمیه 8000 هکتاری برای دشت خورخوره و سیدان در نظر گرفته شود که شنیده ها حاکی از کاهش این مقدار به هزار هکتار است و با کمال تاسف در این میان حتی یک لیتر حق آبه برای روستاهای حاشیه سد و بخش چنگ الماس در نظر گرفته نشده و این در شرایطی است که آب شرب مجتمع شاهگدار که مشتمل بر حدود 22 روستا می باشد از چاههای عمیقی که در دشت خشکیده بابارشانی و شوشتری حفر شده تامین می شود و آنهم آبی نیست که قابلیت شرب و استاندارد لازم را داشته باشد.

رئیس شورای بخش کرانی شهرستان بیجار گفت: دشت های بابارشانی و کاکاعباس و گاوبازه و پیرتاج از بی آبی به کویری لم یزرع شباهت دارد که حتی آبی برای سیراب نمودن احشام و وحوش را ندارد و با این همه مشکلات آب این سد در حال انتقال به استان همدان است.

وی ادامه داد: فقر و بیکاری در میان مردمان و جوانان منطقه به شدت بیداد می‌کند و گزارش‌های رسیده حاکی از عزیمت خیل جوانان جویای کار به استان خوزستان و شهرهای اهواز و دزفول و اندیمشک جهت تامین معاش خود می باشد و غم انگیز ترین قسمت ماجرا، حضور مردان سرپرست خانوار به همراه بانوان خود در مزارع سیر و سیب زمینی شهرهای بهار و لالجین و کبودرآهنگ جهت تهیه لقمه نانی است که برای همه ما مایه شرمساری و سرافکندگی است.

اسدی بیان داشت: ظرفیت پیش بینی شده این سد 550 میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر تراز آب کاهش یافته و به 300 میلیون متر مکعب تقلیل یافته و سهمیه 63 میلیون متر مکعب آب شرب برای همدان و شهرهای آن و نیز 24500 هکتار حق آبه برای استان زنجان در نظر گرفته شده است.

طراحی غیر کارشناسی سد موجب بروز مشکلات زیادی برای مردم شده است

وی خاطر نشان کرد: درصد بالای آرسنیک موجود در آب ذخیره شده در سد این پیام را می‌دهد که این آب قابلیت شرب و کشاورزی را هم ندارد و معلوم نیست چه کسانی باید جوابگوی کارهای غیر علمی و غیر کارشناسی طراحان این سد باشد ولی با همه این تفاسیر آنچه که امروز وظیفه همه ما و در راس مسئولین محترم شهرستانی و استانی را سنگینتر می‌کند، ندای دادخواهی و فریاد مظلومیت و محرومیت مردمانی است که کمتر کسی به صدای آنها گوش کرده و کمترین توجهی هم به آنها نشده است.

وی گفت: بنده از نماینده این مردم عزیز و شریف و نجیب درخواست عاجل دارم که از طریق کمسیون آب و کشاورزی مجلس و با همکاری و همدلی مجمع نمایندگان استان، طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را مطرح و با جدیت پیگیری فرمایید تا حق تضییع شده شهرستان بیجار و بخش چنگ الماس احقاق گردد و نگذارید مافیای آب بر استان کردستان حاکم شوند.

سد تالوار به استان کردستان واگذار می‌شود، وعده ای که هیچوقت عملی نشد!

رضا اردکانیان وزیر نیرو در تاریخ 16 شهریور سال 99 در سفر به کردستان در نشست با استاندار، نمایندگان و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق کردستان ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت آبی در استان، اظهار داشت: برخی عقب‌ماندگی‌ها در کردستان قدمت 40 ساله دارد و تردیدی نیست که باید به سمت رفع آن رفت، اما نمی‌توان یکباره با یک تصمیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود قطعاً عملیاتی نخواهد بود.

وی از واگذاری مدیریت سد تالوار به کردستان در صورت بهره‌برداری خبر داد و بیان داشت: گزارش تفصیلی بحث تخصیص با مدیران حوزه آب استان آماده کردیم که چکیده آن در اختیار استاندار قرار خواهد گرفت.

یکی از اهداف اصلی اجرای طرح سد تالوار انتقال، تصفیه و تامین آب شرب شهر همدان است!

هوشنگ قمرنیا استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی اجرای طرح سد تالوار انتقال، تصفیه و تامین آب شرب شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر انتقال تا سال مقصد 1415 بوده است. اینجانب بنا به وظیفه باید اطلاع رسانی کنم که بر اساس تحقیقات انجام و منتشر شده در اولین همایش ملی آب، انسان و زمین در اصفهان در شهریور سال 1393 توسط آقای عظیم ربیعی و همکارانشان در گروه علوم محیط زیست دانشگاه زنجان، آب رودخانه تالوار بعلت منشا زمین زاد و ساختار زمین شناسی حوضه آن آرسنیکی میباشد. ضمنا آرسنیک موجود در آب رودخانه تالوار در دوره های کم آبی و پر آبی به ترتیب معادل 10 الی 14 برابر استاندارد جهانی جهت شرب گزارش شده که متاسفانه مشاور طرح به این موضوع توجهی ننموده است.

وی افزود: تمام اهداف این پروژه شامل: تامین آب کشاورزی اراضی هدف در استان‌های کردستان و زنجان، قربانی تامین آب شرب شهر همدان با آبی آرسنیکی بالاتر از حد مجاز (10 الی 14 برابر) رودخانه تالوار شده که مشاور طرح آن را نادیده گرفته است. هر چند که باید در مراحل مختلف تصفیه آب برای شرب تمهیدات لازم برای حذف این عنصر خطرناک در نظر گرفته شود تا در آینده مشکلی برای مصرف‌کنندگان آن پیش نیاید.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی عنوان کرد: مافیای آب حاکم بر کشور و بی‌تدبیری مدیران رده بالای وزارت نیرو به‌دلیل جدی‌نگرفتن مسایلی نظیر حق آبه‌های مسلم، مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی مناطق هدف، باعث بروز خطاهای جبران‌ناپذیر و از بین رفتن منابع آب و خاک و زیست محیطی آن مناطق شده و امنیت ملی و یکپارچگی کشور را نیز به خطر انداخته‌اند.

قمرنیا تصریح کرد: که با وجود قرار گرفتن حوضه و رودخانه مورد نظر (تالوار) در استان کردستان متاسفانه شرکت آب منطقه ای استان کردستان کنار گذاشته شده و هیچگونه دخالت مستقیم و نظارتی بر اجرای این پروژه نداشته و با این تصمیم نا درست وزارت نیرو، عملا حق آبه های مسلم و مورد نیاز استان کردستان جهت توسعه اراضی دیم شهرستان بیجار نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام /

زمین‌های تشنه آب در کنار "سد تالوار"/ رنج مردم روستاهای کردستان از سدی که غیرکارشناسانه ساخته شد 2
زمین‌های تشنه آب در کنار "سد تالوار"/ رنج مردم روستاهای کردستان از سدی که غیرکارشناسانه ساخته شد 3
زمین‌های تشنه آب در کنار "سد تالوار"/ رنج مردم روستاهای کردستان از سدی که غیرکارشناسانه ساخته شد 4