سه‌شنبه 17 مهر 1403

زیارت آل یاسین + متن ترجمه و صوت

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
زیارت آل یاسین + متن ترجمه و صوت

راوی و ناقل زیارت آل یاسین، ابوجعفر محمدبن عبدالله بن جعفر حمیری است که علمای علم رجال و حدیث، از او به وثاقت و بزرگی یاد کرده‌اند. 1 او کتابهایی تالیف کرده که به ظاهر هیچ یک در دسترس نیست و، چون در اواخر دوران غیبت صغری می‌زیسته، مکاتباتی با امام مهدی (ع) داشته است.

گروه فرهنگی خبرگزاری میزان _  زیارت آل یاسین، از زیارت‌نامه‌های مشهور امام زمان (ع) است که با جمله «سلام علی آل یاسین» آغاز می‌شود. راوی این زیارت ابو جعفر محمد بن عبدالله حمیری قمی است که در اواخر دوران غیبت صغری می‌زیسته و مکاتبات متعددی از او با امام زمان (ع) نقل شده که از جمله آن‌ها توقیعی است که متضمن زیارت شریف آل یاسین است.

بنابر معیار‌های سندشناسی، سند‌های این زیارت صحیح و معتبر است و در کتاب‌های مهم حدیثی و دعایی نقل شده است. این زیارتنامه به تصریح برخی از علما، جامع و کامل و بهترین زیارت‌های امام زمان است و می‌توان در همه اوقات می‌شود آن را قرائت کرد.

***راوی زیارت

راوی و ناقل زیارت آل یاسین، ابوجعفر محمدبن عبدالله بن جعفر حمیری است که علمای علم رجال و حدیث، از او به وثاقت و بزرگی یاد کرده‌اند. 1 او کتابهایی تالیف کرده که به ظاهر هیچ یک در دسترس نیست و، چون در اواخر دوران غیبت صغری می‌زیسته، مکاتباتی با امام مهدی (ع) داشته است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه اخبار و گفت‌وگو‌های مذهبی اینجا کلیک کنید

***محتوای زیارت

این زیارت با 23 سلام آغاز می‌شود: سلام اول به آل یس (عترت پیامبر) و سلامهای بعدی هر یک با عنوان خاصی به حضرت مهدی (ع). در این زیارت به بخش مهمی از معتقدات اسلامی و شیعی اشاره و ایمان به آن‌ها برای زائر ضروری خوانده شده: توحید، نبوت حضرت محمد (ص)، امامت یکایک ائمه، حقانیت رجعت، مرگ، نکیر و منکر، قیامت، پل صراط، بهشت و جهنم و....

پس از این، دعا‌هایی در زیارت نامه آمده که ترجمه بخشی از آن چنین است: «خداوندا از تو می‌خواهم که بر محمد، پیامبر رحمتت، و پرتو نورت، درود فرستی، و دلم را به نور یقین و سینه‌ام را به نور ایمان و اندیشه‌ام را به نور نیتهای خوب و نصیبم را به نور دانش و نیرویم را با نور کار شایسته و زبانم را به نور راستگویی آکنده سازی». آن‌گاه با درود بر امام مهدی (ع) و دعا برای نصرت و سلامت و تعجیل در فرج و قیام، و پر شدن زمین از عدل و داد و نابودی کافران، منافقان و دشمنان دین به پایان می‌رسد.

در این زیارت نامه 12 بار واژه «حق» و 12 مرتبه واژه «حجت» به کار رفته است. این زیارت به تصریح برخی از علما، جامع و کامل و بهترین زیارتهای امام مهدی (ع) است و آن را در همه اوقات می‌توان قرائت کرد.

***سند زیارت

قدیمی‌ترین متنی که این زیارت در آن آمده‌است کتاب احتجاج است که از تألیفات احمد بن علی بن ابی طالب طبرسی می‌باشد. علامه مجلسی در سه جای کتاب بحار الانوار آن را نقل کرده است.

شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان نخستین زیارتی را که برای امام زمان نقل کرده زیارت آل یاسین است. سند‌های این زیارت صحیح و معتبر بوده و در مجامع مهم حدیثی و دعایی نقل گردیده است. 5بعضی از شیعیان به خواندن این زیارت و دعای بعد از آن مداومت دارند، و جلسات خاصی برای خواندن آن به طور دسته جمعی در بلاد مختلف شیعه‌نشین برگزار می‌گردد.

***منظور از آل یاسین

ابن عامر و نافع و یعقوب از قراء سبعه، «آل یاسین» در آیه 130 سوره صافات: «سلام علی ال یاسین»، را به مد خوانده و باقی قراء «الیاسین» خوانده‌اند.

آنان که «آل یاسین» خواندند آیه را اینگونه معنا کرده‌اند «سلام بر آل محمد» و یاسین را نامی از نام‌های حضرت محمد (ص) و آل یاسین را اهل بیت پیامبر دانسته‌اند، و آنان که «الیاسین» خواندند، گفتند این لغتی است برای الیاس نبی، چنان که «اسماعیل و اسمعین» و «میکایل و میکایین و میکال» نگارش‌های مختلف یک مفهوم‌اند. 6شیخ طوسی در تفسیر تبیان و طبرسی نیز در مجمع البیان نزدیک به همین معانی را ذیل آیه ذکر کرده‌اند.

علامه طباطبایی در بحث روایی ذیل آیه 7 از معانی الأخبار به اسنادش از امام صادق (ع) و نیز از عیون اخبارالرضا نقل می‌کند که فرمودند: «یس» محمد (ص) و ما «آل یس»، هستیم؛ که البته مبتنی بر قرائت «آل یس» است.

در تفسیر نمونه 8 پس از نقل اقوال مختلف در قرائت «ال یاسین» و معانی که بنابر هر قرائت پیدا می‌کند «آل یاسین» را به معنی خاندان پیامبر اسلام (ص) یا خاندان «یاسین» پدر الیاس می‌داند.

بازگشت ضمیر مفرد در آیه بعد («انه من عبادنا المؤمنین؛ «او از بندگان مؤمن ما بود») احتمال قرائت «ال یاسین» که منظور از آن الیاس نبی باشد را تقویت می‌کند. هرچند، گاه ممکن است کلمه‌ای به دو صورت خوانده شده و در هر دو صورت معنی مناسبی داشته باشد. عترت پیامبر اکرم (ص) که عالم به ظاهر و باطن آیات هستند، 9گاه در تأویل آیات همین گونه عمل کرده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

***متن و ترجمه زیارت آل یاسین

سلام علی آل یس السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته السلام علیک یا باب الله و دیان دینه السلام علیک یا خلیف الله و ناصر حقه السلام علیک یا حج الله و دلیل ارادته السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه السلام علیک فی آناء لیلک و أطراف نهارک السلام علیک یا بقی الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه السلام علیک أیها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحم الواسع وعدا غیر مکذوب السلام علیک حین تقوم السلام علیک حین تقعد السلام علیک حین تقرأ و تبین السلام علیک حین تصلی و تقنت السلام علیک حین ترکع و تسجد السلام علیک حین تهلل و تکبر السلام علیک حین تحمد و تستغفر.

سلام بر خاندان یس، سلام بر تو ای دعوتکننده به سوی خدا، و آگاه به آیاتش، سلام بر تو ای باب خدا و سیاستمدار دینش، سلام بر تو ای خلیفه خدا و یاور حقش، سلام بر تو ای حجت خدا، و راهنما به سوی ارادهاش، سلام بر تو ای تلاوتکننده کتاب خدا و تفسیرکنندهاش، سلام بر تو در تمام ساعات شب و روز، سلام بر تو ای بجا مانده خدا در زمینش، سلام بر تو ای پیمان خدا که آن را برگرفت و محکمش کرد، سلام بر تو ای وعده خدا که آن را ضمانت نمود، سلام بر تو ای پرچم برافراشته و دانش سرریز، و فریادرس و رحمت گسترده، و وعده بیدروغ، سلام بر تو هنگامیکه بر میخیزی، سلام بر تو زمانیکه مینشینی، سلام بر تو وقتی که میخوانی و بیان می کنی، سلام بر تو هنگامیکه نماز میخوانی و قنوت بجا میآوری، سلام بر تو زمانیکه رکوع و سجود مینمایی، سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر میگویی سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار مینمایی.

السلام علیک حین تصبح و تمسی السلام علیک فی اللیل اذا یغشی و النهار اذا تجلی السلام علیک أیها الامام المأمون السلام علیک أیها المقدم المأمول السلام علیک بجوامع السلام أشهدک یا مولای أنی أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و أن محمدا عبده و رسوله لا حبیب الا هو و أهله و أشهدک یا مولای أن علیا أمیر المؤمنین حجته و الحسن حجته و الحسین حجته و علی بن الحسین حجته و محمد بن علی حجته و جعفر بن محمد حجته و موسی بن جعفر حجته و علی بن موسی حجته و محمد بن علی حجته و علی بن محمد حجته و الحسن بن علی حجته و أشهد أنک حج الله.

سلام بر تو زمانیکه صبح و شام میکنی، سلام بر تو در شب هنگامیکه میپوشاند، و در روز وقتیکه آشکار میشود، سلام بر تو ای پیشوای امین، سلام بر تو ای پیش نهاده آرزو شده، سلام بر تو به همه سلامها، تو را گواه میگیرم ای مولایم، که گواهی میدهم معبودی جز خدا نیست، یگانه است و شریکی ندارد، و محمد بنده و فرستاده اوست، محبوبی جز او و اهل بیتش نیست و تو را گواه میگیرم ای مولایم، بر اینکه علی امیر مؤمنان و حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر، و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی، حجتهای خدایند و گواهی میدهم که تو حجت خدایی.

أنتم الأول و الآخر و أن رجعتکم حق لا ریب فیها یوم لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت فی ایمانها خیرا و أن الموت حق و أن ناکرا و نکیرا حق و أشهد أن النشر حق و البعث حق و أن الصراط حق و المرصاد حق و المیزان حق و الحشر حق و الحساب حق و الجن و النار حق و الوعد و الوعید بهما حق یا مولای شقی من خالفکم و سعد من أطاعکم فاشهد علی ما أشهدتک علیه و أنا ولی لک بریء من عدوک فالحق ما رضیتموه و الباطل ما أسخطتموه و المعروف ما أمرتم به و المنکر ما نهیتم عنه فنفسی مؤمن بالله وحده لا شریک له و برسوله و بأمیر المؤمنین و بکم یا مولای أولکم و آخرکم و نصرتی معد لکم و مودتی خالص لکم آمین آمین.

شما آغاز و انجام هستید، و همانا بازگشت شما حق است، تردیدی در آن نیست، روزی که کسی را ایمانش سود نبخشد، که پیش از این ایمان نیاورده بود یا در ایمانش کسب خیری نکرده بود، و گواهی میدهم که مرگ، و ناکر و نکیر و زنده شدن و برانگیختن و صراط و کمینگاه و میزان و گرهآوردن و حساب و بهشت و دوزخ و وعده تهدید به هر دو حق است ای مولای من، بدبخت شد کسیکه با شما مخالفت ورزید، و خوشبخت شد کسیکه از شما اطاعت کرد، پس گواه باش بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم، و من دوست تو، و بیزار از دشمن توام، پس حق آن است که شما به آن خشنود شدید، و باطل آن است که شما از ان ناخشنود گشتید، و معروف آن است که شما به آن امر فرمودید، و منکر آن است که شما از آن نهی کردید، پس نهاد من مؤمن به خدای یگانه بیشریک، و به رسول او، و به امیر مؤمنان و به شماست ای مولای من، به آغاز و انجام شما، و یاریام برای شما آماده، و دوستیام نسبت به شما بیآلایش است، اجابت فرما، اجابت فرما؛ و پس از آن، این دعا خوانده شود:

اللهم انی أسألک أن تصلی علی محمد نبی رحمتک و کلم نورک و أن تملأ قلبی نور الیقین و صدری نور الایمان و فکری نور النیات و عزمی نور العلم و قوتی نور العمل و لسانی نور الصدق و دینی نور البصائر من عندک و بصری نور الضیاء و سمعی نور الحکم و مودتی نور الموالا لمحمد و آله علیهم السلام حتی ألقاک و قد وفیت بعهدک و میثاقک فتغشینی رحمتک رحمتکیا ولی یا حمید اللهم صل علی محمدحجتک فی أرضک و خلیفتک فی بلادک و الداعی الی سبیلک و القائم بقسطک و الثائر بأمرک ولی المؤمنین و بوار الکافرین و مجلی الظلم و منیر الحق و الناطق بالحکم و الصدق و کلمتک التام فی أرضک المرتقب الخائف و الولی الناصح.

خدایا من از تو میخواهم که بر محمد پیامبر رحمتت، و کلمه نورت درود فرستی، و پر کنی دلم را با نور یقین، و سینهام را با نور ایمان، و فکرم را با نور تصمیم، و ارادهام را با نور دانش، و نیرویم را با نور عمل، و زبانم را با نور راستی، و دینم را با نور بینایی از سوی خود، و یدهام را با نور روشنایی، و گوشم را با نور حکمت، و مؤدتم را با نور دوستی محمد و خاندانش (درود بر ایشان) تا دیدارت کنم درحالیکه به عهد و پیمانت وفا کردهام، پس فرا بگیرد رحمتت مرا ای سرپرست و ای ستوده، خدایا درود فرست بر محمد نا مبارک امام دوازدهم، حجتت در زمینت، و خلیفهات در کشورهایت، و دعوتکننده به راهت، و قیامکننده به عدلت، و انقلابکننده به فرمانت، دوست اهل ایمان و نابودکننده کافران، و زداینده تاریکی، و روشن بخش حق، و گویای به حکمت و راستی، و کلمه کاملت در زمین، آن منتظر بیمناک، و ولی خیرخواه.

سفین النجا و علم الهدی و نور أبصار الوری و خیر من تقمص و ارتدی و مجلی العمی الغماءالذی یملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا انک علی کل شیء قدیر اللهم صل علی ولیک و ابن أولیائک الذین فرضت طاعتهم و أوجبت حقهم و أذهبت عنهم الرجس و طهرتهم تطهیرا اللهم انصره و انتصر به لدینک و انصر به أولیاءک و أولیاءه و شیعته و أنصاره و اجعلنا منهم اللهم أعذه من شر کل باغ و طاغ و من شر جمیع خلقک و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و احرسه و امنعه من أن یوصل الیه بسوء و احفظ فیه رسولک و آل رسولک.

کشتی نجات، و پرچم هدایت، و روشنی دیدگان مردم، و بهترین کسیکه جامه و ردای خلافت پوشید، و زداینده کوردلی، که زمین را پر از عدلوداد میکند، چنانکه از ستم ستمکاران پر شده که تو بر هرچیز توانایی. خدایا درود فرست بر ولیات و فرزند اولیایت، آنانکه اطاعتشان را لازم نمودی و حقشان را واجب کردی، و پلیدی را از ایشان زدودی، و پاکشان نمودی پاک ساختنی درخور. خدایا او را یاری کن، و به وسیله او برای دینت پیروزی آور، و اولیایت، و اولیایش، و پیروان و یارانش را، به سبب او یاری ده. خدایا پناهش ده از شر هر متجاوز و سرکش، و از شر تمام آفریدگانت، و او را محافظت فرما از پیش رو و پشت سرش، و از راستوچپ، و از او پاسداری کن، و از اینکه به او آسیبی رسد نگهداریاش فرما، و حفظ کن بوسیله او رسول و خاندان رسولت را.

و أظهر به العدل و أیده بالنصر و انصر ناصریه و اخذل خاذلیه و اقصم قاصمیه و اقصم به جبابر الکفر و اقتل به الکفار و المنافقین و جمیع الملحدین حیث کانوا من مشارق الأرض و مغاربها برها و بحرها و املأ به الأرض عدلا و أظهر به دین نبیک صلی الله علیه و آله و اجعلنی اللهم من أنصاره و أعوانه و أتباعه و شیعته و أرنی فی آل محمد علیهم السلام ما یأملون و فی عدوهم ما یحذرون اله الحق آمین یا ذا الجلال و الاکرام یا أرحم الراحمین؛

و عدالت را به وسیله او آشکار نما، و او را به پیروزی تایید کن، و یاورش را یاری ده، و واگذارندهاش را به خواری نشان و شکنندهاش را بشکن، و به وسیله او گردنکشان کفر را درهم بکوب، و کافران را به قتل برسان و منافقان و همه بیدینان را از میان برادر هر کجا که باشند، از مشارق و مغارب زمین، و خشکی و دریای کره خاک، و به وسیله او زمین را از عدالت پر کن، و دین پیامبرت را به او نمایان ساز، خدایا قرار ده مرا از یاوران، و کمککاران و پیروان و شیعیانش، و به من بنمایان در باره خاندان محمد (درود بر ایشان)، آنچه آنان آرزو دارند، و درباره دشمنانشان آنچه از ان پرهیز مینمایند ای معبود حق آمین، ای صاحب بزرگی و بزرگواری، ای مهربانترین مهربانان. پی نوشت:

1- الاحتجاج، ج 2، ص492، 2- بحار الانوار جلد 53، صص 171 - 173؛ 3- بحار الانوار جلد 94، ص2 - 5، 4- بحار الانوار جلد 102، ص81- 83، 5- مستدرکالوسائل، ج 10، ص364، بحارالانوار، ج 53، ص171، 6- راضی، ابوالفتح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تصحیح دکتر محمد جعفر یاحقی دکتر محمد مهدی ناصح، ج 16، ص234، 7- طباطبائی'، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن ج 17، ص159، 8- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، قم، ج19 ص145، 9- و ما یعلم تأویله الا الله و الراسخون فی العلم: تأویلش را جز خدا و ریشهداران در دانش کسی نمیداند. آل عمران /7

زیارت آل یاسین + متن ترجمه و صوت 2
زیارت آل یاسین + متن ترجمه و صوت 3