یک‌شنبه 15 مهر 1403

سامانه فرهنگ و هنر مساجد ایران در هرمزگان رونمایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سامانه فرهنگ و هنر مساجد ایران در هرمزگان رونمایی شد

بندرعباس - ایرنا - سامانه استانی پایگاه اطلاع رسانی «فهما» (فرهنگ وهنر مساجد ایران) عصر یکشنبه با حضور مدیران فرهنگی هرمزگان در این استان رونمایی شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در آیین رونمایی این پایگاه فرهنگی گفت: راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی فهما در استان درجهت آشنایی هرچه بهتر جامعه با ظرفیت‌های فراوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است. حجت الاسلام احمد پهلوانی عصر یکشنبه افزود: پایگاه اطلاع‌رسانی فهما دارای زیرپرتال‌های مستقل به نشانی اینترنتی fahma.org برای تمامی استان‌ها است و آدرس صفحه هرمزگان نیز در این پایگاه hormozgan.fahma.org خواهد بود. وی بیان داشت: 2 کانون برتر، پنج کانون شایسته تقدیر، 108 کانون فعال و نزدیک به 100 کانون بالای 10 هزار امتیاز، نتیجه تلاش اعضای کانون‌های مساجد هرمزگان در پایگاه فهما بود. مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد هرمزگان اظهارداشت: راه اندازی سامانه بچه‌های مسجد و اجرای طرح ملی فهما درسال گذشته موجب ساماندهی هدفمند کانون‌ها، اعضا، ایده ها، طرح ها و گزارش فعالیت‌های این مجموعه شد. وی با اشاره به عضویت بیش از 2 میلیون نفر از جوانان سراسر کشور در سامانه بچه‌های مسجد، افزود: 130 هزار نفر از این تعداد از اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد هرمزگان هستند. پهلوانی از فعالیت هزار و 65 کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد هرمزگان خبرداد و گفت: از این تعداد هزار و 40 کانون زیرمجموعه ستاد هماهنگی کانون های استان و 25 کانون زیر نظر ستاد مساجد قشم می‌باشند. وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در مناطق روستایی تاسیس شده اند، افزود: ظرفیت این کانون‌ها موجب شده تا بیش از 6 برنامه مهم ملی را برنامه ریزی و اجرا کنند. این مسوول از برگزاری سه دوره پیاپی جشنواره سراسری سرود رضوی مساجد روستایی، 2 دوره جشنواره قرآنی (مدهامتان) مساجد روستایی کشور و یک دوره جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر و 11 دوره جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم به عنوان برنامه‌های ملی کانون های مساجد هرمزگان نام برد.

هفت میلیارد ریال به کانون‌های مساجد هرمزگان پرداخت شد

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان نیز گفت: پس از اجرای طرح ملی فهما، بیش از هفت میلیارد ریال سرانه به کانون‌های فعال مساجد استان پرداخت شد. رضا کمالی زرکانی افزود: همچنین 120 هزار جلد کتاب نیز به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان اهدا شد. دبیر شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان بیان داشت: بیش از 130 هزار جوان نخبه متعهد استان در سامانه بچه‌های مسجد عضویت دارند. کمالی کانون‌های مساجد را به عنوان ارتش فرهنگی مقتدر نظام جمهوری اسلامی یادکرد و گفت: همان طور که یک کشور برای حفاظت از آب و خاکش به ارتش مقتدر نیازمند است، برای حفاظت از مرزهای عقیدتی و شعائر دینی و ملی نیز به ارتشی همچون بچه‌های مسجدی نیاز دارد. وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، اکسیژن فرهنگ به روستاهای سخت گذر شهرستان بشاگرد در شرقی ترین نقطه استان رسیده و وجود این ظرفیت فرهنگی موجب ارتقای سطح مطالبه گری در این مناطق شده است. رضا کمالی زرکانی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، 110 برنامه در دهه کرامت و 110 برنامه در ماه مبارک رمضان اجرا کردند که شاخص ترین آن‌ها طرح ملی راهکار بود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهارداشت: جوانانی که در فضای امن و معنوی مساجد آموزش‌های مختلف هنری را فرا می‌گیرند و به مثابه ارتش فرهنگی قوی در برابر تهدیدهای فرهنگی دشمن جانانه در حال نبرد می‌باشند وی در پایان بر همراهی مجموعه‌های فرهنگی به‌ویژه ادارات کل اوقاف وامورخیریه و تبلیغات اسلامی درجهت تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با همکاری این مجموعه ها، یک برنامه ملی و چندین برنامه استانی در حوزه کانون‌های مساجد اجرا کنیم.

کانون های فرهنگی هنری چراغ مساجد را در ایام کرونایی روشن نگاه داشته است

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: وجود کانون‌های فرهنگی هنری چراغ مساجد استان را در ایام کرونایی روشن نگاه داشت. حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: اگر به پیشینه کانون‌های مساجد در هرمزگان نگاه کنیم، پی خواهیم برد که تحول خوبی را در استان بوجود آورده اند. وی از جذب جوانان ونوجوانان به مسجد به عنوان مهم‌ترین عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یاد کرد و بیان داشت: محور قرار دادن امام جماعت در همه فعالیت‌های فرهنگی از دیگر ویژگی‌های بارز کانون هاست. مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به شرایط کرونایی این روزهای جامعه، تصریح کرد: با وجود جوانان فعال و دغدغه مند در کنار افراد باتجربه و پیشکسوت در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، امروز شاهد جنب و جوش خوبی در سطح مساجد استان به ویژه در زمینه رزمایش همدلی و تولید ماسک و ضدعفونی معابر و اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی هستیم. وی ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان را پویا، بالنده و مناسب دانست و عنوان کرد: اگر شرایط، اجازه تشکیل نشست‌های شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بدهد هم افزایی بهتری صورت خواهد گرفت. عضو شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان با اشاره به رشد کمی کانون‌های مساجد در سال‌های اخیر، گفت: عبور کردن شمار کانون‌ها از مرز هزار باب در کنار برگزاری برنامه‌های فاخر ملی بیانگر همت و تلاش مجموعه ستاد هماهنگی به‌ویژه مدیر این مجموعه و حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی افزود: همه این موفقیت‌ها بیانگر آن است که فعالیت‌های خوبی در این حوزه صورت گرفته که نیاز به تداوم و استمرار دارد و مجموعه تبلیغات اسلامی استان نیز آمادگی دارد برنامه‌ها و طرح‌های مشترکی را با کانون‌های مساجد اجرا کند.

بهره گیری از ظرفیت مردمی ویزگی برجسته کانون‌های مساجد است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز گفت: بهره گیری از ظرفیت مردمی از ویژگی‌های برجسته کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است. حجت الاسلام حسین مهدیان با اشاره به جایگاه مساجد در جوامع اسلامی، افزود: مسجد تنها سنگری است که توان کامل و جامع دارد و اقبال مردم نسبت به این سنگر بسیار خوب است. وی با اشاره به تعامل خوب وسازنده دستگاه های فرهنگی در هرمزگان، اظهار کرد: این تعامل و همراهی، ظرفیت بسیار خوبی برای انجام کارهای موثر و ماندگار در حوزه فرهنگ است. این مسوول از فرهنگ وارشاد اسلامی، اوقاف و کانون‌های مساجد به عنوان سه محور اصلی در حوزه مساجد یادکرد و افزود: ظرفیت‌های خوبی در حوزه مساجد هرمزگان وجود دارد که باید با برگزاری نشست‌های منظم و مستمر این ظرفیت‌ها کشف و مورد بررسی و بهره برداری قرار گیرد. مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان ادامه داد: خروجی نشست‌های هم اندیشی دستگاه های فرهنگی هرمزگان باید منجر به تعامل وهمراهی و هم افزایی این دستگاه ها در خدمات رسانی مطلوب به مردم در حوزه فرهنگ باشد. وی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز به عنوان مولود مبارک انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی نام برد و بیان کرد: این تشکل‌های مردم نهاد از ربع قرن پیش تاکنون در راستای خنثی سازی توطئه‌های فرهنگی دشمن فعالیت می‌کنند که تاکنون آثار خوبی از خود بر جای گذاشته اند. عضو شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان بر تقویت این مراکز تاثیرگذار مردمی تاکید کرد و گفت: اداره کل اوقاف و امورخیریه استان آماده همکاری با این مجموعه است.

اتصال پرتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری شبستان به پایگاه اطلاع‌رسانی فهما و همچنین رصد دقیق داده‌ها و اخبار و اطلاعات تولیدشده در بستر فضای مجازی توسط ربات هوشمند این پایگاه، قابلیت نمایش و انتشار اخبار مرتبط با ستاد و کانون‌های هماهنگی کانون‌های مساجد کشور از قابلیت‌های این پایگاه است. این پایگاه دارای قابلیت بارگذاری پوسترهای تبلیغاتی و ارتباط صفحه‌های استانی به دیگر سامانه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از قبیل سامانه بچه‌های مسجد است.

*س_برچسب‌ها_س*
سامانه فرهنگ و هنر مساجد ایران در هرمزگان رونمایی شد 2