یک‌شنبه 15 مهر 1403

سایه کابوس برگزیت بی‌توافق بر دسترسی انگلیس به واکسن کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سایه کابوس برگزیت بی‌توافق بر دسترسی انگلیس به واکسن کرونا

لندن - ایرنا - در واپسین هفته‌های باقی‌مانده به دوران گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و در حالی که هنوز چشم‌اندازی برای دستیابی به توافق تجاری میان دو طرف وجود ندارد، انجمن داروسازان انگلیس نسبت به احتمال بروز اختلال در این کشور برای دسترسی به داروهای حیاتی به‌ویژه واکسن کرونا هشدار داده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «ریچارد توربت» مدیرعامل این نهاد انگلیسی از امکان افزایش بهای مواد دارویی و بروز تاخیر در توزیع اقلام پزشکی خبر داد و عنوان کرد: ما تا جای ممکن آماده هستیم اما در حالی که همه تلاش می کنیم با بحران کرونا مقابله کنیم انتظار کاغذبازی‌های اضافه و پیچیدگی‌های بیشتر را نداریم.

وی ابهامات ناشی از نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را «آزار دهنده» خواند و بیان داشت؛ زمان و منابعی که برای طراحی سناریوهای مختلف برگزیت صرف شد می‌توانست استفاده بهتری شود.

او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که 36 روز مانده به پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و هنوز سرنوشت همکاری های تجاری دو طرف در دوره پسابرگزیت روشن نیست و شرکت‌های داروسازی انگلیس با چالش‌های مختلفی برای تبادل دارو با اروپا و حمل انواع واکسن‌های کرونا مواجه هستند که باید در دماهای متفاوتی حمل شود.

انگلیس ماهانه بالغ بر 45 میلیون بسته دارو به اتحادیه اروپا صادر و 37 میلیون بسته وارد می‌کند. اختلال در تبادل همکاری‌های دارویی می‌تواند برای نظام درمانی انگلیس فاجعه‌بار و گران تمام شود.

نگران‌ها درباره بروز بحران در این زمینه زمانی شدت گرفت که سه شنبه گذشته، برپایی مرکز آزمایشی بررسی گذرنامه در مرز با فرانسه باعث تشکیل صفی به طول 8 کیلومتر در انگلیس شد.

شرکتهای داروسازی انگلیس طی 4 سال گذشته برای جلوگیری از احتمال بروز اختلال در تبادل دارو با اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده و به اندازه 6 هفته دارو ذخیره کرده‌اند. اما هنوز برخی مقررات و مسائل امنیت دارویی میان دو طرف حل و فصل نشده است.

انگلیس تا پایان سال جاری میلادی به عنوان عضو اتحادیه اروپا، تابع مقررات و استانداردهای پزشکی اتحادیه است. انجمن داروسازان از دولت خواسته که صرف نظر از احتمال دستیابی به توافق تجاری، استانداردهای پزشکی اتحادیه اروپا را به قوانین داخلی این کشور منتقل کند. این در حالیست که «توربت» چنین احتمالی را ضعیف دانسته و می‌گوید که در غیر این صورت تبادل کالا با اتحادیه با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

او می‌گوید اگر دو طرف به توافق نرسند، تمام فرآیندها چه در زمینه بازرسی از تاسیسات داروسازی تا آزمایش داروها و واکسن تبادل شده میان دو طرف مضاعف خواهد شد و این به معنای اضافه شدن هزینه‌ها، پیچیدگی‌های بیشتر و تاخیر در زمینه توزیع کالاست.

شرکت دارویی کرودا که یکی از عناصر کلیدی واکسن معروف فایزر را برای انگلیس تامین می‌کند، نسبت به احتمال تاخیر در حمل این مواد دارویی در صورت تحقق برگزیت بدون توافق هشدار داده این در حالیست که انگلیس امیدوار است از هفته آینده عملیات واکسیناسیون کرونا را در این کشور با اولویت تزریق واکسن فایزر آغاز کند.

نشریه تلگراف به نقل از محافل دولتی نوشت که مقررات نظارتی انگلیس در شرف شروع ارزیابی رسمی واکسن فایزر است. به سرویس بهداشت ملی دستور داده شده که از اول دسامبر آماده انجام کار باشد.

دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آخر دسامبر به پایان می رسد و دو طرف مایل هستند تا پیش از اتمام این دوره در خصوص آینده همکاری‌های تجاری توافق کنند.

در غیر این‌صورت آینده روابط دو طرف به شیوه توافق تجارت آزاد خواهد بود که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، ضربه سنگینی را به اقتصاد انگلیس وارد می‌کند. مقام های اروپایی هم می‌گویند برای دستیابی به توافقی با انگلیس تلاش می‌کنند، اما به هر قیمتی توافق نخواهند کرد.

*س_برچسب‌ها_س*