پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، جایزه سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه تجلیل از پژوهشگران و معرفی پژوهشگران فعال حوزه دفاع مقدس و مقاومت با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان و مسئولین لشکری و کشوری صبح امروز در باغ‌موزه دفاع مقدس و انقلاب برگزار شد.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این برنامه گفت: بدون تردید، مقاطعی در تاریخ همه کشورها هست که در زمان متوقف نمی‌شود و آن جریانات و رخدادها آنقدر عظیم و جوشان هستند که به یک هویت جاری در متن جامعه تبدیل می‌شوند.

وی افزود: حوادثی آنقدر موثر و دارای آثار ابدی هستند که به مرور به حقایق شکفته و بالنده تبدیل می‌شوند؛ مانند حادثه عاشورا که اگرچه در مقیاس زمان و جغرافیا کوتاه و محدود بود، اما آثار معنوی و سازنده آن صدها سال است که آزادگان عالم و محبان اهل بیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و محرک یک فرهنگ ناب منحصر به فرد است که توان تحولات عظیمی در عالم را دارد.

سردار سلامی با بیان اینکه گاه شخصیت‌هایی زنده می‌مانند و میدان تاثیرگذاری عظیم به وجود می‌آورند و الی الابد معارف و آموزه‌هایشان در کالبد بشر تکثیر می‌یابد، گفت: دفاع مقدس نیز در آن 8 سال متوقف نشد؛ چرا که دفاع مقدس با هیچ جنگ ماقبل خود قابل قیاس نیست و الگوبرداری شده نبود و همه معارف و تجربیات آن متعلق به همان شرایط بود و گزاره‌هایی که در جهان برای مواجهه با قدرت‌ها ایجاد کرد متعلق به همان رخداد است.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: دفاع مقدس یک نظریه اثبات شده را به جهان تفهیم کرد که چگونه می‌توان به صورت‌بندی همه قدرت‌ها غلبه کرد و چگونه می‌توان در فضای نابرابر قدرت سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و سخت افزاری و عملیات رسانه و قدرت صنعتی و علمی، قدرت ضعیف‌تر را بر قدرت قوی‌تر غلبه داد.

وی گفت: ما در قرآن تعابیر و مفاهیمی داریم، اما چگونه در میدان واقعیت این آیات را به حقایقی در قلبمان تبدیل کنیم؟ دفاع مقدس اثبات کننده قواعد قرآنی بود؛ از جمله این قاعده که با صبر و توکل می‌توان بر دشمن غلبه کرد. دفاع مقدس، یک مقیاس جهانی از جنگ بود علیه یک ملت.

 اعراب مرتجع قدرت اقتصادی عراق را تقویت می‌کردند

سردار سلامی اظهار داشت: حصر سیاسی، عملیات روانی، صورتبندی جهانی سیاسی، همبستگی اقتصادی در جنگ و آوردن مدرن‌ترین فناوری‌ها به میدان و استفاده از همه آنها، آلمان‌ها قدرت شیمیایی عراق را در حد ویرانگری تقویت کردند یا آمریکا به‌لحظه‌ترین اطلاعات را از واحدهای نظامی در اختیار صدام قرار می‌داد و اعراب مرتجع، قدرت اقتصادی عراق را تقویت می‌کردند؛ جامعه‌ای تنها در اوج نابرابری وقتی می‌تواند خطوط را بشکند و سرزمین‌های اشغال شده را آزاد کند و سلاح‌های خود را از دشمن به غنیمت بگیرد و قاعده نبرد را خود بسازد و روح معنویت را گسترش دهد و میل به شهادت را ترویج کند و جای مرگ و زندگی را عوض کند، معلوم است حادثه‌ای فراتر از نسل‌ها و قابل امتداد است.

هیچ کشوری از تاریخ خود منقطع نیست

وی افزود: هیچ کشوری از تاریخ خود منقطع نیست؛ آیا غارت نفت ما از سوی انگلیس‌ها یا اشغال کشورمان را می‌توان نادیده گرفت؟ آیا آرزوهای امروز انگلیس یا سیاستمدارانشان همان سیاست‌ها و چرچیل آن روز نیستند؟ اگر جوانان ما تاریخ را بدانند تحت تاثیر القائات آنها قرار نمی‌گیرند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اگر کسی صد سال مداخله آمریکا در ایران را بداند، متوجه می‌شود رئیس جمهور امروز با کارتر و نیکسون و روزولت و کندی و کارتر فرقی ندارد، اظهار داشت: تاریخ برای فهم امروز است و از این منظر، دفاع مقدس و دشمنان آن روز و تفکراشان هنوز هست و با مطالعه دفاع مقدس می‌توانیم بفهمیم چه کسانی دنبال حذف نام کشور عزیزمان هستند.

نگارش تاریخ جنگ بیان واقعیت‌ها برای آن زمان نیست

سردار سلامی خاطرنشان کرد: نگارش تاریخ جنگ، بیان واقعیت‌ها برای آن زمان نیست، بلکه گشایش راه و روشن کردن چراغ است و این رفتن به دل تاریخ است و در کتاب تاریخ همه چیز روشن است و قرآن هم ما را به مطالعه سرگذشت پیشینیان توصیه کرده است.

وی افزود: اینکه امروز رهبر عالیقدر ما، امام خامنه‌ای عزیز ما را به تلاش برای درک حقایق دفاع مقدس ترغیب می‌کند، تنها برای خواندن خاطره‌ها نیست. هرچند خواندن داستان‌ها ایمان ما را تقویت می‌کند و فرهنگ‌آموز است و ایمان بالله و کفر به طاغوت را به ما یاد می‌دهد.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه کار ما با دشمنان تمام نشده و آنها هنوز هستند، اما قدرتشان تنزل یافته و ما در موقعیت بسیار خوبی با تجربیات دوران دفاع مقدس هستیم، خاطرنشان کرد: نوسازی اندیشه و قواعد جنگ و امروزی کردن ابزارها و پیشرفته کردن سخت‌افزارها ادامه دارد و چیزی که ثابت است، باورها و اعتقادات و اصول ماست، اما طبیعتا روش‌ها و تاکتیک‌ها عوض می‌شود و این طبیعی است و آنچه می‌ماند شخصیت شکل یافته این ملت است.

ملت ایران شخصیتی فریب ناپذیر و آگاه دارد

سردار سلامی ادامه داد: ملت ایران شخصیتی فریب ناپذیر و آگاه دارد که به دلیل شناخت دقیق ما از دشمن است؛ دشمنی که جز قول زور چیزی نمی‌گوید. مردم ما امروز امتداد همان نسل جنگ است و همان جنگ تکرار شده، اما مردم با همان روحیه و اعتماد بنفس و توکل و صبر و استقامت ایستادند و در این جنگ همه ابزارهای دشمن کامل است. از تهاجم فرهنگی و حرکت در فضای مجازی استفاده می‌کند، اما تاثیر قابل توجهی ایجاد نمی‌کند؛ به دلیل اینکه این ملت ریشه در دفاع مقدس دارد.

دومین دوسالانه با فراخوان آثار در 9 حوزه مختلف از پانزدهم دی‌ماه سال 1400 آغاز شد

در ابتدای این برنامه علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن تقدیر و تشکر از افراد فعال در برگزاری این همایش در ابعاد علمی، داوری و اجرایی گفت: این جشنواره مهم‌ترین رویداد علمی پیرامون دفاع مقدس و جبهه مقاومت است که دوسالانه برگزار می‌شود. با توجه به نقش و جایگاه پژوهش قرار شد، بررسی پژوهش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت مستقل و مکمل دوسالانه انتخاب کتاب دفاع مقدس باشد.

وی ادامه داد: دومین دوسالانه با فراخوان آثار در 9 حوزه مختلف از پانزدهم دی‌ماه سال 1400 آغاز شد. آثار پژوهشی شامل کتب، نشریات و رساله‌های دانشگاهی است که توسط داوران متخصص در 6 حوزه ارزیابی شده است. فرآیند داوری مراحل مختلفی داشت. بعد از فراخوان، آثار دریافت و در دبیرخانه با توجه به شرایط اولیه بررسی شد. سپس آثار در اختیار گروه‌های علمی قرار گرفت. هر اثر حداقل توسط دو داور متخصص ارزیابی شده است. نتایج حاصل از ارزیابی از گروه‌های داوری به شورای علمی سپرده شده و در نهایت آثار منتخب مشخص شد.

پژوهشگران در خط مقدم مقابله با تحریف و روایت‌های جعلی و مخدوش هستن

نائینی در ادامه تصریح کرد: به طور قطع پژوهش در مورد حوادث مهم تاریخی و تاریخ ساز، همچون دفاع مقدس و جبهه مقاومت، فرهنگ مقاومت، روحیه ملی را تقویت و پیشرفت در همه عرصه‌های علمی را در پی‌خواهد داشت، پژوهش به معنای مرزبانی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور است. هر چه اهتمام به تولید پژوهش عالمانه و مستند بیش‌تر باشد، آثار ادبی و هنری و روایت‌های شفاهی، معتبرتر خواهد بود. امروز در جنگ شناختی و جنگ روایت، پژوهشگران در خط مقدم مقابله با تحریف و روایت‌های جعلی و مخدوش هستند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار داشت: تبیین مبانی و معارف انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت فقط با تولید محتوای معتبر، مستند و پژوهش ممکن است. در تألیف و تدوین آثار ادبی، هنری و روایت شفاهی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باید پژوهش را اصل قرار دهیم. پژوهشگر باید از منابع دست اول، عالمانه و محققانه روایت معیار و مستند را کشف کند. خوشبتخانه امروز هم پژوهشگران باتجربه موفقی که داریم و هم منابع بی‌مانند از اسناد جنگ که حاصل مجاهدت راویان در دوران دفاع مقدس است، موجود و در اختیار پژوهشگران قرار دارد. علاوه بر گنجینه اسنادی، تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ و روز شمارهای دفاع مقدس دو گنجینه دیگر در اختیار پژوهشگران است.

اهداف دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درخصوص اهداف این جشنواره اظهار داشت: تبیین نقش و اهمیت تفکر و پژوهش، گفتمان سازی پیرامون پژوهش و دفاع مقدس، کشف، شناسایی و شبکه‌سازی پژوهشگران، ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش، انتقال تجربه، خودباوری و اعتماد به نفس، پژوهش محور کردن روایت‌های شفاهی، آثار ادبی و هنری، افزایش توجه و حساسیت جامعه علمی، هدف‌های این جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: برای نیل به جایگاه مناسب در عرصه پژوهش‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت نیازمند نقشه راه و هدفگذاری راهبردی، راهبرد و هدف‌های عملیاتی هستیم. تشکیل بانک اطلاعاتی پژوهشگران، ایجاد مکانیزم مناسب برای ثبت عملکرد پژوهشی، ترویج و تقویت آثار پژوهشی، جهت دهی به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، به روز کردن منابع و خدمات اسنادی، برجسته کردن نقش دانشگاه‌ها، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، برپایی کارگاه‌های پژوهش آموزی، تربیت پژوهشگران جوان، اولویت بندی پژوهش‌ها، و مهم‌تر از همه حاکمیت روحیه و تفکر بسیجی در پژوهشگران، نهادهای پژوهشی و دانشگاه‌ها می‌توانند جایگاه پژوهش را ارتقاء و مرزهای علم و دانش را در این حوزه توسعه دهد.

 3 هزار پایان‌نامه و رساله در موضوعات مختلف «دفاع مقدس» ثبت شده است

وی افزود: بررسی وضعیت ثبت پایان‌نامه‌های مقطع تحصیلات تکمیلی با موضوع و کلید واژه «دفاع مقدس» در پایگاه اطلاعات علمی کشور، حاکی از آن است که برغم روند رو به رشد طی ده ساله اخیر، وضعیت موجود قابل قبول نیست و ساز و کارهای موجود برای تشویق، راهنمایی و حمایت از کار علمی در موضوع دفاع مقدس و جبهه مقاومت در دانشگاه‌ها کافی نیست.

نائینی اضافه کرد: در فاصله 10 ساله اخیر، در دانشگاه‌های کشور حدود 3 هزار پایان‌نامه و رساله در موضوعات مختلف «دفاع مقدس» دفاع و به ثبت رسیده است. در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر نسبت به ترجمه آثار بومی و آشنا کردن مخاطبان خارجی با کتاب‌های دفاع مقدس تأکید کرده‌اند.

 متاسفانه با بی‌تفاوتی و غفلت در مورد ترجمه آثار بومی مواجه هستیم

نائینی در خصوص ترجمه آثار دفاع مقدسی گفت: لکن در حوزه ترجمه آثار بومی دفاع مقدس و جبهه مقاومت با نهضت ترجمه و مطالبه رهبری، فاصله بسیار زیاد است. آثار ترجمه شده خارجی در بازار کتاب فراوان است ولی متاسفانه با بی‌تفاوتی و غفلت در مورد ترجمه آثار بومی مواجه هستیم. به هر صورت از همه پدید آورندگان 500 اثر جدید پژوهشی در یک دوره دوساله صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی با بیان این‌که از ناشرین محترم که همکاری داشتند، از مجریان تاریخ شفاهی، محققین پروژه‌های تحقیقاتی دفاع مقدس و جبهه مقاومت، مترجمان آثار، مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی، اساتید دروس دفاع مقدس دانشگاه‌ها و داوران آثار تشکر می‌کنم، گفت: امیدواریم با مجاهدت جامعه علمی و پژوهشی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، ناشرین، مراکز اسنادی و رسانه‌ها، شاهد تقویت بیشتر فرهنگ پژوهش و پژوهشگری در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشیم.

در بخش دیگر برنامه امیر سرتیپ نبی سهرابی، پیام سرلشکر باقری را که برای دومین دوره دوسالانه جایزه سردار قاسم سلیمانی ارسال کرده بود، قرائت کرد. متن این پیام به شرح زیر است:

حمد و سپاس خداوند علیم و بصیر را که فرصتی مقدر فرمود تا دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، برگزار و به افقهای بلند این عرصه اندیشیده و با شناخت فرصتها و ظرفیتهای سرشار و قدرتمند نرم افزاری و سخت افزاری زمینه ساز توسعه ترویج و تبیین هرچه بیشتر فرهنگ و آرمانهای تمدن ساز شهیدان و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس باشیم.

دفاع مقدس، ثمره آموزه‌ها و باورهای دینی و تمدنی برگرفته از تجربه تاریخی ملت بزرگ ایران در طول مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی قرنهای گذشته است که راهی نوین در حیات سیاسی اجتماعی مردمان این مرز و بوم و گنجینه‌ای بی‌نظیر و تمام ناشدنی و ذخیره‌ای گرانبها برای آینده پیش رو است و الگویی روشن برای همه آزادی خواهان و مجاهدان در تمام سرزمین‌ها و دوران‌ها خواهد بود.

از این روی، هر گامی در مسیر ثبت و ضبط، توصیف و تحلیل، ترویج و تبیین این رویداد مقدس و انقلابی و فهم و بیان اندیشه آفریننده آن، از مهمترین و مبارکترین اقدامات در راستای اعتلاء و سربلندی ملت ایران به شمار می‌رود. بدیهی است نیل به چنین هدفی بزرگ و بلند عزم راسخ و اراده قوی پژوهشگران و محققان دفاع مقدس را می‌طلبد تا در سایه یافته‌ها، تحلیل‌ها و نظریه پردازی‌های آنان، گزاره‌های راهنما و ثمرات ماندگار شجره طیبه دفاع مقدس تجلی یابد.

بر مسئولان و دست اندرکاران عرصه دفاع مقدس فرض است در راستای تاکیدات و مطالبات فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با بهرگیری از تجارب گران سنگ و ارزنده برای رونق و گسترش مطلوب تر پژوهش‌ها و مطالعات جنگ تحمیلی هشت ساله، زیست بوم پژوهشی کارآمد و متفاوت از گذشته، تعریف و فراهم سازند تا ضمن تشریک مساعی نهادهای فعال، اشتراک گذاری اسناد در اختیار، گفت و گو و تعامل با اندیشمندان، حمایت‌های مادی و معنوی هدفمند از پژوهشها و پژوهشگران، پذیرای یافته‌های آنان باشند.

فرصت را مغتنم شمرده ضمن تشکر صمیمانه از تمامی پژوهشگران پرتلاش حوزه دفاع مقدس و مقاومت آنان را به جهادی نو در عرصه تبیین معارف و آموزه‌های سال‌های حماسه و ایثار دعوت نموده تا اندیشه و الگوی مبارزه و جهاد مقدس رزمندگان اسلام را به زبان ساده و روشن برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم و شیفتگان فرهنگ مقاومت در سراسر جهان ارائه و از تحریف و فراموشی آن جلوگیری نمایند.

در پایان از برگزارکنندگان دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت جایزه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی کمال قدردانی را داشته و به برگزیدگان و تقدیر شوندگان این جایزه ارزشمند نیز صمیمانه تبریک می‌گویم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر پاسدار محمد باقری

 دفاع مقدس نیازمند پژوهش است 

در ادامه محسن پرویز، دبیر علمی این جشنواره نیز در خصوص وضعیت آثار اظهار داشت: وقتی ما وظیفه‌مان را در حوزه دفاع مقدس انجام داده‌ایم که فرزندانمان هم نسبت به دفاع مقدس چیزی را که ما فکر می‌کنیم فکر کنند این کار مهمی است، اما چطوری حاصل می‌شود؟ ما فکر می‌کنیم که در این حوزه به نقطه مطلوب رسیده‌ایم اما این طور نیست.

وی افزود: دوستان ما در داوری گروه‌های فرهنگی به نکته‌ای اشاره کردند و آن این است که آثار تاثیرگذار بر فرهنگ عمومی جامعه را فراموش کرده‌ایم و آثار پژوهشی در این حوزه انجام نمی‌شود. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که فرزندمان دفاع مقدس را آن‌طور که ما شناختیم، بشناسد. دفاع مقدس نیازمند پژوهش است؛ یعنی باید بدانیم چقدر موثر بوده است. آموزش و پرورش باید کمک کند و بداند که نگاه دانش آموزان به دفاع مقدس چگونه است.

دفاع مقدس تمام شده، اما بیان افتخارات آن تمام نشده است

وی در ادامه افزود: دفاع مقدس تمام شده، اما بیان افتخارات آن تمام نشده است. فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی پابه‌پای فعالیت‌های نظامی باید کار کند. ما در داوری‌ها اول به بررسی کلی آثار پرداختیم و همه کتاب‌ها را ما و اعضای داوران نگاه کردیم.

پرویز تأکید کرد: بعضی از کتاب‌ها را در همان ابتدا دوست داریم بخوانیم و بعضی‌ها را همان اول که در دست می‌گیریم متوجه می‌شویم که ضعیف هستند و یک کار سطحی است و گردآوری. های کم‌تاثیری دارد. حجم کارها در این حوزه کم است البته عمق کارهای تولید شده‌هم به همین شکل. مگر ما فراموش کرده‌ایم که آلمان صدام را به گازهای شیمیایی تجهیز کرد؟ چقدر دوستانمان در دانشگاه‌ها در این موضوع به بررسی حقوقی پرداختند. رهبری تاکید می‌کنند که پژوهش مشکل را حل می‌کند. اساتید دانشگاه‌هایمان باید توجیه شوند به این ماجرا و نظام‌مندی نیروهای مسلح کمک می‌کند، اما پژوهش کار نیروهای مسلح نیست.

در پایان این برنامه، برگزیدگان دومین دوره جایزه سردار سلیمانی تجلیل شدند.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حسین سلامی

مرکز اسناد دفاع مقدس اختتامیه جشنواره سردار سلیمانی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد 2
سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد 3
سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد 4
سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد 5
سرلشکر سلامی: ملت ایران شخصیتی فریب‌ناپذیر و آگاه دارد 6