سه‌شنبه 24 مهر 1403

سفیر ایران در صربستان: تعیین سرنوشت فلسطین توسط فلسطینی‌ها نباید فراموش شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سفیر ایران در صربستان: تعیین سرنوشت فلسطین توسط فلسطینی‌ها نباید فراموش شود

اروپا | بلگراد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان به مناسبت روز قدس گفت: حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مانند همه ملت‌های دیگر برعهده فلسطینیان است و حق بازگشت آوارگان هرگز نمی‌تواند و نباید هر مقدار هم که زمان بگذرد، انکار و یا فراموش شود.

«رشید حسن پور» دریک برنامه ویدیویی افزود: امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران روز جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس نامیدند تا همبستگی مسلمانان و آزادگان جهان و دفاع آنان از آرمان فلسطین به عنوان یک موضوع واقعی و همیشگی باقی بماند. این حرکت انسانی امروز به یک پویش فزاینده منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

با وجود آن که سازمان‌های بین المللی رژیم صهیونیستی را به خاطر اشغال سرزمین فلسطین محکوم کرده و خواستار رفع اشغال و بازگشت آوارگان شده‌اند، اما این رژیم با حمایت گسترده آمریکا، مصوبات بین المللی را نادیده می‌گیرد و به توسعه اشغالگری و پایمال کردن حقوق فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. سیاست های ظالمانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی علت العلل همه تنش ها، ناامنی ها، بحران ها و شکل گیری نفرت و تروریسم در منطقه است.

وی گفت: قطعنامه‌های 242 و 338 و 2334 (2016) شورای امنیت بر رفع اشغال از سرزمین فلسطین و عدم تغییر در آثار و اماکن مذهبی بیت المقدس تاکید دارد. مصوبات متعدد اتحادیه اروپا و سازمان همکاری‌های اسلامی و مجمع عمومی سازمان ملل نیز بر همین موضوع تاکید دارد.

سفیر ادامه داد: شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا که در ششم دسامبر 2017 صورت گرفت و انتقال سفارت به این شهر، که در 14 می 2018 انجام شد، برخلاف مصوبات و قوانین بین المللی است. این اقدام تحریک آمیز آمریکا موجب افزایش خشونت‌ها و خونریزی شده است و مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 2018 با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با اکثریت آرا مخالفت کرد.

حسن پور همچنین اضافه کرد: اقدام آمریکا علاوه بر این که خلاف حقوق بین الملل و مصوبات سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی است، موجب گستاخی بیشتر رژیم صهیونیستی و استفاده گسترده این رژیم از خشونت و نادیده گرفتن حقوق اولیه و مسلم فلسطینیان گردیده است.

تداوم روند شهرک سازی برخلاف قوانین و خواست بین المللی به خصوص قطعنامه 2334 (23 دسامبر 2016) مبنی بر توقف شهرک سازی در اراضی فلسطین است که متاسفانه همچنان ادامه دارد. یکی از نمادهای تبعیض آمیز دیگر در خصوص فلسطین ها در دورانی که غرب احترام به حقوق بشر را نماد بارز به اصطلاح دمکراسی خود می داند، قانون دولت - ملت یهود است که قانونی تبعیض آمیز، نژادپرستانه و یک آپارتاید واقعی است.

حسن پور در این پیام تاکید کرد: طرح معامله قرن که ایالات متحده آمریکا حامی اصلی آن است، مغایر ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده دموکراتیک و مصوبات سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی است. در این طرح قرار شده که موضوعات مهمی از جمله مساله بازگشت آوارگان از دستورکار کنار گذاشته شود، چنین طرحی نه عادلانه و نه اخلاقی است و فراتر از آن از نظر سیاسی نیز مردود و محکوم به شکست است.

وی در پایان گفت: موضوع فلسطین مسئولیت همه جامعه بین المللی است، برای سال‌های متمادی اقدامی جدی برای حل و فصل آن صورت نپذیرفته است. این مسئولیت متوجه همه ما آزادمردان و آزاداندیشان جهان است تا نشان داده شود فلسطین تنها نیست. اگر خواهان صلح، عدالت، ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم نه تنها باید حقوق مشروع و طبیعی فلسطینیان را کاملا به رسمیت بشناسیم، بلکه بایستی همه آنها را محقق سازیم.

*س_پرونده خبری_س*