سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

سلاح رعب‌آور ایران که تنها 4 کشور دارند را ببینید؛ مشخصات موشک فراصوت و غیرقابل ردیابی + فیلم

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
سلاح رعب‌آور ایران که تنها 4 کشور دارند را ببینید؛ مشخصات موشک فراصوت و غیرقابل ردیابی + فیلم

مشاور وزیر کشور ایران دیروز گفت که 12 موشک هایپرسونیک ایران به اهداف اسرائیلی اصابت کرد اما این موشک چه ویژگی هایی دارد که اینچینی هرسناک است مشاور وزیر کشور ایران دیروز گفت که 12 موشک هایپرسونیک ایران به اهداف اسرائیلی اصابت کرد اما این موشک چه ویژگی هایی دارد که اینچینی هرسناک است چندی پیش، موشک هایپرسونیک «فتاح»، با برد 1400 کیلومتر رونمایی شد. توانایی اجرای مانور داخل و خارج جو...

مشاور وزیر کشور ایران دیروز گفت که 12 موشک هایپرسونیک ایران به اهداف اسرائیلی اصابت کرد اما این موشک چه ویژگی هایی دارد که اینچینی هرسناک است

چندی پیش، موشک هایپرسونیک «فتاح»، با برد 1400 کیلومتر رونمایی شد. توانایی اجرای مانور داخل و خارج جو و سرعت بیش از 14 ماخ (حدود 15 هزار کیلومتر بر ساعت)، از قابلیت‌های موشک هایپرسونیک

ورژن بعدی موشک هایپرسونیک، 2 هزار کیلومتری است. این موشک هایپرسونیک، تاکنون فقط در روسیه، چین، آمریکا و کره شمالی رونمایی شده است.

اولین اطلاعات موشک هایپرسونیک فتاح بدین شرح است

  • جهش نسلی
  • اجرای مانور در داخل و خارج جو
  • سرعت بسیار بالا «بیش از 25 ماخ فاز میانه، بیش از 8 ماخ فاز گلاید، بیش از 5 ماخ فاز برخورد»
  • ضربدر صفر کردن تمام سامانه‌های دفاع هوایی تاد، آرو، پاتریوت، اجیس، GBI «پیشرفته ترین ضدبالستیک یانکی‌ها» و خانواده استاندارد آمریکا، گنبدآهنین، فلاخن داوود و باراک 
  • ضمانت ده‌ها ساله فناوری
  • نسل جدید سوخت جامد
  • کلاهک مخروطی انفجاری با مانورپذیری عالی و سرعت بسیار بالا.

هایپرسونیک چیست؟

به سرعت‌های بیش از سرعت صوت (یک ماخ) سوپرسونیک (فراصوت) و به سرعت‌های بین 5 ماخ تا 10 ماخ هایپرسونیک (بَرین‌صوت) گفته می‌شود؛ بنا براین تعریف، موشک‌هایی که سرعتی در محدوده هایپرسونیک دارند نیز موشک هایپرسونیک نامیده می‌شوند. سامانه‌های ضدموشکی به دلیل سرعت بسیار بالا، حرکت در لایه‌های رقیق جو و مانور دهی در مسیر، قادر به شناسایی و رهگیری موشک‌های هایپرسونیک نیستند.

انواع هایپرسونیک

موشک‌های هایپر سونیک به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی موشک‌های «کروز هایپرسونیک» که در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند و فاصله‌شان از سطح زمین بین چند 10 متر تا چند 100 متر نوسان می‌کنند؛ این نوع از موشک هایپرسونیک به کمک موتور جت با سرعت بالایش به هدف می‌رسد که به آن امکان می‌دهد با سرعت بسیار بالایی پرواز کند. دسته دیگر موشک‌های هایپرسونیک موشک‌های «گلایدر هایپرسونیک» هستند؛ در این حالت موشک هایپرسونیک به وسیله یک موشک بالستیک تا ارتفاع چند 10 کیلومتری زمین صعود کرده و سپس از آن جدا می‌شوند. در طول مسیر تا هدف، موشک حرکتی گلایدری و خزنده دارد و میان ارتفاع‌ها و جهات متفاوتی نوسان می‌کند تا به نقطه شیرجه نهایی برسد.

موشک فراصوت چیست و چقدر قدرت دارد؟ موشک‌های فراصوت، مانند موشک‌های زیرکون یا کینژال («خنجر») که گفته می‌شود نیروی هوایی روسیه پیشتر در جنگ خود در اوکراین از آن‌ها استفاده کرده بود، نماینده نسل بعدی تسلیحات هستند.موشک فراصوت کینژال با سرعت‌های فوق‌العاده بالا - تا ده برابر سرعت صوت یعنی حدود 12 هزار و 874 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

ایندیپندنت گزارشی دراین باره دارد که چه کشورهایی دارای موشک فراصوت هستند اما قبل از آن باید ذکر شود که ایران به این فناوری دست یافت هاست موشک کروز سوپرسونیک جدید ایران؛ ابر موشک‌کروز سوپر سونیک ساخته شده است. متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک کروز سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم اکنون در مرحله تست قرار دارد. متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا مافوق صوت دست یافته‌اند. چندی پیش، موشک هایپرسونیک «فتاح»، با برد 1400 کیلومتر رونمایی شد. توانایی اجرای مانور داخل و خارج جو و سرعت بیش از 14 ماخ (حدود 15 هزار کیلومتر بر ساعت)، از قابلیت‌هایموشک هایپرسونیک است ورژن بعدی موشک هایپرسونیک، 2 هزار کیلومتری است. این موشک هایپرسونیک، تاکنون فقط در روسیه، چین، آمریکا و کره شمالی رونمایی شده است.

موشک فراصوت چیست؟‌

گویا موشک‌های فراصوت، مانند موشک‌های زیرکون یا کینژال («خنجر») که گفته می‌شود نیروی هوایی روسیه پیشتر در جنگ خود در اوکراین از آن‌ها استفاده کرده بود، نماینده نسل بعدی تسلیحات هستند.

کینژال با سرعت‌های فوق‌العاده بالا - تا ده برابر سرعت صوت یعنی حدود 12 هزار و 874 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. در مقایسه، یک موشک کروز فروصوت مانند موشک تاماهاوک نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا با سرعت نسبتا کند 885 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

کینژال معمولا روی جت جنگنده میگ31 (Mig-31K) سوار می‌شود و می‌تواند تا فاصله حدودا 2 هزار کیلومتری را هدف قرار بدهد، سرعت این موشک، قدرت رزمایش حین پرواز و توانایی پرواز در ارتفاع پایین ردیابی‌اش را با استفاده از رادار دشوار می‌کند و به همین دلیل، متوقف کردن آن تقریبا ناممکن است.

شاید نگران‌کننده‌تر از همه این باشد که کینژال می‌تواند یک کلاهک هسته‌ای و نیز یک ماده منفجره متعارف حمل کند، راهبردی که بیم آن می‌رفت روسیه به آن متوسل شود، چون جنگ روسیه به‌دلیل مقاومت قهرمانانه مردم محلی که متحدان بین‌المللی آن‌ها را به‌خوبی مسلح کرده‌اند ناامیدکننده‌تر و طولانی‌تر از حد انتظار شده است

چرا دستیابی ایران به موشک‌های هایپرسونیک مهم است؟

جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از «فتاح» به عنوان پنجمین کشور به باشگاه دارندگان تسلیحات موشکی هایپرسونیک در جهان پیوست؛ اقدامی که جمهوری اسلامی ایران را در مسیری نوین در عرصه دفاع و بازدارندگی قرار داد چراکه این موشک‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را از سایر تسلیحات متمایز می‌کنند. موشک‌های هایپرسونیک از برتری‌های متعددی نسبت به برخی دیگر از انواع موشک‌ها برخوردا است؛ از جمله در زمینه هدف قرار دادن اهداف حساس به زمان (برای مثال، لانچرهای متحرک موشک های بالستیک)؛ این سلاح‌ها می‌توانند بر سیستم‌های دفاعی که از اهداف بسیار مهم، مانند ناوهای هواپیمابر، مراقبت می‌کنند، فایق آیند. توسعه و استفاده از سیستم های تسلیحاتی مافوق صوت به جمهوری اسلامی ایران این امکان را می‌دهد که توانمندی‌ها و پتانسیل‌های تهاجمی بهتر و بالاتری داشته باشند و از آن‌ها به عنوان ابزارهایی برای ایجاد بازدارندگی در دشمنان استفاده کنند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

سلاح رعب‌آور ایران که تنها 4 کشور دارند را ببینید؛ مشخصات موشک فراصوت و غیرقابل ردیابی + فیلم 2