یک‌شنبه 8 مهر 1403

سناریوی احتمالی اسرائیل برای ایران / رمزگشایی از معمای ترور سید حسن نصر الله

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سناریوی احتمالی اسرائیل برای ایران / رمزگشایی از معمای ترور سید حسن نصر الله

اقتصادنیوز: ترور سید حسن نصر الله موجب شده تا گمانه زنی ها درباره آینده تحولات خاورمیانه افزایش یابد. بسیاری می گویند که پاسخ مقاومت لبنان می تواند شرایط را پیچیده تر کند. با این همه گروهی دیگر بیشتر تلاش دارند تا از تلاش اسرائیل برای ترور رهبر مقاومت لبنان رمزگشایی کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، فارین پالسی با انتشار گزارشی مدعی شد، حمله هفتم اکتبر حماس، برای دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل رسوایی خیره کننده ای را رقم زد. با این همه امروز بسیاری با اشاره به انفجار پیچرها و بیسم های اعضای حزب الله و در نهایت ترور سید حسن نصر الله رهبر مقاومت لبنان، رویکرد ساختار امنیتی - اطلاعاتی تل آویو را برجسته کرده و بر این سوال تاکید دارند که اسرائیل چگونه توانسته چنین سناریوهایی را رقم بزند.

به نوشته این نشریه، ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که حسن نصرالله و دست کم یکی دیگر از شخصیت های ارشد حزب الله در حمله هوایی گسترده روز جمعه این بازیگر مقر فرماندهی این گروه در بیروت ترور شدند. همزمان مقام های لبنانی اعلام کردند که حداقل شش نفر در این حنلات کشته شدند و انتظار می رود تعداد تلفات افزایش یابد. ساعاتی بعد از ادعای ارتش اسرائیل؛ حزب الله با انتشار بیانیه ای ترور رهبر ارشد این گروه را تایید کرد.

تلاش برای جبران باخت 2006

فارین پالسی مدعی است؛ ترور سید حسن نصر الله ضربه ای به حزب الله لبنان وارد کرد، چرا که این گروه رهبری را از دست داد که به مدت 32 سال هدایت این گروه را بر عهده داشت و توانست این جنبش را از یک ساختار صرفا نظامی به نیروی سیاسی تاثیرگذار و تهدیدی جدی برای اسرائیل تبدیل کند.

به نوشته فارین پالیسی حزب الله از حامیان اصلی ایران هست و در طول جنگ داخلی سوریه هم صدا با تهران برای پایان دادن به تنش ها در کشور همسایه جنگید. حالا به ادعای این نشریه ترور حسن نصر الله پاسخ تند مقاومت را به دنبال دارد؛ پاسخی که می تواند تنش ها در منطقه را افزایش دهد. فارین پالسی در ادامه مدعی است، ترور نصرالله آخرین نمونه از رشته ترورها و عملیات اطلاعاتی است که از 30 ژوئیه و با هدف قرار دادن فواد شکر، یکی از مقامات ارشد حزب‌الله و بنیانگذار این سازمان آغاز شد. در هفته‌های اخیر این روند با ترور سایر شخصیت‌های ارشد این جنبش، چهره هایی چون جمله ابراهیم عقیل، ابراهیم قبیسی، احمد وهبی تسریع شد.

این ترورها پس از آن رخ داد که ساختار اطلاعاتی اسرائیل در پیجرها و برنامه های بیسیم حزب الله مواد منفجره کار گذاشت و با این اقدام خرابکارانه هزران نفر را ترور کرد، از جمله صدها تن از نظامیان حزب الله و ده ها زن و کودک. به ادعای فارین پالسی، بمباران گسترده جنگده های اسرائیل همچنین منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مبارزان حزب الله و نابودی حداقل بخشی از زرادخانه این گروه شده است.

به ادعای فارین پالسی، حزب الله با کمک ایران از یک نهاد اطلاعاتی قوی برخوردار است. با این همه عملیات های اخیر اسرائیل نشان می دهد که مهارت سرویس های اطلاعاتی این بازیگر افزایش پیدا کرده است. این نشریه در ادامه مدعی شد، عملکرد ساختار های اطلاعاتی اسرائیل در ارتباط با حزب الله بهتر است از حماس بود، زیرا تل آویو پیشتر حزب الله را به عنوان تهدیدی جدی قلمداد کرده و برای رویارویی با این گروه آماده شد. در سال 2006، اسرائیل و حزب الله رویارویی 34 روزه را تجربه کردند؛ رویارویی که با نتایجی یکسان برای دو طرف پایان یافت. این گزاره برای اسرائیل که به پیروزی های مکرر و کم هزینه در برابر نیروهای عربی عادت داشته، باخت محسوب می شد. مبارزان حزب الله در سال 2006 با قدرت جنگیدند و بارها اسرائیل را غافلگیر کردند، این گروه با تعریف شبکه تونل وسیعی (در مقیاسی وسیع تر از تونل های حماس) که به مرز سرزمین های اشغالی می رسید، تل آویو رادر شرایط دشواری قرار دادند. به نظر می رسد ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل سخت تلاش دارند تا اشتباهات سال 2006 خود را اصلاح کنند.

چرا اسرائیل برای رویارویی با حزب الله آماده تر بود؟

مقامات اسرائیلی قبل از 7 اکتبر بر این باور بودند که حماس ظرفیتی برای حمله ای بزرگ به اسرائیل ندارد. بنابراین، علیرغم اطلاعات دقیق و موثق مبنی بر برنامه ریزی حماس جهت حمله، رهبران این رژیم از تلاش های حماس به عنوان برنامه ریزی آرمانی و نه یک واقعیت مرگبار یاد کردند. حتی زمانی که اطلاعات بیشتری درباره اجرای این طرح ها به دست آمد؛ رهبران تل آویو چندان آن را جدی نگرفتند.

اما در ارتباط با حزب الله، اسرائیل طبیعتا از کنار اطلاعاتی مشابه به راحتی عبور نمی کرد. تمرکز اسرائیل بر ایران منجر به تمرکز این بازیگر بر حزب الله شد. ایران از حمایت متحدان ضد اسرائیلی خود در سوریه، عراق و یمن و همچنین در کرانه باختری و غزه برخوردار است و برنامه هسته ای پیشرفته ای را در اختیار دارد.

به ادعای فارین پالسی، آماده شدن برای رویارویی با ایران اولویت اصلی اسرائیل بود و مقامات تل آویو براین باور بودند که به راحتی نمی توان، حزب الله، متحد ایران را که مجهز به زرادخانه موشکی وسیع و مدرن است، کنار زد. از همین رو به ادعای این نشریه، آماده شدن برای رویارویی با حزب الله به معنای آماده شدن برای رویارویی با ایران بود.

فارین پالسی در ادامه ادعا کرد، ترورها و عملیات اخیر اسرائیل در لبنان، نقش ساختار اطلاعاتی اسرائیل را برجسته کرد؛ نهادی که بعد از حمله هفتم اکتبر بی اعتبار شده بود. طبیعتا این گزاره برای اسرائیل مصر داخلی دارد و می تواند صدای مخالفان را تا حدودی خاموش کند.

فارین پالسی در ادامه آورده، بزرگترین سوال اطلاعاتی اسرائیل امروز استراتژیک است، نه تاکتیکی: حزب الله در به عملیات اسرائیل چه پاسخی خواهد داد؟ این نشریه در پاسخ نوشت: پیش بینی این امر دشوار است، زیرا خود رهبران حزب الله ممکن است به طور قطعی ندانند. این گروه آسیب دیده، علاوه بر این، فعلا توانایی اش برای مبارزه به واسطه ترور رهبران و و چالش های ارتباطاتی آسیب دیده است.

به ادعای فارین پالسی، حملات اخیر کار حزب‌الله را دشوار کرده است. با این همه بعید نیست حزب الله برای احیای بازدارندگی اش اسرائیل را هدف حملات تندی قرار دهند، بالاخص آن که دارای زرادخانه ای قوی و مجهز است. یک ماه پیش، اسرائیل و حزب‌الله درگیر رویارویی محدود بودند. به نظر می رسد رهبران اسرائیل به این نتیجه رسیده باشند که بدون توسل به اهرم فشار زیاد، قادر نخواهند بود ساکنان شمال را به واسطه حملات حزب الله بازگردانند.

با این حال، وقوع جنگ همه جانبه می تواند محاسبات اسرائیل را به طور کامل برهم زند. به ادعای فارین پالسی ایران ممکن است وارد میدان شده و پای آمریکا نیز به جنگ باز شود. ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بسیار قدرتمند هستند، اما نتیجه جنگ شانسی است. یک درگیری همه‌جانبه می‌تواند، مانند سال 2006، از نظر نظامی برای اسارئیل بی نتیجه باشد و در عوض اعتبار حزب الله را افزایش دهد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
سناریوی احتمالی اسرائیل برای ایران / رمزگشایی از معمای ترور سید حسن نصر الله 2