شنبه 14 مهر 1403

سند توسعه مهارت با رویکرد محلی منطقه‌ای در زنجان تدوین شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سند توسعه مهارت با رویکرد محلی منطقه‌ای در زنجان تدوین شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: سند توسعه مهارت با رویکرد محلی و منطقه‌ای با توجه به ضرورت هدایت برنامه‌های مهارت آموزی سازمان در راستای اسناد بالا دستی، سند آمایش سرزمین در استان تدوین شد.

محمدرضا انصاری روز سه شنبه در سومین جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری افزود: این سند بر مبنای تحلیل بازار مهارت مبتنی بر دینامیک کسب و کار اشتغال (طرح تکاپو)، برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی و پیش بینی نیازهای بازار کار و صنعت تدوین شده است.

این مسؤول ادامه داد: به همین ترتیب برنامه های آموزشی اجرایی سال های 99 تا 1404 استان نیز بر اساس توسعه مهارت و منطبق بر نیاز بازار کار تنظیم شده و فعالیت های تامین منابع و اعتبارات نیز برای تجهیز کارگاه‌های مراکز آموزشی و ارتقای دوره ها در استان بصورت هدفمند و با توجه به اولویت های این سند صورت گرفته است.

وی توسعه کسب و کار و ایجاد فرصت های شغلی با تغییر مستمر تکنولوژی در سطح بازار کار، توسعه مشارکت ذینفعان و بخش خصوصی در ارایه آموزش های مهارتی و توسعه سیستم های دستیابی به اطلاعات بازار کار و ارایه آموزش های مهارتی مورد نیاز را از جمله ضرورت و اهمیت تدوین سند توسعه مهارت استان ذکرکرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، احصای نیاز و تدوین نقشه راه توسعه آموزش های مهارتی همگام با سیاست های توسعه اشتغال، آینده پژوهی آموزش های مهارتی در بخش آموزش های رسمی و غیر رسمی مهارتی و تعمیق و نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی، کار آفرینی و نوآوری در جامعه را از دیگر ضروت این سند ذکر کرد.

وی اظهار داشت: در این سند تلاش می شود ایجاد فرصت های آموزشی برابر و افزایش دسترسی به آموزش های مهارتی برای تمامی جوامع هدف و تضمین کیفیت آموزش های مهارتی با استفاده از استانداردها و تجارب جهانی و تشکیل بانک اطلاعاتی جویندگان کار و نیروی کار ماهر و نیمه ماهر نیز توجه جدی شود.

این مسؤول ادامه داد: در این سند رسته های اولویت دار آموزش منطبق با طرح تکاپو، سند مهارت استان و برنامه های جدید ابلاغی سال 99 تا 1404 و اعتبار لازم برای راه ندازی یا تغییر کاربری کارگاه ها و برگزاری دوره های آموزشی مد نظر قرار گرفته است.

انصاری، ایجاد مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای از محل کمک های فنی با اعتبار 70میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی، راه اندازی مرکز آموزش هتلداران، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سلطانیه با اعتبار 20 میلیارد ر یال را از جمله برنامه های سند برای الزامات تحقق اهداف و سیاست های سند اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: امکان سنجی و ایجاد شهرک مهارت، اجرای طرح سنجش صلاحیت حرفه ای شاغلین بنگاه‌های اقتصادی و علاوه بر آن راه اندازی دپارتمان ملی خودروهای سنگین به لحاظ ضرورت های توسعه اشتغال و لجستیک حمل و نقل جاده ای استان در شمالغرب با اعتبار هفت میلیارد و 500 میلیون ریال دیگر اهداف این سند را تشکیل می دهد.

*س_برچسب‌ها_س*