جمعه 10 فروردین 1403

سومین جشنواره ادبی شعر مباهله برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سومین جشنواره ادبی شعر مباهله برگزار می‌شود

تهران - ایرنا - سومین دوره جشنواره شعر «مباهله» برگزار می‌شود و علاقمندان تا 15 تیر فرصت دارند اشعار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

به گزارش ایرنا از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مباهله یکی از درخشان‌ترین فرازهای تاریخ صدر اسلام در اثبات حقانیت خاندان شریف رسالت است و مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی در این راستا سومین دوره جشنواره ادبی شعر مباهله را در قالب شعر منظوم، شعر آزاد و نثر ادبی برگزار می کند.

دبیری علمی این جشنواره را علی انسانی برعهده دارد. شاعرانی که مایل به شرکت در این جشنواره هستند، اشعار خود را تا 15 تیر به نشانی الکترونیکی این جشنواره ارسال کنند و یا با شماره 02191088479 تماس بگیرند.

اشعار می‌تواند در تمامی قالب‌های سنتی و نوی شعری سروده شود. پس از بررسی و ارزیابی تمامی آثار رسیده توسط هیئت داوران به پنج اثر ارسالی برتر لوح تقدیر و جایزه نفیس نقدی تعلق خواهد گرفت.

واقعه مباهله در 24 ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه 61 سوره مبارکه آل عمران به آن اشاره دارد. مباهله به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند. این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اکرم (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.

جریان مباهله پیامبر (ص) نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پیامبر (ص) است، بلکه بر فضیلت همراهان او یعنی حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام در این ماجرا دلالت می‌کند و شیعه معتقد است که حضرت علی (ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفس و جان پیامبر است.

برچسب‌ها