دوشنبه 16 مهر 1403

سیلندرهای اکسیژن طبی ناایمن در زنجان از چرخه مصرف خارج می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سیلندرهای اکسیژن طبی ناایمن در زنجان از چرخه مصرف خارج می‌شوند

زنجان - ایرنا - مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: سیلندرهای اکسیژن طبی ناایمن با رعایت جوانب استاندارد، از چرخه مصرف خارج می‌شوند و این موضوع با توجه به شرایط کرونایی حاکم و نیاز بیش از پیش به آنها اهمیت بسزایی دارد.

داود کارگرزاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر عدم استفاده از سیلندرهای ناایمن توسط مراکز بهداشتی، درمانی استان افزود: کپسول‌های اکسیژن استاندارد، باید هر پنج سال یکبار مورد بازرسی و آزمون دوره‌ای قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در این زمینه آزمایشگاه‌های همکار نیز باید سرعت و دقت عمل بیشتری در انجام آزمون سیلندرهای اکسیژن طبی را در دستور کار خود قرار دهند.

این مسؤول ادامه داد: بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی که از سیلندرهای اکسیژن طبی استفاده می‌کنند، باید نسبت به انجام بازرسی فنی و آزمون دوره‌ای این سیلندرها، از طریق آزمایشگاه‌های همکار تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، اقدام کنند.

کارگرزاده افزود: امکان بروز خطر و آسیب در شرایط حمل و نقل برای سیلندرهای اکسیژن وجود دارد که در این راستا برای پیشگیری ازسوانح و حوادث جبران ناپذیر احتمالی، باید کپسول‌های ناایمن با رعایت جوانب استاندارد، از چرخه مصرف خارج شوند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان، ادامه داد: طبق الزامات استاندارد اجباری به شماره ملی 6792، کپسول‌ها و سیلندرهای نگهداری گاز اکسیژن طبی بدون درز و قابل حمل، هر پنج سال یکبار مستلزم بازرسی و انجام آزمون‌های ادواری منظم هستند.

به گفته وی، مراکز درمانی و یا دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مالک سیلندرهای ذخیره سازی گاز اکسیژن هستند که باید نسبت به انجام بازرسی فنی و آزمون دوره ای سیلندرهای تحت استفاده خود از طریق آزمایشگاه های همکار واجد شرایط و تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، اقدام کنند.

وی اظهار داشت: آزمایشگاه‌های همکار استاندارد باید در رعایت دقیق معیارها و شاخص های استاندارد توجه کنند و اداره کل استاندارد استان زنجان نیز با دقت بیشتری فعالیت های این آزمایشگاه ها را پایش خواهد کرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز اساسی مراکز درمانی به سیلندرهای اکسیژن طبی استاندارد، در بازدید سرزده از آزمایشگاه همکار سیال سازه کیان، نسبت به دقت و تسریع در بازرسی و انجام آزمون سیلندرهای اکسیژن طبی مراکز درمانی، تاکید شد.

*س_برچسب‌ها_س*