جمعه 14 اردیبهشت 1403

شرط مهم حماس برای اسرائیل / هیچ کشوری جایگزین قطر نمی‌شود

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
شرط مهم حماس برای اسرائیل / هیچ کشوری جایگزین قطر نمی‌شود

شبکه المیادین به نقل از یک منبع فلسطینی اعلام کرد که جنبش حماس در مساله وساطت هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد.

یک منبع فلسطینی در اظهاراتی گفت که «در مرحله اخیر آمریکا و اسرائیل فشارهای شدیدی به قطر وارد کردند تا این کشور در مساله مذاکرات به جنبش حماس فشار بیاورد و پیش زمینه واقعی اعلام نخست‌وزیر قطر مبنی بر اینکه دوحه قصد دارد در میانجیگری خود بازنگری کند، همین مساله است.»

این منبع در گفت‌وگو با المیادین خاطرنشان کرد: جنبش حماس به تمام طرف‌های ذیربط اعلام کرد که به وساطت قطر پایبند است و هیچکس را به عنوان جایگزین نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: واشنگتن از ترکیه درخواست کرد که وارد روند مذاکرات شود و به جنبش حماس فشار بیاورد تا موضعش منعطف‌تر شود. جنبش حماس از ورود ترکیه در این امر و حضور آنکارا در پرونده فلسطین استقبال می‌کند اما این حضور جایگزینی برای قطر نخواهد بود.

ساعاتی پیش ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در اظهاراتی گفت: به دلیل عدم رسیدن به توافق در ماه رمضان یک حالت ناامیدی میان میانجی‌گرها به وجود آمده است و ما در این مرحله نیاز به ارزیابی مجدد تلاش واسطه‌ها هستیم. بعد از هجمه‌های مکرر علیه تلاش واسطه‌ها به‌ویژه تلاش‌های قطر ابراز ناامیدی کردیم. برخی وزرای کابینه نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) اظهاراتی منفی علیه نقش قطر داشتند.

خبر مرتبط انصارالله: امکان ندارد اسرائیل بتواند بر منطقه ما حاکم شود

سخنگوی جنبش انصار الله یمن، امروز (سه شنبه) تأکید کرد سرنوشت حتمی وحشی گری آمریکایی که توسط صهیونیست ها علیه نوار غزه اجرا می شود، شکست خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی‌ها با شرکایمان در ترکیه در مورد راه‌های توقف جنگ در غزه ادامه دارد. ترکیه از مهم‌ترین کشورهای حامی میانجیگری‌های قطر برای توقف جنگ در غزه است. قطر به تلاش‌ها برای توقف بحران غزه پایبند است اما اکنون در مرحله ارزیابی مجدد است. میانجیگری‌های قطر منجر به آزادی 109 گروگان و آزادی تعدادی اسیر دیگر شد. چالش اول پیش‌روی واسطه‌ها این است که دو طرف برای رسیدن به نتیجه جدیت کافی داشته باشند. ما هرگونه اظهاراتی را که با حقیقت نقش قطر در تضاد باشد، نمی‌پذیریم. استفاده از قطر برای اتخاذ مواضع سیاسی، یا با اهداف انتخاباتی از سوی هیچ طرفی را نمی‌پذیریم. از هرگونه بحث و گفت‌وگو در مورد غزه که نتایج مثبت در این مرحله و یا مراحل دیگر به همراه داشته باشد، استقبال می‌کنیم و گزینه‌ها درخصوص میانجیگری قطر در جنگ غزه باز است و صحبت درباره خروج قطر از میانجیگری زود است. هرگونه تنش میدانی در غزه مانعی در برابر مذاکرات خواهد بود و اوضاع انسانی در آن منطقه را بدتر خواهد کرد.

اخیرا روزنامه رای الیوم در گزارشی با اشاره به سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه نوشت که آنکارا در تلاش است میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی وساطت کند و جای مصر و قطر را بگیرد.

بر اساس این گزارش، بعد از اینکه قطر به طور تلویحی به خروج از میانجی‌گری در پرونده‌های غزه و توافق تبادل اسرا اشاره کرد و بعد از پیچیده‌شدن مساله مذاکرات میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی، ترکیه تحرکات پنهانی خود در این پرونده را آغاز و تلاش کرد که دروازه جدیدی برای مذاکرات ایجاد کند.

آنکارا در بسیاری از محافل با قدرت اعلام کرده است که آماده میزبانی از دیدارهای غیرمستقیم میان جنبش حماس و طرف اسرائیلی است تا موانع پیش روی توافق آتش‌بس غزه که جنگ آن 200 روزه شده است از میان برداشته شود.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

شرط مهم حماس برای اسرائیل / هیچ کشوری جایگزین قطر نمی‌شود 2