چهارشنبه 18 مهر 1403

طرح زندان اجتماع محور بررسی می شود / درآمد زندانیان به حساب خانواده آنها واریز می شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
طرح زندان اجتماع محور بررسی می شود / درآمد زندانیان به حساب خانواده آنها واریز می شود

مقبلی قرائی، مدیرکل سازمان زندان‌های استان یزد، با اشاره به مسئله اشتغال زندانیان گفت: درآمد زندانیان مستقیما به حساب خانواده آنها واریز می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، رضا مقبلی قرائی، صبح چهارشنبه در نشست خبری، با اشاره به بحث اصلاح، تربیت و بازگشت سعادتمندانه و شرافتمندانه زندانی به جامعه هدف اصلی سازمان زندان هاست، گفت: تحقق این هدف آثار و برکات زیادی دارد.

وی افزود: اگر میخواهیم شاهد آثار و برکات آن باشیم باید خانواده، زندان و اجتماع با هم همکاری داشته باشند.

مدیر کل سازمان زندان های استان یزد با اشاره به هدف غایی و نهایی که زندان کانون آموزش نیکی ها شود، گفت: برنامه از بام تا شام، شامل فعالیت های مختلف برای زندانیان در طول روز در حال اجرا است.

مقبلی عنوان کرد: با سازمان های مختلف از جمله آموزش و پرورش، صنایع دستی و... همکاری داشته ایم و با توافق های انجام شده با آموزش و پرورش در زمینه تحصیل زندانیان قابل به ذکر است که 255 نفر از مددجویان در مقطع متوسطه در حال تحصیل هستند.

وی با تاکید بر همکاری سه ضلع مهم خانواده، زندان و جامعه با یکدیگر، افزود: تقویت هر سه ضلع به خصوص جامعه بسیار اهمیت دارد.

مدیر کل سازمان زندان های استان یزد با اشاره به طرح زندان اجتماع محور و تشکیل یک کارگروه تخصصی برای تحقق این طرح گفت: در این زمینه با دستگاه های موثر و استانداری برای تبدیل این طرح به الگوی زندانبانی در کشور، گفت و گوهایی انجام شده است.

مقبلی با تاکید بر مدنظر قرار گرفتن جنبه فردی جرم، افزود: خانواده زندانیان نباید به خاطر جرم زندانی مورد ظلم قرار بگیرند و جرم مربوط به خود فرد است و مجرم باید مجازات شود نه خانواده آنها.

وی افزود: 5 انجمن فعال در زمینه حمایت از زندانیان در سطح استان یزد وجود دارد و 137 درصد افزایش افراد تحت پوشش داشتیم.

مدیرکل سازمان زندان های استان یزد با اشاره به فعالیت های انجام شده در این زمینه عنوان کرد: بیش از 7 میلیارد تومان کمک به خانواده مددجویان در سال جاری، بازدید و فعالیت های مددکاری و مشاوره ای و تخصیص بسته های معیشتی از جمله فعالیت های انجام شده این انجمن است.

وی با تاکید بر سیاست سازمان زندانها و رویکرد تحولی قوه قضائیه مبنی بر اداره زندان ها بر پایه دانایی و خرد گفت: در این راستا برنامه‌هایی از جمله کاهش هدفمند جرایم و جمعیت کیفری، توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات به زندانیان به خصوص در زمینه اشتغال، بهبود کیفیت غذا، تدوین نظام جامع بهسازی اماکن زندان‌ها، شناسایی نیروهای نخبه، توجه به خانواده زندانیان با توسعه خدمات حمایتی، توسعه و تجهیز زندان‌ها به سامانه‌های هوشمند و انتقال زندانیان غیربومی، تعریف شده که در حال اجرا است.

وی افزود: مجازات‌های جایگزین برای زندانیان با استفاده از سامانه‌های هوشمند به عنوان یکی از سیاست‌های زندان است و هم‌اکنون 287 نفر از زندانیان استان با استفاده از پابند الکترونیکی دوران حبس خود را طی می‌کنند.

مقبلی با اشاره به برگزاری 218 مورد دوره آموزشی برای زندانیان یزد و صدور یک هزار و 832 مورد گواهینامه آموزشی، تصریح کرد: در حال حاضر 174 مددجوی زندان یزد در کارگاه‌های داخل زندان، 405 نفر در کارگاه‌های سطح شهرستان و یک هزار و 839 نفر نیز در کارگاه‌های داخل زندان به صورت اشتغال نشسته فعالیت دارند.

وی با اشاره به اشتغال زندانیان، گفت: کارآفرینانی که زندانیان را بکار گیرند، علاوه بر معافیت مالیاتی می‌توانند از تسهیلات مالی کم بهره در این حوزه نیز بهره گیرند و این در حالیست که بیمه این زندانیان نیز توسط سازمان زندانها انجام می‌شود.

مدیرکل سازمان زندان های استان یزد با اشاره به فعالیت های نمایندگی ستاد دیه در استان، گفت: به کوشش ستاد دیه استان یزد و مشارکت خیرین استان در سال گذشته 190 زندانی جرائم مالی غیرعمد با مبلغ بدهی اولیه 75 میلیارد تومان که 16 میلیارد آن به شکات پرداخت شد؛ و از ابتدای امسال تاکنون نیز 24 نفر با بدهی جمعاً 1.8 میلیارد تومان که 1.6 میلیارد تومان آن از شکات رضایت اخذ شد، از زندان آزاد شدند.

وی گفت: هم اکنون 71 نفر محکوم مالی غیر عمد در سطح زندانهای استان هستند که مجموع بدهی آنها 90 میلیارد تومان است که امیدواریم با کمک خیرین و رضایت شکات آزادی این مددجویان را نیز رقم بزنیم.

به گفته مدیر کل زندان‌های استان، در حال حاضر زندانهای یزد دارای کمترین آمار زندانیان هستند که در زندان مرکزی یزد جمعیت کل زندانیان به 98.4 درصد مرد و 2.6 درصد زن تفکیک می شوند.

انتهای پیام /