جمعه 23 شهریور 1403

طهرانی: نقش ولایت، مدیریت و تربیت است نه گرفتن آزادی و استقلال فکری مسئولین / ای کاش عوض زیر ذره‌بین داشتن کد‌های رهبری، کمی با منطق ایشان عمل کنیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
طهرانی: نقش ولایت، مدیریت و تربیت است نه گرفتن آزادی و استقلال فکری مسئولین / ای کاش عوض زیر ذره‌بین داشتن کد‌های رهبری، کمی با منطق ایشان عمل کنیم

علی طهرانی، مسئول واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون تشکیل هیئت دولت جدید گفت: ضمن تبریک به جناب آقای دکتر پزشکیان، وزرای دولت و نمایندگان محترم مجلس بابت وحدت، وفاق ملی و گرفتن رأی اعتماد تمام کابینه پیشنهادی دولت که با وام گرفتن از اعتبار مقام معظم رهبری بر صندلی وزارت تکیه زدند و همچنین ضمن ابراز ناراحتی جنبش دانشجویی...

علی طهرانی، مسئول واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون تشکیل هیئت دولت جدید گفت: ضمن تبریک به جناب آقای دکتر پزشکیان، وزرای دولت و نمایندگان محترم مجلس بابت وحدت، وفاق ملی و گرفتن رأی اعتماد تمام کابینه پیشنهادی دولت که با وام گرفتن از اعتبار مقام معظم رهبری بر صندلی وزارت تکیه زدند و همچنین ضمن ابراز ناراحتی جنبش دانشجویی از این فضاحت به بار آمده نکاتی را یادآور می‌شویم.

مقام معظم رهبری، اولین مدافع کارشناسی دقیق نمایندگان در حوزه تخصصی خودشان و تقسیم کار صحیح میان ارکان نظام است. اگر بنا بود رهبر انقلاب مستقیماً و بدون در نظر گرفتن شان تحقیق و تفحص مجلس، کسی را تأیید کند این همه تأکید بر وظایف اصلی مجلس نمی‌کردند و از لابی‌ها و نفوذ‌ها پرهیز نمی‌دادند. ایشان صراحتا بیان داشته‌اند که "مجلس در همه حال باید حریت و صراحت و حقگرایی و استقلال خود را حفظ کند."

از مجلسی که با شنیدن نام ولی، سوت و کف می‌زند، اما منطق ولایت و محکمات ولی را پشت گوش می‌اندازد انتظاری بیش از این نباید داشت. محکمات ولایت را رها کرده، به نطق فلان و فلان اعتماد کردیم؛ نتیجه کار، همین فضاحت است. باید برای آن سوت و کف‌ها روضه خواند و گریست.

حقا که جایگاه و نقش ولایت، برای مدعیان انقلاب نیازمند بازتعریف است. گویا جامعه ولایی و نقش ولایت را در بستر آزادی و رشد و استقلال آدم‌ها و مسئولین نفهمیده‌ایم. حتی اگر بر فرض تأیید ضمنی ایشان صحه بگذاریم، بازهم تفاوت است میان مشورت در مقام عمل با حکم ولایی. نقش ولایت، مدیریت، رهبری و تربیت است نه گرفتن آزادی عمل و استقلال فکری مسئولین و مردم. آیا نمایندگان، آزادی انتخاب و اراده نداشتند تا به افرادی همچون آقای ظفرقندی و... به دلیل مواضع مشخص ایشان در بزنگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی رأی مخالف دهند؟

نباید فراموش کرد که وضعیت امروز منطقه دارای حساسیت زیادی است و رویارویی ما با رژیم کودک کش حتمی است، با این حال آیا همچنان افرادی که نه پایبندی به اصول انقلاب اسلامی دارند و نه پشتیبان ولایت فقیه‌اند، خط مقدم مبارزه با رژیم منحوس خواهند بود؟ یا برفرض مثال آقای عراقچی سکان‌دار روابط بین‌الملل ما در این نزاع خواهد بود؟ کنش‌گری سیاسی، نیازمند تخصص و فهم دقیق است؛ نه قسم و امضا. گوش ما از شعارهای این بار فرق می‌کند پر شده است.

حتی اگر نیت مجلس بر حفظ وحدت و هیزم نینداختن در آتش نزاع سیاسی دو قوا بوده باشد باز هم نباید به این راحتی از کنار چند وزیر پیشنهادی معلوم‌الحال عبور می‌کرد. "فهم درست از مبانی اسلامی، کاری می‌کند که انسان در هر لحظه‌ای از لحظات، احساس می‌کند در کجای راه و به سمت کدام هدف حرکت می‌کند؛ قدرت تحلیل برای حوادث می‌یابد و وظیفه‌ی خودش را در هر شرایطی تشخیص می‌دهد. " ای کاش عوض زیر ذره‌بین داشتن کد‌های رهبری، کمی با منطق ایشان عمل می‌کردیم. از ابتدای این عالم یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه درگیر آن بوده مسئله تشخیص بوده و هست. هنوز هم پای‌مان در تشخیص درست لنگ است. اصلا هدف انبیاء، رشد انسان بوده است آن‌چنان که بنیان‌گذار این انقلاب فرمود "انبیا برای انسان آمده‌اند، برای انسان‌سازی آمده‌اند." هرچند صحت این گزاره که کابینه پیشنهادی با هماهنگی چیده شده است دور از ذهن نیست، اما نمی‌توان نتیجه کار را به این هماهنگی وابسته کرد و جناب آقای پزشکیان باید بداند که تأیید ضمنی، در مقام مشورت، با اراده شخص ایشان منافات نداشته است و خدایی ناکرده در اشتباهات و ایرادات کابینه، "مرجع هماهنگی" را مقصر ندانند؛ چه بسا تأیید ضمنی که دفع افسد به فاسد بوده باشد.

در مسیر رسیدن به قله، ناراحتی‌ها، سنگلاخ‌ها و فراز و فرود‌های بسیاری در انتظار ماست. تداوم و به ثمر نشاندن انقلاب نیازمند تلاش بسیار است. هرچند، آنچه این روز‌ها در خانه ملت گذشت، ناراحت‌کننده بود، اما نباید فراموش کرد که این ناراحتی‌ها جزئی از مسیر است و باید با اراده‌ای محکم به سمت هدف ادامه داد. یأس و ناامیدی، مهلک است، ذره‌ای نباید مایوس شد. هرچند گرد نگرانی و اضطراب بر سر و روی مان نشسته است، اما این نگرانی سرمایه ایست که نمی‌گذارد آرام بنشینیم. به امید خدا و با عنایت حضرت صاحب (عج) و سکان‌داری رهبر حکیم انقلاب پرچم فتح را بر قله خواهیم زد.