دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد

سد تالوار، سدی که در خاک بیجار گروس واقع شده اما به کام دیگر استان‌هاست و این مسئله داد مردمی که در این منطقه زندگی می کنند را درآورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار گروس و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی، با طول تاج 529 متر، ارتفاع از پی 88 متر، ارتفاع از بستر 76 متر، حجم بدنه 4.04 میلیون مترمکعب، حجم مخزن 500 میلیون متر مکعب و حجم مفید 406.80 میلیون متر مکعب می باشد. ساخت این سد از سال 1375 آغاز و سال 1392 به پایان رسید و هدف از اجرای این طرح به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، افزایش سطوح زیر کشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغال زایی و پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان، افزایش متوسط درآمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش های مختلف اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رودخانه تالوار اعلام شد. به طور رسمی در افتتاح سد تالوار عنوان شد که با استفاده از سد مذکور هشت هزار هکتار از اراضی بیجار و بیست و چهار هزار هکتار از اراضی خدابنده و سالیانه قرین به نود کیلومتر مکعب آب شرب همدان نیز تامین خواهد شد. بعدها با وجود اعتراض مردم و مسئولان این شهرستان، سهم بیجار گروس همان تأمین هشت هزار هکتار باقی ماند و سهم همدان نیز طبق گفته های مدیر پروژه خط انتقال آب سد تالوار به همدان، سالانه 63 میلیون مترمکعب اعلام شد که 56 میلیون مترمکعب برای آب شرب و هفت میلیون مترمکعب نیز برای بخش صنعت خواهد بود، البته طبق اعلام چیت چیان وزیر نیروی وقت، انتقال آب از سد تالوار برای مصارف کشاورزی زنجان فعلا متوقف شده و تنها مصارف کشاورزی این سد به شهرستان بیجار گروس اختصاص خواهد یافت.

سد تالوار پیوست فرهنگی اجتماعی ندارد

سد تالوار در مرکز شهرستان بیجار واقع شده و به دلیل عدم پیوست فرهنگی و اجتماعی موجب زیر آب رفتن 18 تپه و آثار باستانی با قدمت هفت هزار و 500 ساله و 10 روستای این منطقه شده است.

با احداث سد تالوار تا کنون چیزی حدود به 2 هزار نفر از کشاورزان این دیار شغل خود را به دلیل از بین رفتن زیر ساخت های منطقه و کمبود آب شرب و از بین رفتن زمین هایشان از دست داده و مجبور به ترک سکونت گاه ها و مهاجرت از این منطقه شده اند.

جا به جایی اجباری روستاهای مستغرق، تبعات اجتماعی، ناهنجاری های اجتماعی و ناسازگاری ها در اسکان مجدد، بیکاری، مهاجرت، اثرات زیست محیطی، کاهش سطح ایستایی آب های زیر زمینی، شوری آب، خاک و موارد دیگر از پیامدهای عدم کارشناسی سد تالوار را در پی داشته است.

عبور و مرور ماشین های سنگین موجب از بین رفتن جاده های روستایی شده است

همایونی یکی از اهالی روستای کهریزک در گفتگو با خبرنگار کردتوی اظهار داشت: از بین بردن جاده های روستایی به دلیل عبور و مرور بیش از حد ماشینهای سنگین برای احداث سد، زیر آب رفتن ده‌ها کیلومتر از این جاده ها، عدم بازسازی راه های ارتباطی روستا پس از خرابی و بهم خوردن راههای ارتباطی مابین مزارع و روستاهای دیگر است از آثار تخریب احداث سد تالوار در بیجار گروس است تا جایی که امکان آبیاری مزارع و باغات باقی مانده با آب سد وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سد بزرگ تالوار در خاک شهرستان بیجار قرار گرفته و بیشتر آب های منطقه نیز به آن سمت سرازیر می شوند اما خود تشنه مانده و از این منبع عظیم نتوانسته آنگونه که باید بهره ببرد و برخی روستاها و شهرهایش در گرمای تابستان در عطش و بی آبی محض باشند و زمین های زراعی و درختان باغی اش برای قطره ای آب به آسمان چشم بدوزند.

این شهرون کردستانی ادامه داد: تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه زمین های خود را در اختیار سد قرار داده اند اما با وجود آبگیری سد و رها کردن زمین توسط کشاورزان، خسارت آنها همچنان پرداخت نشده است و بعضی از آنان در حاشیه شهرهای بیجار، همدان و قروه ساکن شده و بیکار هستند و این خود معضل دیگریست برای مردمان این خطه.

ساکنان 70 روستای نزدیک سد مشکل کمبود آب دارند

محمد زاداه یکی دیگر از اهالی روستای کهریز، ادامه داد: سدی که در خاک بیجار گروس واقع شده اما به کام دیگر استان هاست و این داد مردمی که در این منطقه زندگی می کنند را درآورده است.

وی افزود: ساکنان 70 روستای نزدیک این سد مشکل کمبود آب دارند و در 20 روستا نیز معضل بی آبی غوغا می کند و این در حالی است که شهرهای سایر استان ها تا چند صد کیلومتر دورتر، از آب این سد استفاده می کنند.

در این میان با وجود اینکه بیشترین خسارات بر کشاورزان و دامداران بخش چنگ الماس بیجار تحمیل شده اما توسط آبفای استان زنجان مدیریت می شود.

استان همدان نیز با وجود داشتن رودخانه هایی پر آب و چندین سد و همچنین تعداد زیادی چاه های عمیق و نیمه عمیق برای استفاده کشاورزان و صرف 95 درصد از آب های خود برای امورات کشاورزی، از آب این سد برای 12 شهر و 59 روستای خود استفاده می کند و این در حالی است که بیجار خود تشنه ی این آب است.

رهبری فرمودند بمانید و بیجار را آباد کنید اما...

متاسفانه مشکلاتی که به خاطر ساخت سد تالوار برای ساکنان بخش چنگ الماس رخ داده است به موازات آن در امورات کل شهرستان نیز تاثیر گذاشته است؛ اما باز هم دیار بیجار گروس مورد بی مهری و عدم توجه مسئولان کشوری قرار گرفته و همین مسئله باعث شده که تعداد بی شماری از مردم اطراف نتوانند طبق دستور رهبری مبنی بر ماندن در این شهرستان و آباد کردن اینجا عمل کنند و باالاجبار و به خاطر عدم آینده نگری نمایندگان ادوار این شهرستان و همچنین عدم مطالعات لازم برای اسکان صحیح مردم، دست به مهاجرت زده و روستاهای بخش چنگ الماس خالی از سکنه شود.

سد تالوار به استان کردستان واگذار می‌شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو در تاریخ 16 شهریور سال گذشته در سفر به کردستان در نشست با استاندار، نمایندگان و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق کردستان ضمن تاکید بر ضرورت افزایش سطح زیر کشت آبی در استان، اظهار داشت: برخی عقب‌ماندگی‌ها در کردستان قدمت 40 ساله دارد و تردیدی نیست که باید به سمت رفع آن رفت، اما نمی‌توان یکباره با یک تصمیم این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد و اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود قطعا عملیاتی نخواهد بود

وی از واگذاری مدیریت سد تالوار به کردستان در صورت بهره‌برداری خبر داد و بیان داشت: گزارش تفصیلی بحث تخصیص با مدیران حوزه آب استان آماده کردیم که چکیده آن در اختیار استاندار قرار خواهد گرفت.

با پیگیرهای خبرنگار کردتودی متاسفانه تا کنون هیچکدام از وعده مسوولان در راستای واگذاری مدیریت سد تالوار و اقدامات بعدی انجام نشده و مردم هم در بلاتکلیفی قرار گرفته اند.

مسئولان خواسته ها و نیازهای مردم را دریابند

ضمن اینکه اگر برای روستاهای اطراف نیز مقدار مناسبی از آب سد در نظر گرفته شود و همچنین آب شرب روستاهایی که معضل بی آبی دارند نیز تامین گردد؛ می توان تعداد قابل توجه ای از مهاجرین را دوباره به این منطقه بازگرداند و باعث آبادانی بخش از دست رفته چنگ الماس شد.

سد تالوار بیجار گروس، در خاک این شهرستان واقع شده است و مردم این منطقه حق دارند در کنار زیان ها و تبعات منفی از آب این سد به نحو مطلوبی استفاده نمایند و مطمئنا اگر خواسته ها و نیاز های مردم این منطقه برآورده نشود، به مراتب تبعات منفی بیشتری دامن این شهرستان را خواهد گرفت.

امیدواریم بدینوسیله صدای مردم مظلوم شهرستان بیجار گروس به اطلاع مسئولان بلندپایه نظام برسد تا از وقوع فاجعه در این دیار جلوگیری شود و با این کار جان تازه ای به مردم محروم این منطقه داده شود و اندکی از مشکلات این شهرستان نیز حل گردد.

انتهای پیام /

عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد 2
عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد 3
عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد 4
عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد 5
عدم کارشناسی در احداث سد موجب از بین رفتن شغل 2 هزار کشاورز شد 6