چهارشنبه 18 مهر 1403

عملیات کاوش دستکند تفرش 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات کاوش دستکند تفرش 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

اراک - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: انجام مرحله دوم عملیات کاوش در دستکند ترخوران تفرش 2 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که این مهم پس از اخد مجوز از مراجع ذیربط کشوری انجام می‌شود.

سید «محسن رحمتی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فصل دوم کاوش‌های دستکند ترخوران تفرش در برنامه امسال این ادراه کل قرار گرفته و در صورت تخصیص اعتبار به‌زودی آغاز می‌شود.

وی توضیح داد: دستکند ترخوران تفرش نمونه‌ای از معماری زیرزمینی است که در دل خاک و منطقه زیرین محله ترخوران ایجاد شده است. وی اظهار داشت: مرحله اول کاوش این دستکند تاریخی با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریال در انعقاد قرارداد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی سید «مهدی موسوی‌نیا» و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در این فصل کاوش فضاهایی در سه طبقه شناسایی شد که به‌عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچکتر فضای مسکونی کاربرد داشته‌اند. رحمتی افزود: هر چند تعیین کاربری دقیق این دستکند تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاها امکانپذیر نیست ولی امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی مرتبط با فضاهای کشف شده محتمل است. وی اظهار داشت: در فصل اول این کاوش چهار هزار و 500 قطعه سفال، کاشی‌های زرین فام و لاجوردی به دست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می توان بین سده‌های پنج تا 10 هجری قمری تخمین زد.

شهرهای زیرزمینی نمونه‌های کم نظیری از نبوغ مردمان در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان‌های تو در تو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار است. دستکندها با هدف ایجاد سرپناه مردمان شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می شد و ویژگی بارز آن‌ها این است که بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی کندمان ایجاد شده‌اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. هدف از ایجاد اغلب این دستکندها استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان در زمینه معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کارویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ و بسط امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است. شهرستان تفرش از توابع استان مرکزی است و دراین منطقه بیش از 30 هزار نفر زندگی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*