یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فارس من | کتب مجازی مجوزدار در سامانه‌های فروش نظارت می‌شوند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فارس من | کتب مجازی مجوزدار در سامانه‌های فروش نظارت می‌شوند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت مطالبه‌ای در سامانه تعاملی فارس من با عنوان «نظارت بر کتاب‌های مجازی در برنامه‌های ایرانی» آورده است: در برنامه‌هایی مثل طاقچه، بدون هیچ نظارتی کتاب‌های غربی با فرهنگ غربی و با نویسندگی مسئولان غربی مثل وزارت خارجه قبلی آمریکا، به راحتی در اختیار ایرانی‌ها گذاشته می‌شود، لطفا بررسی شود.

بسترهای ارائه کتاب و محصولات مکتوب در قالب‌های pdf و epob فقط ارائه دهنده خدمات با یک چهارچوب معین هستند. کتاب‌هایی که در این بسترها در قالب کتاب مجازی منتشر می‌شوند، آثاری هستند که دارای یک کد شابک، فیپا و مجوز نشر از وزارت ارشاد هستند. کتابی که دارای مجوز چاپ می‌شود باید از اداره کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد که متولی نظارت بر محتوا‌ی کتاب‌ها است عبورکند. فرآیند مجوز گیری یک اثر به شرح ذیل است:

در ابتدا باید برای اخذ شابک یا ISBN از طریق خانه کتاب اقدام شود که یک کد اختصاصی 13 رقمی مخصوص هر کتاب است که به علت معتبر بودن در سطح بین المللی امکان چاپ و نشر کتاب به صورت بین المللی نیز فراهم می‌شود. مجوز دوم هم فیپا یا فهرست نویسی پیش از انتشار است که باید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران دریافت کنید و حدود 20 روز هم طول می‌کشد. سومین مجوز هم مربوط به مجوز ارشاد از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طی 3 نسخه از کتابی که برای ممیزی فرستاده‌اید و افرادی آن را بررسی می‌کنند.

در نهایت نیز باید مجوز پخش کتاب یا اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شود که در طی 2 روز صادر می‌شود. مرحله اعلام وصول به این معناست که زمانی که کتاب به چاپ رسید از باید نسخه‌ای را به اداره کتاب ارسال کنند تا با نسخه اولیه مطابقت داده شود تا تفاوتی نکرده باشد و بعد از آن اجازه ورود به بازار نشر داده می‌شود. در نهایت باید برای کتاب‌های الکترونیکی شابک الکترونیکی از خانه کتاب دریافت کرد که زمان زیادی نمی‌برد و تفاوتی هم با شابک نسخه فیزیکی ندارد.

یک نظارت پیشینی بر محتوای کتب دارای مجوز نشر از وزارت ارشاد اسلامی که در بسترهای ارائه کتاب مجازی وجود دارد، انجام می‌شود که توسط اداره کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت ارشاد صورت می‌گیرد؛ تمام ضوابط و مقررات ممیزی نیز توسط افرادی ذی‌صلاح مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اگر مغایرتی با سیاست‌های حوزه نشر جمهوری اسلامی داشته باشد به ناشر برگشت داده می‌شود تا تصحیح شود.

گفتنی است مسئول اداره کتاب و توسعه کتابخوانی، محمدحسین ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس بیان کرد که در روزهای آینده به صورت مبسوط فعالیت‌های صورت گرفته درخصوص نظارت بر محتوای کتب مجازی در برنامه‌های ایرانی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار خواهد داد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید فارس من اداره کتاب و توسعه کتابخوانی کتاب و ادبیات این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است