چهارشنبه 13 تیر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

پس از نوسان سه‌هفته‌ای شاخص سهام زیر قله 22 اردیبهشت‌ماه، دیروز شاهد رکورد جدید این نماگر بودیم. در این خصوص به نظر می‌رسد کاهش هراس سهامداران عدالت از روند آزادسازی، بهبود شرایط بازار‌های کالایی، رشد نرخ دلار نیمایی، کف‌سازی شاخص و البته برخی عوامل دیگر در نقش محرک ظاهر شدند و شاخص سهام را به ارتفاع جدیدی رساندند.

در این نشست نمایندگان گروه کارگری علاوه بر افزایش حق مسکن، بر لزوم اجرای ماده 41 قانون کار و افزایش حداقل دستمزد سال 99 تاکید کردند که در نهایت شورای عالی کار با افزایش حق مسکن کارگران به 300 هزار تومان موافقت کرد.

مدنی با اشاره به دیدارش با محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: در این جلسه، گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد برکت و روند پیشرفت طرح‌های اشتغال‌زایی و زیربنایی بنیاد در استان ارائه شد. استاندار نیز ضمن قدردانی از این اقدامات، بر همکاری و همراهی تمامی داستگاه‌های اجرایی استان با بنیاد تاکید کرد.

شاخص فرابورس نیز با 363 واحد رشد وارد کانال 12 هزار واحد شد و رقم 12 هزار و 60 واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار 495 هزار معامله به ارزش 36 هزار و 736 میلیارد ریال انجام دادند.

در جریان معاملات امروز بازار ارز صرافی‌های بانکی هر یورو را به قیمت 18 هزار و 500 تومان خریدند و معادل 18 هزار و 600 تومان فروختند که نسبت به معاملات خود در آخرین روز معاملات هفته گذشته (سه‌شنبه) تغییری نکرده است.

با شیوع بیماری کرونا، میزان بدهی در بخش‌های خانگی و تجاری شهر تهران، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، علاوه بر قبوض الکترونیکی، مشترکان تهرانی قادرند از طریق تماس تلفنی با شماره 1521 و یا مراجعه به درگاه اینترنتی این شرکت به نشانی www.tbtb.ir بخش میز خدمت الکترونیک، اطلاعات آخرین قبض خود را دریافت و بهای برق مصرفی خود را پرداخت کنند.

مراسم قرعه کشی ثبت نام کنندگان اولیه محصولات ایران خودرو انجام شد.

در طرح جدید پیش‌فروش محصولات سایپا که به مدت سه روز و تا سه‌شنبه 20 خردادماه اجرا خواهد شد اگر تعداد ثبت نام‌ها و متقاضیان بیشتر از خودرو قابل عرضه باشد، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و همچنین منتخبان قرعه‌کشی تاریخ‌های 17 و 18 خرداد طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا و ایران‌خودرو، امکان شرکت در این طرح پیش‌فروش را نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت عمران پرند گفت: یک دلال بیش از 500 تا 600 واحد مسکن مهر را به صورت غیرقانونی خریداری کرده اند.

شاخص دلار در آستانه ورود به کانال جدید قرار گرفت.

راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور برای حضور مشتریان واقعی انجام گرفته است. مکانیزم قرعه کشی و صحت نرم افزار قرعه کشی نیز مورد تایید نهاد‌های نظارتی قرار گرفته است.

امروز (شنبه) در مراسمی با حضور نهاد‌های نظارتی و رسانه‌ها، مراسم قرعه کشی ایران خودرو مربوط به فروش فوق‌العاده عید سعید فطر 15 هزار دستگاه محصولات این گروه خودروسازی در شرکت ساپکو آغاز شد.

افزایش قدرتمند تقاضا برای اوراق مزبور را باید نتیجه تب تورمی حاکم بر بازار‌های دارایی و همچنین افزایش تقاضای فیزیکی در این بازار دانست. به‌طوری‌که آخرین گزارش ماهانه بانک مرکزی هم موید جهش بیش از 800 درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران طی اردیبهشت است.

مزایای این طرح از این قرار است: حذف رانت‌های ناعادلانه ناشی از فساد و پارتی‌بازی و عدم تکرار تراژدی سلطان خودرو، حذف رانت‌های غیرعادلانه ناشی از قرعه‌کشی و تقسیم مساوی بین متقاضیان، حذف سود نامتعارف برای خودروساز و انتقال آن به مردم به‌طور مساوی، امکان تامین مالی برای خودروساز، کاملا غیرربوی بودن، مصون بودن از تورم، امکان سرمایه‌گذاری مردم در خرید بن و نهایتا شکل‌گیری پول نیمه‌خصوصی...

دولت قول داد از هپکو حمایت مالی کند. دیونش را فریز کرده و پرداخت مطالبات و بدهی‌های بانکی را متوقف کند؛ اما به هیچ‌کدام از این‌ها عمل نکرد. ضمن اینکه وزیر قبلی صمت یعنی رضا رحمانی اراده‌ای برای انجام این تصمیمات نداشت. با توجه به زاویه فکری که با سازمان خصوصی‌سازی داشتم، استعفا دادم.