دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

شورای تشکل‌های مبارزه با فساد، در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی دور هم جمع شدند تا به بررسی ابعاد فساد بپردازند.

از مجموع 8 میلیارد و 500 میلیون دلار ارزش تجارت میان دو کشور 3 میلیارد و 300 میلیون دلار سهم ایران بوده و ترکیه هم 5 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات به ترکیه داشته که با این شرایط می‌توان گفت ترکیه در تجارت با ایران دست بالا دارد.

بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال 1402 را 3.7 درصد پیش بینی کرده است.

طبق آمار‌ها برآورد دولت از مالیات مشاغل در 9 ماهه ابتدایی سال 1402 حدود 31 همت بوده که دولت توانسته تا پایان آذر ماه امسال 28.8 درصد بیشتر از این رقم را محقق کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: مطالبات پاداش پایان خدمت 95 هزار نفر بازنشسته دستگاه‌های اجرایی ملی، استانی و ایثارگران بالغ بر 34000 میلیارد تومان بود که از این مبلغ تاکنون 22000 میلیارد تومان، ابلاغ و تخصیص داده شده است.

نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی از 33.4 درصد در پایان آذرماه 1401 طی یک روند نزولی به 27 درصد در پایان آذرماه 1402 کاهش یافته است.

روند قیمتی شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز روز گذشته افزایشی بود. در حالی که نرخ دلار آزاد در روز‌های اخیر در کریدور 50 هزار و 600 تا 50 هزار و 800 تومان نوسان می‌کرد در بازار روز گذشته به مرز کانال بالاتر رسید. فعالان کف بازار از انتظارات افزایشی خود سخن به میان آورده و معتقدند که با توجه به حضور وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه درصورت اقدام نظامی گروه‌های نظامی مسلمان یمن،...

یک قصاب در پاسخ به پرسشی درباره میزان فروش‌شان می‌گوید: «سال‌های قبل، مردم یک شقه گوشت می‌خریدند، اما حالا کسی بیشتر از سه کیلو خرید نمی‌کند.» وقتی می‌پرسم چرا؟ جواب می‌دهد: «خب زورشان نمی‌رسد و گوشت را با مرغ یا تخم‌مرغ و عدس جایگزین می‌کنند. اینجا هم منطقه دانشجونشین است. اولین چیزی که با تورم از سفره حذف می‌شود، گوشت گوسفند است.»

مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران، کاهش قیمت مسکن در ماه آذر را تایید کرد.

در هشت ماهه امسال 2‌هزار و 411 تن کنسرو ماهی تن به ارزش 10 میلیون دلار صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 2‌هزار و 943 تن به ارزش 8 میلیون دلار بوده است.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران هم اکنون در حالی حول و حوش 75 میلیون تومان است که برای خرید یک خانه 50 متری معمولی در مناطق متوسط پایتخت بودجه‌ای حدود 3 میلیارد و 750 میلیون تومان مورد نیاز است.

افزایش استفاده از منابع مالیاتی یک پیش‌نیاز اساسی دارد و نبود این پیش‌نیاز امکان نتیجه معکوس دارد. در‌حالی‌که سیاستگذار در تلاش است اعتبار ریال را به آن بازگرداند، سیاست مالیاتی جدید دولت در افزایش سهم درآمد‌های مالیاتی از منابع بودجه موجب شده انگیزه‌های جدیدی برای ریال‌گریزی به وجود بیاید.

منظور اعلام کرد که از حساب واحد خزانه‌داری، برای کارمندان دولت و همه حقوق‌بگیران دولت نیز استفاده می‌کنیم و مبالغ خرید خدمت کارکنان را مستقیما به حساب تمام کارمندان دولت پرداخت می‌کنیم.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: خبر برگزاری جلسه روسای بانکی عراق و طرف آمریکایی با هدف اعمال محدودیت تجاری و ارزی با تجار ایرانی صحت ندارد.

نوسانات نرخ بیکاری طی سال‌های 1384 تا 1402، روند مشخصی ندارد؛ اما به صورت کلی می‌توان گفت این نرخ در 19 سال اخیر دو دوره تاریک و روشن را تجربه کرده است.

شاید خرید یک خودروی لوکس کارکرده، به خصوص خودرو‌های برقی اولیه مانند تسلا مدل S ترسناک و پرهزینه به نظر برسد، اما وقتی می‌توان با قیمتی پایین مالک یک تسلا مدل S شد، چرا که نه؟