دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اکونومیست بهترین اقتصاد‌ها از نظر عملکرد در سال نه‌چندان پررونق 2023 را رتبه‌بندی کرده است.

پروژه «جاده توسعه» که سال گذشته توسط مقامات عراقی اجرای آن استارت خورد وارد فاز اولیه شد، این پروژ قرار است ترکیه را به بنادر جنوبی عراق متصل کند.

بیاییم فرض کنیم فرآیند تجاری ما مانند بسیاری از کشورها، بازار‌محور بود. یعنی بازار تعیین می‌کرد چه کالایی صادر شود، چه کالایی وارد شود و بازار ارز نیز آزاد بود و صادر‌کننده و وارد‌کننده هیچ گونه تعهدی به دولت به خاطر مالکیت ارز نداشتند و بانک مرکزی نیز وظیفه تسویه تجاری و تخصیص و تامین را بر عهده نداشت.

در صدر نمودارها، برای دومین سال متوالی، یونان قرار دارد. نتیجه‌ای قابل توجه برای اقتصادی که تا همین اواخر درس عبرتی برای سوءمدیریت بود. به غیر از کره جنوبی، بسیاری از کشور‌های موفق برجسته دیگر در قاره آمریکا هستند. ایالات متحده سوم است.

توافقنامه نهایی کاپ 28 (کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه تغییرات اقلیمی) اگر نه با حذف ولی با تاکید بر کاهش تدریجی مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی و به نفع کشور‌های تولید کننده این‌گونه سوخت‌ها به تصویب رسید.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که معادل تمام دلار‌های تخصیص یافته درخصوص واردات چای توسط شرکت دبش، ریال گرفته شده است.

از طرف برخی صاحب‌نظران، دو هدف اصلی سیاستگذار پولی و بانکی، به عنوان محتمل‌ترین علت کاهش این دارایی‌ها عنوان می‌شود. از دیگر روایت‌های این گزارش، افزایش سهم «بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی»، از حجم کل پول پرقدرت در شهریور است که از مرز 50 درصد عبور کرد.

تحلیلگران عقیده دارند اگر اقتصاد آمریکا در اوایل 2024 بهبود پیدا نکند، طلا به یک رکورد جدید می‌رسد.

جلسه اوپک پلاس و تمدید کاهش عرضه نفت هم نتوانست قیمت آن را بالا بکشد.

سرپرست آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال بعد از 12 سال وقفه 29 آذر در داکار برگزار می‌شود.

بررسی‌ها از کسری 550 هزار میلیاردی تراز عملیاتی بودجه 1402 حکایت دارد و در هفت ماه نخست امسال 34 همت از درآمد‌های گمرکی وصول شده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت خراسان جنوبی گفت: دستورالعمل جدیدی برای ثبت‌نام افراد حائز شرایط برای دریافت سهام عدالت صادر نشده و برهمین اساس امکان بهره‌مندی افراد جدید از سهام عدالت وجود ندارد.

روزنامه نگاران و نهاد‌های خبری در هنگام مخابره اخبار فساد اقتصادی مطلقا نباید مورد باخواست قرار بگیرند. کشور‌های مختلف در دوره فعلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: کشور‌های دارای شفافیت اطلاعات و کشور‌های فاقد شفافیت اطلاعات. اصلا شفافیت اطلاعات و به ویژه شفافیت اطلاعات اقتصادی، بخشی از روند توسعه یافتگی است. اگر دولت‌ها در کشور ما به دنبال کاهش فاسد اقتصادی هستند باید پایه شفافیت اطلاعات...

خاویر میلی آرژانتینی اولین رییس جمهور در دنیا است که خود را لیبرتارین و آنارکوکاپیتالیست می‌خواند. پیروزی او در انتخابات چندان مورد انتظار نبود و این سوال مطرح می‌شود که چطور یک لیبرتارین به جایگاهی رسیده که پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود؟ در حالی که تقریبا در تمامی کشور‌های غربی لیبرتارین‌ها در اقلیت هستند و احزاب لیبرتارین سهم اندکی از آرای عمومی دارند. اندیشه‌های اقتصادی خاویر میلی...

یکی دیگر از موانع درک شده برای همدلی فرهنگ کار از راه دور بوده است. مدیران عامل در تحقیقات مختلف اشاره کرده اند که تعاملات مجازی چه از طریق جلسات الکترونیکی یا ایمیلی نشانه‌های ارتباطی حضوری مانند زبان بدن را از آنان سلب کرده است.

به دلیل اهمیت جایگاه امارات در اقتصاد ایران، بررسی روند‌های تجاری در این کشور ضرورت دارد، به‌همین‌دلیل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، در یک گزارش قرارداد‌های تجاری امارات در سال‌های اخیر را مورد بررسی قرار داده‌است.