دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

تجربه بشری در همه جوامع نشان می‌دهد که پرداخت یارانه نقدی، به شدت مسئله ساز است. اولا یکی از پیامد‌های منفی این موضوع این است که «اخلاق کار» راخراب می‌کند. ایراد دیگر این است که باعث می‌شود منافع منحرف شود؛ یعنی برخی منافع که باید صرف «اشتغالزایی» و «سرمایه گذاری» در کشور شود، صرف این می‌شود که مردم با آن پیاز و سیب زمینی بخرند. این در حالی است که بسیاری از افرادی که یارانه می‌گیرند،...

بزرگترین صنعت ایران که پول ساز بوده، صنعت نفت است. امروز مسئولان کشور و فعالان اقتصادی اذعان دارند که بعد از نفت بزرگترین ثروت ایران معادن هستند که دومین ثروت خفته در ایران است.

وزیراقتصاد شرکتها، هلدینگ‌ها و بازیگران اصلی بازار را درباره اهمیت موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای بازار سرمایه فراخواند.

حاجی بابایی در ادامه افزود: در صورتی که منابع را تصویب می‌کردیم در بررسی هزینه‌ها فقط می‌شد محل هزینه‌ها را جابجا کرد مثلا پول معلمان را برداریم و به بازنشستگان دهیم.

با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل 10 میلیون و 614 هزار و 660 تومان و حداکثر 15 میلیون و 922 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

با وجود اختلالاتی که در وضعیت رشد اقتصادی جهانی در سال 2022 به وجود آمد و از تداوم محدودیت‌های کرونا گرفته تا جنگ روسیه و اوکراین، موانعی را بر سر اقتصاد جهانی به وجود آوردند، اما کشور‌های منطقه خاورمیانه و به طور خاص کشور‌های فروشنده نفت توانستند رشد مثبت خود را ادامه دهند.

کشور‌های کمتر توسعه یافته در آستانه 2024 میلادی، همچنان با چالش‌های بزرگی برای رسیدن به توسعه پایدار مواجه‌اند.

رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سازمان امور مالیاتی: طبق قانون، مودیانی که تا اول دی به سامانه امور مالیاتی متصل نشده و صورتحساب‌های الکترونیک را ارسال نکرده باشند، به اندازه 10 درصد کل فروش خارج از سامانه، جریمه می‌شوند.

هنوز مدت زیادی از جنجال‌ها در خصوص ادغام دو صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی نفت نگذشته است که موضوع ادغام صندوق بازنشستگی کشور با صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها به گوش می‌رسد.

در نشست با کانون‌های فرهنگیان سراسر کشور در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه شد: متناسب‌سازی حقوق 2.5 میلیون بازنشسته با تخصیص 50 هزار میلیارد تومان در سال آینده.

اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور درباره مخالفت مجلس شورای اسلامی با کلیات بخش اول لایحه بودجه منشر شد.

یکی از جدیدترین ابزارهای مالی ایران صندوق در صندوق یا FOF است که این امکان را دارد که همزمان در سهام بورس، سپرده‌بانکی و طلا سرمایه‌گذاری کند.

اهداف اقتصادی دولت، بهبود رشد اقتصادی، همراه با مهار تورم و ارتقای سطح عدالت اقتصادی است؛ لذا سیاست‌هایی که دولت در برنامه هفتم و در طراحی بودجه‌های سنواتی مدنظر قرار داده است بر همین مبنا شکل گرفته‌اند؛ بنابراین سیاست‌هایی که نتوانند این سه هدف را محقق کنند مورد پذیرش دولت نیست.

امروز جیب مردم هر روز خالی‌تر می‌شود تا قلک مالیات پر شود و ماحصل آن این است که هر روز قسمت عمرانی کشور ضعیف‌تر می‌شود.

شرایط ضعیف تقاضای داخل کشور، کاهش فروش خارجی و کمبود شدید نقدینگی و با توجه به مشکلات تأمین سرمایه در گردش برای مواد اولیه مورد نیاز باعث شده تا طرف عرضه، یعنی تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات از فعالیت خود بکاهند.

دلیل افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال آینده مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان مالیاتی جدید و دانه‌درشت‌ها و تورم است.