دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

یک منبع آگاه اعلام کرد: اطلاعات مربوط به واریز سود سهام عدالت افراد برای بانک‌ها ارسال شده تا این سود پنجشنبه 23 آذر واریز شود.

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش نرخ رشد نقدینگی به 26.2 درصد در 12 ماهه منتهی به آبان ماه 1402 خبر داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور درباره ذخایر کالا‌های اساسی توضیحاتی داد.

ضیغمی درباره واردات خودرو و صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه واردات سه میلیارد دلاری خودرو به صلاح نیست، گفت: نظر دولت این است که واردات خودرو هم امسال و هم سال بعد انجام خواهد شد.

شرکت‌های هواپیمایی خارجی سوخت را باقیمت آزاد دریافت می‌کنند، نرخ سوخت پرواز‌های باری و هلیکوپتری نیز آزاد است. فقط پرواز‌های داخلی و خارجی ایرلاین‌های داخلی سوخت یارانه‌ای 600 تومانی دریافت می‌کنند.

خسروشاهی، نوشت: دلیل اصلی تورم در اقتصاد ایران تسلط راهبرد «توزیع رانت‌های در دسترس (اعم از منابع طبیعی، امتیازات قانونی و چاپ پول)» به‌جای راهبرد «تولید ثروت» است.

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های 1397 تا 1399 در یک منحنی نزولی رفتار کرده و سرجمع ارز تخصیصی از حدود 164 میلیون دلار در سال 97 به 22 میلیون دلار در سال 99 کاهش پیدا کرده است.

مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: هیچ‌گونه محدودیتی تحت عنوان زمان 15 روزه جهت ارائه تسهیلات خرید تراکتور به بهره‌برداران بخش کشاورزی مصوب نشده است.

احمدی ادامه داد: در راستای اجرای دستور 8 ماده‌ای رئیس جمهور، فرآیند خصوصی‌سازی خودروسازان در حال انجام است. سرمایه‌گذاران درخواست‌هایی ارائه کرده اند، برخی از آن‌ها جزو خودروسازان بخش خصوصی هستند و ما در حال بررسی درخواست‌ها هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ظرفیت پرداخت 30 درصد افزایش حقوق به شاغلان وجود ندارد، گفت: با افزایش هزینه قطعی حقوق، درآمد اتفاق نمی‌افتد و بودجه دولت ناترازتر شده و به بانک مرکزی و بانک‌ها متوسل می‌شود. اضافه برداشت اتفاق می‌افتد، پایه پولی بالا می‌رود و تورم تشدید می‌شود.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد بیش از یک میلیون سهامدار سهام عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبرو هستند.

یارانه کمک معیشتی مرحله 154 مربوط به آذر ماه 1402 به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت 24 روز دوشنبه 20 آذر ماه قابل برداشت است.

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، گفت: دولت در بودجه، سیاست انقباضی شدیدی در پیش گرفته و موتور رشد اقتصادی خاموش است و عملا قرار است فشار به دولت وارد شود؛ در شرایط تورمی اخذ مالیات بیشتر از بنگاه و خانوار، به معنای بدتر شدن شرایط آنها است.

اخیرا بر اساس گزارش سازمان بازرسی اعلام شده که شرکت چای دبش، در راستای بحث ارز وارداتی، تخلفات کلانی را رقم زده است. پرسش این است که آیا در حوزه اقتصاد کلان نیز تخلفاتی رخ داده است یا خیر؛ بنابراین به دو گزارش نیاز داریم. یک گزارش از سوی بانک مرکزی و یک گزارش نیز از وزارت اقتصاد از بانک‌های دولتی و شبه دولتی. تا زمانی که این گزارش‌های نظارتی منتشر نشود نمی‌توانیم دلیل این تسهیلات کلان...

در این وضعیت اگر در آینده به‌دلیل متغیر غیراقتصادی انتظارات تورمی تغییر کند، اقتصاد ایران با رکود تورمی جدیدی همراه خواهد شد. از این نظر تا شارژ پایه پولی از طریق کسری بودجه رفع نشود، نمی‌توان به کاهش پایدار تورم امید داشت.