دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

در تازه‌ترین پرونده فساد اعلام شده گروه صنعتی چای دبش حدود 3.4 میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی حدود 140 هزار میلیارد تومان برای واردات و بسته‌بندی چای دریافت کرده است. اما با این رقم چه چیز‌هایی می‌شد در ایران ساخت؟

وزیر اقتصاد، گفت: طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده و نرخ بیکاری هم کاهشی بوده، ولی قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوار‌ها و معیشت مردم به ابتدای سال 90 برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند.

اگر یک دهه تورم بالا، به یک اقتصاد تحمیل شود، بخش عمده‌ای از طبقات متوسط جامعه، به دهک‌های پایین درامدی سقوط می‌کنند و دهک‌های متوسط اقتصاد کشور، با شرایط بسیار بدی مواجه می‌شوند. در اقتصاد ایران، برخلاف تورمی که در کشور‌های توسعه یافته ایجاد می‌شود، فقط به واسطه سیاست‌های بخش پولی با تورم رو به رو نمی‌شویم و ریشه تورم در اقتصاد ایران، «گسست بخش واقعی و بخش پولی اقتصاد» است. متاسفانه...

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آن‌ها که می‌گویند اگر یک ارزن روی زمین افتاده باشد، چقدر عقوبت قیامتی دارد، در روز روشن می‌توانند 150 میلیارد دلار را تحت عنوان طرح‌های عمرانی بی ضابطه‌ی تعریف شده، پودر کنند و خدا می‌داند این مبالغ را بین چه کسانی توزیع کرده‌اند.

رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه از عملیاتی شدن ایجاد بیمه و بانک و مناطق آزاد اقتصادی مشترک بین دو کشور خبر داد.

بر اساس متن نهایی لایحه بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران به 12 میلیون افزایش یافت و معافیت درآمدی سالانه مشاغل و درآمد اجاره مستغلات نیز به ترتیب به 75 و 57 میلیون تومان تعیین شده است.

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در خصوص پرونده «واردات چای دبش»، حتی یک دلار ارز ترجیحی با نرخ 28500 تومان نیز اختصاص نداده است، اعلام کرد: تمامی ارز تخصیص یافته برای واردات چای ارز با نرخ نیمایی بوده و لذا ارتباط دادن این پرونده با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت کذب محض است.

شرکت چای دبش که برای ثبت رکورد بزرگ‌ترین فساد اقتصادی تاریخ ایران با وفور منابع بیت‌المال مواجه بود، بخشی از ارز‌های نیمایی را هم در بازار آزاد و تقریباً با دو برابر قیمت به فروش رسانده است.

معافیت مالیاتی همزمان با افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق در ویرایش نهایی بودجه 1403 به 144 میلیون تومان در سال و 12 میلیون تومان در ماه، سقف‌های بالاتر مالیاتی حقوق هم افزایش یافت. در بودجه 1403 تغییر کرد.

یک کارشناس، اقتصادی، گفت: به عقیده من حرف‌هایی که دولت‌ها در خصوص دلارزایی یا دلارزدایی می‌زنند بیشتر جنبه سیاسی دارد در حالی که برای تجار مسائل سیاسی مهم نیست و صرفه‌های اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهند.

یک کارشناس اقتصادی، گفت: در صورتی که بنگاه‌ها تجدید ارزیابی دارایی داشته باشند باید معافیت‌های مالیاتی هم به آن‌ها داده شود، یکی از دلایلی هم که بنگاه‌ها علاقه‌ای به تجدید ارزیابی دارایی‌های‌شان ندارند به دلیل موضوع مربوط به پرداخت مالیات است.

رئیس‌جمهور در بخشی دیگری از سخنانش گفت که دولت تلاش کرده که کسری بودجه نداشته باشیم. اما برخی از نمایندگان معتقدند با روندی که در حال حاضر وجود دارد در سال آتی حتما با کسری بودجه مواجه خواهیم بود که همین امر موجب تورم می‌شود.

دولت معمولاً رقمی را به عنوان دستمزد، اعلام می‌کند که بتواند روی آن مانور دهد و از توقع بیجا پیشگیری کند. اکنون با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور و عدم تناسب نرخ تورم و دستمزدها، باید دید کارمندان و کارگران چگونه از پس هزینه‌های جاری زندگی بر خواهند آمد و دولت سیزدهم چه چاره‌ای برای کمک به معیشت خانوار‌های کم درامد می‌اندیشد.

اسپلینتر که در سمیناری در سال 2021 صحبت می‌کرد به نظر می‌رسید عمیقا در مورد تاثیرات مخرب بالقوه زوال اقتصاد غیررسمی آمریکا فکر نکرده باشد. تغییر تدریجی از پرداخت‌های نقدی به سپرده‌های مستقیم می‌تواند افراد فقیرتر مانند نظافتچی‌ها و رانندگان تاکسی را مجبور کند که درآمد بیش تری را در اظهارنامه مالیاتی گزارش کنند و باعث شود آن‌ها ثروتمندتر به نظر برسند در حالی که در واقع ثروتمند نبودند.

مبلغ وام‌های خرید مسکن، مسکن روستایی، اجاره، بافت فرسوده و مسکن ملی مشخص شد.

طبق گفته رییس سازمان بورس سود سهام عدالت امسال تا پایان آذر ماه به حساب‌ها واریز می‌شود.