دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

همزمانی کاهش آرد نانوایی‌ها و قطع یارانه دامداران در روستا‌های مرزی، بحران آفرید

علیرضا خرمی فعال کارگری و عضو شورای اسلامی کار شرکت پلی اکریل اصفهان در ارتباط با نگرانی‌های کارگران می‌گوید: کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آو با ابهام و سردرگمی مواجهند و اصلاحات ضد کارگری مربوط به سن بازنشستگی در برنامه هفتم موجب بلاتکلیفی آن‌ها شده است.

بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه کمک معیشتی مرحله 154 بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از بامداد روز سه شنبه 21 آذرماه قابل برداشت است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان "فضاسازی طالبان برای بازگشت محموله‌های بنزین غیرواقعی و شیطنت است"، گفت: به‌هیچ‌وجه مرز افغانستان ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداردی در آنجا حاکم نیست.

در گذشته فدرال رزرو برای برخی ذخایر، نزدیک به صفر درصد سود پرداخت می‌کرد در حالی که اکنون بیش از 5 درصد پرداخت می‌کند.

100 درصد درآمد مولدسازی صرف تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام می‌شود.

اداره آمار آمریکا از رشد 20درصدی صادرات این کشور به ایران در 10ماهه 2023 خبر داد و کل مبادلات دو کشور در این دوره را بیش از 44میلیون دلار اعلام کرد.

آمار‌های جدید نشان می‌دهد تقاضا برای نفت و گاز در حال کاهش است، زیرا جهان برای مقابله با بحران آب‌وهوایی اقدام می‌کند. این امر باعث نگرانی در مورد پیامد‌های اقتصادی و سیاسی برای کشور‌های نفتی می‌شود که به شدت به درآمد نفت و گاز وابسته هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس به سنت هر سال گزارشی تحلیلی درباره بودجه سال آینده منتشر کرده و نکات مثبت و منفی بوجه را مورد اشاره قرار داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: «برای ناترازی بنزین که منجر به واردات شده و طی سال آتی نیز با افزایش و تشدید این واردات همراه است؛ باید فکری جدی کنیم و در زمینه اصلاح وضعیت مصرف در خودرو‌های کشور و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور از طریق افزودن CNG به سبد سوختی حرکت کنیم.»

موسی غنی نژاد نوشت: وابستگی مالی دولت به درآمد‌های نفتی که از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی آغاز شده بود با وجود شعار‌های برخی سیاستمداران تا همین سال‌های اخیر با تمام مضرات آن ادامه یافت. درست است که در برخی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی هر گاه که درآمد‌های نفتی به هر دلیلی کاهش می‌یافت، رفتار دولت‌ها بعضا نسبتا معقول‌تر می‌شد، اما قاعده کلی‌تر این بود که هر زمان این درآمد‌ها افزایش...

ما در سال یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم. این مسئله بر اساس محاسبات دقیق، از حدود بیست الی سی سال قبل به مسئولان دولت‌ها اعلام شده است. ما نمی‌توانیم این حجم مسکن را تولید کنیم و بخش خصوصی ما که متولی مسکن است، توان تولید این حجم مسکن را نداشته و به طور میانگین حتی سیصد هزار مسکن نیز نساخته است. در نتیجه حاشیه نشینی، کپرنشینی و مشکلاتی مشابه، افزایش پیدا می‌کند. این حجم تولید، ساده...

برای پاسخ دادن به این که ما چه کار می‌خواهیم یا می‌توانیم انجام دهیم، باید اول بپرسیم چگونه می‌خواهند به این هدف برسند. معمولا در شعار‌های مسئولین، جای هر توضیحی غایب است. فرض را بر این بگذاریم که دوستان هم می‌خواهند دست به تحولات بزنند، اما، چون ریشه را نمی‌شناسند، فکر می‌کنند با برخی بخشنامه‌ها و تصویب برخی قوانین، عبارت «می خواهند»، محقق می‌شود. اکنون و در شرایط فعلی کشور چه چیزی...

با استاندارد‌های مصرف انرژی جدیدی که در تولید کولر‌های آبی اجرایی خواهد شد، پیش بینی می‌شود 300 تا 500 مگاوات کاهش مصرف در سهم سیستم‌های سرمایشی رقم بخورد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار این نمودار گزارش داد: نرخ فقر در کشور در سال‌های 96 تا 99، 10 درصد زیاد شد و از 20 درصد به 31 درصد رسید، ولی طی دو سال گذشته مجدد به 30 درصد کاهش یافت. در عین حال خطر افزایش نرخ فقر با توجه به کاهش فاصله طبقه متوسط با خط فقر وجود دارد.

مشاهدات بانک جهانی حاکی از آن است که در سال 2010 تنها 2 درصد از خانوار‌های «فقیر» به اینترنت دسترسی داشته‌اند در حالی که این رقم در سال 2020 به 60 درصد افزایش یافته است.