دوشنبه 9 مهر 1403

اقتصادی وب‌گاه فرارو

اقتصادی وب‌گاه فرارو

از نشست پیشین وزیران نفت و انرژی اوپک (نشست 186) اوپک تاکنون، نمایندگان کشور‌های جمهوری اسلامی ایران، نیجریه و عراق در هیئت عامل این سازمان منصوب شده‌اند که مطابق اساسنامه فعالیت آن‌ها در هیئت عامل باید به تأیید نشست وزارتی برسد.

در بخش مالیات بر درامد باید مالیات به شیوه تصاعدی پرداخت شود و نرخ پرداخت مالیاتی صاحبان ثروت و دارایی نیز باید بسیار بیشتر از نرخ‌های مالیاتی جاری باشد. این رقم برای 10 درصد بالای صاحبان ثروت و دارایی در مواقع بحرانی و به خصوص در کشور‌های صنعتی مثل ایالات متحده، انگلستان، آلمان، فرانسه و سوئد تا بالای 90 درصد می‌رسیده. در انگلستان در برخی سال‌ها به 98 درصد نیز رسیده است، یعنی 10 درصد...

ویتنامی‌ها به مرور چرخش به راست را آغاز کردند و برند خود را به‌عنوان یک اقتصاد باز معرفی کردند. ویتنام برای رشد هرچه بیشتر بر روی تجارت تمرکز و روابط خود را با بلوک غرب ترمیم کرد.

محسن زنگنه، سخنگوی تلفیق برنامه هفتم توسعه گفته است: در برنامه هفتم مصوب کردیم که قیمت یارانه‌ای بنزین نباید تغییر بکند، اما اینکه چقدر سهمیه یارانه در اختیار مردم قرار بگیرد دست دولت است.

اینکه رشد تابستان 7.1 درصد بوده است در مقایسه با دوره فشار حداکثری و کرونا که موجب کاهش صادرات نفت در کنار افت شدید قیمت نفت بود یک خبر خوب است، ولی، باید توجه کرد که در عین حال نمادی از تکرار در تاریخ رشد اقتصادی ایران است.

به گفته مروتی، امروز سازمان تامین اجتماعی در انجام تعهدات عادی خود با مشکل و گرفتاری مواجه است، چگونه قرار است اعتبار برای اجرای همسان‌سازی مهیا نماید؟

طبق برآورد مرکز آمار، رشد اقتصادی در تابستان 1402 به 7.1 درصد رسیده که این رشد تقریباً بین دو بخش نفت و خدمات تقسیم شده است. اما بر خلاف رشد دو فصل اخیر، در سال گذشته اثر نفت بسیار کمتر بوده و به جای آن صنعت و ساختمان اثر مهم‌تری روی رشد اقتصادی داشته‌اند.

در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی، حدود 400 میلیارد دلار صرف دور زدن تحریم‌ها شده است.

افزایش مالیات‌ها و عوارض در بودجه سال 1403 قطعاً هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد. در این‌باره حمیدرضا میرمعینی، کارشناس اقتصادی عنوان کرد که بار سنگین هزینه‌ها در دو سال گذشته و در دولت ابراهیم رئیسی بر دوش مردم بسیار زیاد شده است که بخشی از آن به تحریم‌ها بر می‌گردد، اما واقعاً مقصر تحریم‌ها مردم نیستند. دولت در بودجه‌نویسی مشکل دارد و به همین دلیل براساس رفتار‌های...

آخرین داده‌های تورم آمریکا، انتظار بازار برای اینکه اقتصاد این کشور سال آینده به سمت «فرود نرم» حرکت کند را تقویت کرده است. این شرایط به فدرال‌رزرو اجازه می‌دهد که با وجود رونق نسبی بازار کار، دست به تسهیل سیاست پولی بزند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بحث تولید خودرو‌های برقی در کشور ما نیز در سال 1378 شکل گرفت و از آن سال تمرکز برای تولید این خودرو جدی شد.

توسعه همکاری‌های پولی و بانکی میان ایران و سوریه متناسب با افزایش مناسبات و تبادلات تجاری - اقتصادی و حل مسایل مربوط به مبادلات بانکی تجار دو کشور در کوتاه مدت ضروری است.

قانون بانک مرکزی پس از بررسی موارد اختلاقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌زودی از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.

هدف‌گذاری تورم 30 درصدی با رشد اقتصادی 7 درصدی در بودجه 1403 لحاظ شده است.