شنبه 14 مهر 1403

فرستادگان پارلمانی کشورها در اجلاس فلسطین چه گفتند؟

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
فرستادگان پارلمانی کشورها در اجلاس فلسطین چه گفتند؟

تهران - ایرنا - روسا و نمایندگان کشورهای اسلامی در اجلاس فلسطین با تاکید بر برخورداری مردم غزه از عدالت و حقوق انسانی، بر توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین تاکید کردند.

به گزارش مشرق، پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نخستین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) به میزبانی تهران در حال برگزاری است و روسا، نایب رییسان و نمایندگان پارلمان‌های کشورهای حاضر در این اجلاس نظرات، دیدگاه‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود را برای پایان دادن جنایت صهیونیست‌ها در غزه بیان کردند.

مساله فلسطین عدالت، عزت و حقوق انسانیت است

کوناته سایدیکی نایب رئیس مجلس ساحل عاج در این اجلاس گفت: امروز جامعه ما با چندین حادثه عزادار شده است که مهمترین آن ها زلزله در مراکش، سیل در پاکستان، جنگ اسرائیل علیه حماس و حادثه تروریستی کرمان است.

وی اضافه کرد: در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس ما کنار ملت بی دفاع فلسطین هستیم و اعلام می‌کنیم که مساله فلسطین عدالت، عزت و حقوق انسانی است در حالی که فلسطینیان چندین دهه رنج های فراوانی را تحمل می‌کنند و جان‌های بسیاری در این راه از دست رفته است. پس وظیفه ما است که فلسطینیان را مورد حمایت قرار داده و براساس حقوق بین الملل عمل کنیم.

نایب رئیس مجلس ساحل عاج بیان کرد: ما باید از تمام ظرفیت‌های بین المجالس استفاده کنیم تا بتوانیم صلحی پایدار را در منطقه ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: آرمان فلسطین باید مورد توجه ملت های اسلامی قرار گرفته و جزو وظایف انسانی ما است که به دنبال حل مساله فلسطین برویم ما باید به دنبال تحقق عدالت و صلحی پایدار باشیم تا بتوانیم آن را برای مردم غزه به ارمغان بیاوریم.

از اقدامات رژیم صهیونیستی جلوگیری نمی‌شود

محمدحسین المهان نماینده پارلمان کویت در این اجلاس اظهار داشت: غزه به طور کامل در حال نابودی است و هیچ‌کس از اقدامات رژیم صهیونیستی جلوگیری نمی‌کند و اقدامات رژیم در نوار غزه و قدس اشغالی به صورت روزانه ادامه دارد.

وی با یادآوری اینکه وظیفه پارلمان‌های اسلامی استفاده از همه ابزارها برای پایان دادن به کشتار دسته جمعی است، تصریح کرد: از کوچاندن مردم مظلوم فلسطین از نوارغزه باید جلوگیری کرد و سران رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و علیه رژیم در دادگاه‌های بین‌الملی اقامه دعوا کنند.

نماینده پارلمان کویت در ادامه گفت: رابطه کشورهای مسلمان باید با هم هماهنگ و همراه باشند و از عادی‌سازی روابط با رژیم خودداری و روابط خود را قطع و سفارتخانه‌های خودشان را در اسرائیل تعطیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است دولت‌های اسلامی صندوقی برای آبادانی غزه تشکیل دهند؛ آرمان فلسطین در رأس و اولویت سیاست خارجی کویت است.

موافق هر ابتکاری برای پایان جنگ غزه هستیم

داودا دیالو نایب رئیس مجلس دولت انتقالی بورکینافاسو در این اجلاس طی سخنانی اظهار کرد: ما با هر ابتکاری جهت پایان دادن جنایات صهیونیست ها موافق هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال راه حل هایی باشیم که بتوانیم از آرمان فلسطین حمایت کنیم و سازمان های بین المللی را مجاب کنیم آنها نیز به سمت پایان دادن مشکلات فلسطین پیش روند.

رژیم صهیونیستی باید به قوانین جهانی و قطعنامه‌های شورای امنیت تن دهد

نماینده مجلس سنگال در سخنانی اظهار کرد: امروز باید مسئولانه به سمت آرمان‌های مردم شجاع فلسطین گام برداریم، رژیم صهیونیستی باید به قوانین جهانی و قطعنامه‌های شورای امنیت تن دهد.

وی گفت: مردم فلسطین شرایط سختی را برابر صهیونیست‌ها دارند و شرایط انسانی رو به وخامت است و موانع زیادی پیش روی آن ها است.

نماینده مجلس سنگال با اشاره به قطعنامه پایانی اجلاس تهران تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌ها این کشور آسیب دیده است و مجلس ملی سنگال در کنار همه کشورها برای صلح و امنیت پایدار در فلسطین تلاش می‌کند و در بیانیه پایانی باید حملات رژیم صهیونیستی محکوم، قرارداد اسلو اجرا و بر ارسال کمک ها به غزه تاکید شود.

وی تصریح‌کرد: همچنین باید آتش بس فوری در غزه محقق شود چرا که افزایش تنش ها باعث شده مردم زیادی جان خود را از دست دهند.

به ظلم رژیم اسرائیل پایان دهیم

طاهر بن مخبوت بن علی الجنیبی نایب رئیس پارلمان عمان در این نشست در سخنانی اظهار داشت: باید صف مسلمانان را تحکیم بخشیم و صلح و ثبات و حقوق مردم فلسطین را به آنها برگردانیم. امروز تمامی ملت‌ها برای ملت فلسطین فریاد سر می‌دهند و این جنایات باید با تلاش ما به اتمام برسد.

وی با اشاره به کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و شکنجه مردم غزه گفت: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها را تخریب کرده و مقابل دیدگان ما و سازمان ملل متحد این جنایت ها را انجام می دهد که سبب بی‌اعتمادی ملت‌ها به این سازمان می‌شود.

نایب رئیس پارلمان عمان با بیان اینکه همگی در مورد حمایت از فلسطین توافق دارند، اضافه کرد: وظیفه ما است که تدابیری در این خصوص اتخاذ کنیم چرا که فلسطین سد غیرقابل عبور است و همه باید مسئولیت خودمان را در این رابطه انجام داده و به ظلم رژیم اسرائیل پایان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده و ما پارلمان‌ها و کشورهای مسلمان باید در مقابل جور و ظلم رژیم گام برداریم، امیدواریم خداوند قدم ملت فلسطین را استوار و به آنها صبر دهد.

فرستادگان پارلمانی کشورها در اجلاس فلسطین چه گفتند؟ 2