سه‌شنبه 17 مهر 1403

فرشبافان اردبیلی بیمه می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرشبافان اردبیلی بیمه می‌شوند

اردبیل _ایرنا _ رییس اداره فرش سازمان صمت استان اردبیل گفت: با استفاده از مزایای بیمه روستایی و عشایری بافندگان فرش دستبافت این استان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

بقیت‌الله بابایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قطع بیمه قالیبافان در شرایطی که بیش از 55 هزار نفر در این رسته در استان فعالیت دارند، مشکل بزرگی را برای فعالان در این کسب و کار فراهم کرده بود.

او اظهارداشت: با پیگیری‌های مستمر و معرفی قالیبافان از طریق اداره فرش سازمان صمت مرکز استان و ادارت صمت شهرستان‌ها برای ثبت‌نام از متقاضیان این مشکل برطرف شده است.

وی به کاهش 50 درصدی بیمه‌شدگان قالیبافی در سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و گفت: با قطع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان از سال 93 در کشور بیمه‌شدگان قالیبافی از 15 هزار بافنده به هفت هزار و 400 نفر کاهش یافته بود.

وی عدم پرداخت بموقع حق بیمه از سوی افراد تحت پوشش، قطع حق بیمه دولت بلحاظ تشخیص مغایرت شغلی بیمه‌شدگان به صنعت فرشبافی، بازنشستگی تعدادی از قالیبافان استان و عدم جایگزینی افراد جدید به جای افراد خارج شده از تحت پوشش این بیمه را از عوامل مهم کاهش 50 درصدی بیمه‌شدگان صنعت قالیبافی استان ذکر کرد.

او افزود: قالیبافانی که تاکنون نتوانسته‌اند نسبت به ثبت‌نام و استفاده از مزایای این بیمه اقدام کنند تا پایان وقت اداری 18 آذرماه امسال فرصت دارند تا با مراجعه به اداره فرش سازمان صمت نسبت به ثبت‌نام و ارائه مدارک خود برای بهره‌مندی از این بیمه اقدام کنند.

وی اظهارداشت: از لحاظ آمار و تعداد مراجعان و متقاضیان برای بهره‌مندی از این بیمه و آمار پرونده‌های تشکیل شده در اداره فرش سازمان صمت، این استان برترین رتبه کشور را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

رییس اداره فرش سازمان صمت استان اردبیل با بیان اینکه انتقال سوابق بیمه تامین اجتماعی از سایر مشاغل به این بیمه از جمله مزایای بیمه عشایری و روستایی منظور شده برای فرشبافان است، اظهارداشت: حق بیمه این نوع از بیمه برای فرشبافان استان در سال اول رایگان و کل حقوق بیمه تامین اجتماعی از سوی دولت پرداخت و در پنج سال بعدی بخشی از حق بیمه توسط قالیبافان و بخشی نیز توسط دولت پرداخت و از سال ششم به بعد نحوه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر بسیاری از مشاغل جامعه و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی متمرکز 2 نفر و بیشتر افزود: بیشتر فعالیت‌های تولیدکنندگان تک‌بافت فرش دستی خانگی در استان همچنان به قوت خود باقی بوده و فرصت بدست آمده از خانه ماندن، فعالیت‌های مربوط به تولید فرش‌های دستبافت خانگی را افزایش داده است.

او تشریح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا مشتری و طالب خرید فرش دستبافت ایران بویژه فرش دستباف استان اردبیل هستند که با تسهیل در صادرات فرش و حذف برخی از مراحل اداری و نیز راه‌اندازی گمرک اختصاصی فرش در استان می‌توانیم بازارهای جهانی را با تولید انبوه فرش دستباف در دست بگیریم. وی به قدمت بالای تولید فرش در این استان و تنوع تولیدکنندگان در مناطق روستایی، عشایری و شهری اشاره کرد و افزود: اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجموعه‌های حمایتی و نیز بکارگیری روش‌های جدید حمایتی برای پوشش بیمه‌ای بافندگان، ارائه تسهیلات بانکی، تامین مواد اولیه تولید، بازاریابی و فراهم‌سازی حضور بافندگان و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.

او از خلخال به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ تولید فرش دستبافت بویژه فرش‌های ابریشمی نفیس یاد کرد و گفت: بیش از 2 هزار بافنده شناسنامه‌دار بصورت تک‌بافت و یا کار در کارگاه‌های متمرکز فرشبافی فعالیت دارند.

وی اظهارداشت: در حالی که قالیبافان دارای پروانه فعالیت از تسهیلات بانکی خسارت از کرونا می‌توانند بهره‌مند شوند، در تلاش هستیم تا با تزریق اعتبار تسهیلاتی از سوی استانداری اردبیل امکان استفاده از این تسهیلات را برای فرشبافان تک‌بافت خانگی فراهم کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*