یک‌شنبه 8 مهر 1403

فرماندار زاهدان: 99 پروژه برای افتتاح و کلنگ‌زنی در دهه فجر آماده شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرماندار زاهدان: 99 پروژه برای افتتاح و کلنگ‌زنی در دهه فجر آماده شده است

زاهدان - ایرنا - فرماندار زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: 99 پروژه با اعتباری بالغ بر 269 میلیارد تومان در این شهر برای افتتاح و کلنگ‌زنی در دهه مبارک فجر آماده شده است.

ابوذرمهدی نخعی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از این تعداد 83 پروژه افتتاح و 16 پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برنامه‌های متنوعی به مناسبت دهه مبارک فجر در زاهدان پیش‌بینی شده که مهمترین آنها مشارکت پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن است.

فرماندار زاهدان باگرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این سردار سرافراز الگوی هر آزادیخواهی در دنیا بوده و بعد از شهادتش این امر نمود بیشتری یافته است.

وی بیان کرد: تشییع باشکوه این سردار نقطه عطفی در تاریخ کشور و نشان از شکست دوباره دشمنان نظام و انقلاب بود.

نخعی ادامه داد: واکنش بسیار مقتدرانه ایران و حمله به پایگاه عین‌الاسد یک اقدام بینظیر در دنیا بود که هیمنه آمریکا را درهم شکست و درایت حکیمانه و مدیریت مقام معظم رهبری درسی بزرگ برای همه تاریخ است.

وی همچنین به سیل اخیر جنوب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بارندگی‌های اخیر در استان قریب به 100 هزار کیلومتر مربع را تحت تاثیر قرار داده و با وجود شرایط خشکسالی طی چندین سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاقات خوبی را رقم زد.

فرماندار زاهدان افزود: این سیل بیش از 10 برابر حجم سیل گلستان بود و دبی آب در بسیاری از نقاط به 12 تا 30 هزار متر مکعب رسید و در یک پهنه 100 هزار کیلومتر و حجم بارندگی بیش از 212 میلی متر بارندگی باید شاهد حجم وسیعی از تلفات می‌بودیم که با وجود خسارت مالی فراوان اما خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.

وی اظهار داشت: در این حادثه سیل مهربانی مسئله مهمی بود که به سمت منطقه رفت و همه مردم و مسئولین کشوری به این استان محروم آمده و از نزدیک در صحنه حضور یافتند و خود حضرت آقا توجه ویژه در کمترین زمان ممکن به این موضوع کردند و برای اولین بار در کشور با وجود چنین سیلی عملیات بازسازی به سرعت آغاز شده است.

نخعی گفت: سابقه زاهدان نیز نشان داده در هر بارندگی که بیشتر از 20 میلیمتر بوده قسمتی از شهر را آب برده اما امسال با وجود بارندگی 63 میلیمتری در این شهر و 67 میلیمتری در اطراف به دلیل تمهیدات پیش‌بینی شده و لایروبی انجام شده کمترین خسارت را داشتیم زیرا معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است و در این زمینه مجموعه مدیریت بحران و شهرداری کمک‌های زیادی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون زاهدان تبدیل به یک کارگاه کار و سازندگی شده است، افزود: این امر نتیجه خوبی خواهد داشت و اولین پروژه گاز شهری استان است زیرا جزو معدود استان‌هایی بودیم که از نعمت گاز شهری محروم بودیم و این زیبنده یک کلانشهر نیست.

فرماندار زاهدان ادامه داد: گاز هزینه واحدهای تولیدی را بسیار کاهش خواهد داد و این امر کمک شایانی به این استان می‌کند زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نبود گاز در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری نمی‌کردند.

وی گفت: در زمینه گازرسانی به سیستان و بلوچستان از بخشی از توان کشور کمک گرفتیم و در این زمینه استان‌های خراسان رضوی، همدان و سمنان به کمک این استان آمدند.

نخعی بیان کرد: هزار و 350 کیلومتر نیاز کل پروژه گاز سیستان و بلوچستان است که تاکنون به 980 کیلومتر رسیده و 390 کیلومتر تزریق گاز به شبکه وصل شده و 14 هزارو 821 علمک نیز نصب شده است.

وی افزود: همچنین 31 هزار و 903 خانوار تحت پوشش و 31 هزارو 420 انشعاب داریم و 2 هفته پیش نیز 21 هزار علمک دیگر امضای قرارداد شد و امیدواریم تا هفته دولت سال آینده پروژه گازرسانی به این استان به پایان برسد.

فرماندار زاهدان گفت: گازرسانی به سیستان و بلوچستان یک پروژه عظیم و بزرگ کشوری است کهدر این استان اجرا می‌شود و نیازمند همکاری مردم در این زمینه است.

وی افزود: ساماندهی حاشیه نشینی زاهدان نیز موضوع مهم دیگری است زیرا بعد از مشهد دومین رتبه را داریم و قریب 44 درصد حاشیه نشین که جمعیت بسیار قابل توجهی هستند در این منطقه زندگی می‌کنند.

نخعی ادامه داد: حاشیه‌نشینی در زاهدان کمتر از زلزله 10 ریشتری نیست و برای این منظور معدل معین سازی در دولت مطرح شد و خروجی چند وجهی داشت که چند استان کشور برای کمک به اینجا آمده و بیش از 30 گروه مهم کشوری نیز به منظور بازدید به این شهر سفر کرده و با نگاه ملی به حاشیه شهر زاهدان رسیدگی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن باید در زمینه حاشیه‌نشینی ورود کند زیرا میزان قیمت تمام شده این بنیاد مناسب‌تر است و فاز مطالعاتی تمام شده و 10 هزار واحد مسکونی عملیات آنها آغاز و 50 میلیون وام و 20 میلیون کمک بلاعوض برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

فرماندار زاهدان گفت: هشت هزارو 867 پرونده در بحث حاشیه‌نشینی این شهر ثبت و شناسایی شده که هزار و 796 مورد ثبت کامل و برخی به ثبت احوال و شهرداری معرفی شدند.

وی افزود: هزار میلیارد تومان مصوبه دولت برای پشتیبانی از این طرح است که در تلاشیم کمترین هزینه را برای مردم داشته باشد و بازه زمانی 2 ساله برای حاشیه شهر زاهدان پیش‌بینی شده است.

نخعی بیان کرد: در بحث راه آهن چابهار نیز با عنایت رهبر معظم انقلاب 300 میلیون یورو نقدا تخصیص یافته زیرا این امر برای اقتصاد هر کشوری مهم است و با این اتفاق این پروژه جان تازه‌ای گرفته و سرعت کار بالا رفته و بیشترین میزان پیشرفت مربوط به قطعه هفت و هشت است.

وی گفت: همچنین اعتبار خوبی برای توسعه بزرگراه‌های این استان در نظر گرفته شده است.

فرماندار زاهدان به انتخابات نیز اشاره کرد و افزود: انتخابات یک ماموریت ملی است که رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی در مدل ملی دارند و مطمئن هستیم بهترین انتخابات را در این استان و به ویژه در زاهدان خواهیم داشت و تیم انتخابات به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: این انتخابات نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌هایی دارد به عنوان مثال داوطلبین ثبت‌نام شده در مجلس نهم 53 نفر بود که در مجلس دهم به 103 نفر و در مجلس یازدهم به 135 نفر رسیده که نشان از یک رشد تقریبا 30 درصدی نسبت به دور قبل دارد.

وی ادامه داد: از لحاظ تفکیک جنسیتی نیز در مجلس نهم یک نفر زن، در مجلس دهم 97 نفر مرد و 6 نفر زن و در مجلس یازدهم 126 نفر مرد و 9 زن شرکت کردند.

نخعی گفت: تعداد افرادی که در سنوات قبل دارای سابقه نمایندگی بودند و در این دوره نیز ثبت‌نام کردند در مجلس نهم سه نفر، مجلس دهم سه نفر و مجلس یازدهم 6 نفر هستند.

وی بیان کرد: در این دوره چهار نفر لیسانس، 106 نفر فوق‌لیسانس و 25 نفر دکتری ثبت‌نام کردند و در رشته حوزوی نیز کسی شرکت نکرد.

فرماندار زاهدان افزود: در هیات های اجرایی از 135 نفر سه نفر انصرافی، 2 نفر رد صلاحیت و 130 نفر تایید صلاحیت شدند و در هیات های نظارت نیز 65 نفر رد صلاحیت، 31 نفر عدم احراز و هشت نفر انصرافی بودند.

وی گفت: قانونمداری، شفافیت در کار و بی‌طرفی و عدالت محوری مهمترین برنامه در دستور کار ستاد انتخابات استان است و موظفیم زمینه حضور مردم را در این صحنه فراهم کنیم.

نخعی ادامه داد: 244 شعبه اخذ رای پیش بینی شده که 200 شعبه در زاهدان و بخش مرکزی و 44 شعبه در حوزه نصرت آباد و کورین مربوط به شهرستان خاش است که از این تعداد 179 شعبه ثابت و 21 شعبه سیار می‌باشد و در هر شعبه اخذ رای به طور میانگین 22 نفر شامل اعضای شعب، بازرسین نظارت، نماینده فرماندار و نیروهای نظامی و انتظامی حضور دارند.

*س_برچسب‌ها_س*