دوشنبه 16 مهر 1403

فرماندار کرمانشاه: سلامت مردم در مقابل بیماری کرونا در خطر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرماندار کرمانشاه: سلامت مردم در مقابل بیماری کرونا در خطر است

کرمانشاه - ایرنا - فرماندار کرمانشاه بااشاره به شیوع بیماری کرونا در استان بویژه در کلانشهر کرمانشاه هشدار داد و گفت: سلامت مردم درخطر است و وظیفه شرعی و قانونی داریم نسبت به شیوع خطرناک این بیماری به مردم اطلاع رسانی دقیق کنیم.

فضل الله رنجبر روز شنبه در نشست ستاد مقابله با بیماری کرونا که در سرسرای فرمانداری کرمانشاه برگزار شد؛ خواستار شکل گیری موج تبلیغاتی گسترده و جدی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا شد و افزود: متاسفانه مردم این روزها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و به شکل عادی با این بیماری برخورد می کنند و این عامل اصلی بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در استان است.

او، خواستار هشدار خطر گسترس بیماری کرونا به مردم در سطح معابر، خیابان ها، کوچه ها، بازارچه ها، اصناف، پاساژها، روستاها و بخشداری ها شد و گفت: نسبت به رعایت موازین بهداشتی باید با تمام تلاش به هر طریق ممکن، به مردم هشدار دهیم.

رنجبر در ادامه به شرایط ویژه اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط ویژه اقتصادی کشور ما را ملزم می کند به کسب و کارها مجوز فعالیت بدهیم اما این نباید باعث شود آنها مسایل بهداشتی را رعایت نکنند، باید تمام نهادهای نظارتی، اتحادیه ها، اتاق اصناف، بازرسی سازمان ها و دستگاه‌های اجرایی، شهرداری ها و نیروی انتظامی نسبت به موازین بهداشتی نظارت شدید و جدی کنند و به مردم آموزش بهداشتی بدهند.

وی با بیان اینکه وظیفه داریم به مردم بگوییم سلامت آنها در خطر است و دغدغه همه مسوولان سلامت آنها است، خواستار جلوگیری از تجمعات در مراسم ترحیم، نماز میت در آرامستان ها به کمک نیروی انتظامی، همچنین ممنوعیت بازگشایی تالارها و قهوه خانه‌ها (قلیان سراها) شد.

فرماندار کرمانشاه همچنین نسبت به رعایت نکردن فاصله اجتماعی در سطح بوستان ها، بازارچه ها، پاساژها، بازار روزها، بازار توپخانه، میدان آزادی، میدان شهدا و در شهرک مسکن هشدار داد و خواستار حضور نیروهای بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی برای اطلاع رسانی و توجیه مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی شد.

رنجبر، رعایت بهداشت را وظیفه تک تک افراد برای مقابله با بیماری کرونا دانست و گفت: با فرهنگ سازی نسبت به رعایت مسایل بهداشتی باید زندگی کردن با آن را یاد بگیریم زیرا ممکن است این بیماری مدت ها با ما زندگی کند و این واقعیتی است که نه می توانیم کار را تعطیل کنیم و نه بی خیال وجود آن شویم پس باید با رعایت کردن زندگی را پیش ببریم.

او همچنین نسبت به عادی شدن احوال الپرسی مردم (دست دادن و روبوسی کردن باهم)، تجمعات در فضای بسته مطب پزشک ها، ادارات هشدار داد و گفت: همه جلسات دستگاه های اجرایی باید از ماسک استفاده شود.

روزانه حدود 300 تست کرونا در شهرستان کرمانشاه گرفته می شود

مدیر مرکز بهداشت کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: روزانه حدود 300 تست PCR کرونا در سطح شهرستان از افراد گرفته می شود.

علیرضا طلوعی اضافه کرد: مرکز بهداشت تاکنون 2 سری طرح غربالگری در شهرستان کرمانشاه اجرا کرده و سری سوم نیز در حال اجرا است.

او در ادامه نسبت به شیوع این باور که ویروس کرونا ضعیف شده یا ژنتیک ما ایرانی ها قوی است و به این بیماری مبتلا نمی شویم هشدار داد و گفت: کرونا تعارف ندارد با همه اقشار کار دارد کسی مصون نیست زیرا شاید بر روی جوانان کمتر اثر گذارد، اما ممکن است اعضای خانواده او به ویژه افراد مسن و دارای بیماری مزمن و کسانی که او در ارتباط هستند مصون نباشند و برای آنها خطرناک باشد

طلوعی، نسبت به شیوع بالای بیماری کرونا در چند روز گذشته هشدار داد و بهترین راهکار را پیشگیری شخصی مانند زدن ماسک، شستشوی مرتب دستان و دست نزدن به صورت و رعایت کردن فاصله اجتماعی عنوان کرد.

وی خواستار توزیع زیاد ماسک بویژه در اماکن عمومی و ادارات، ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسی ها شد و گفت: اقدامات باید عملی باشد تا نتیجه بگیریم و گرنه با حرف زدن هیچ چیزی درست نمی شود.

شهرستان کرمانشاه بیش از نیمی از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده و پنج بخشداری دارد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 148 هزار و 950 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 57 نفر در 24 ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به 7734 نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین وضعیت مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوتی ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز 10 خرداد 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 282 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، 435 مورد بستری و 1847 بیمار به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند.

وی ادامه داد: با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 148 هزار و 950 نفر رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*