دوشنبه 16 مهر 1403

فعالیت‌های مختلف اعضای انجمن مدرسان سینما ثبت و درج می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فعالیت‌های مختلف اعضای انجمن مدرسان سینما ثبت و درج می‌شود

تهران - ایرنا - رییس انجمن مدرسان سینمای ایران، گفت: این انجمن قصد دارد سایر فعالیت‌های اعضای این انجمن از جمله ترجمه کتاب یا مقاله، ساخت فیلم کوتاه، انیمیشن و یا مستند را در جدول اعضا درج کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خانه سینما 32 صنف دارد که تنها 10 صنف آن دارای سایت و اطلاعات منتشر شده هستند. این صنوف عبارتند از برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، منتقدان و نویسندگان سینمایی، دستیاران فیلمبردار، سازندگان فیلم کوتاه، کارگردانان، عکاسان فیلم، انیمیشن، تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلمبرداران و تدوینگران.

این امر در دنیای دیجیتال و زمانی که بیش از هر زمانی بر شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی تاکید می‌شود، آن هم در مورد صنعت پرمخاطبی چون سینما سئوالات زیادی را مطرح کرده است.

لزوم شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی صنوف سینمایی در همه امور مهم است به همین منظور با حمید دهقان‌پور، رییس انجمن مدرسان سینمای ایران درباره این موضوع به گفت وگو نشستیم.

دهقان‌پور در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه در راستای شفاف‌سازی اطلاعات صنوف، این انجمن سایت دارد، اظهار داشت: با تغییر و تحولاتی که در انجمن اتفاق افتاد من مسئولیت سایت را به بهنام حسینی از اعضای شورای مرکزی و قائم مقام انجمن محول کردم تا کلیه مطالب و تصمیم‌های مهمی که گرفته می‌شود از طریق بارگذاری روی سایت اطلاع‌رسانی شود. همچنین اطلاعات لازم درباره انجمن در اساسنامه و آیین نامه آن وجود دارد.

وی درباره اطلاعات جدول اعضا که قرار است روی سایت قرار بگیرد، بیان کرد: در واقع تمام اطلاعات اعضا شامل اطلاعات شخصی، محل تدریس و وضعیت شغلی در جدول درج شده و در اختیار خانه سینما قرار گرفته است که روی سایت نیز بارگذاری می‌کنیم.

رییس انجمن مدرسان سینمای ایران ادامه داد: سال و نوع عضویت اعضا در جدول درج نشده است چراکه ضرورتی ندارد تا همگان از این موضوع مطلع شوند. آخرین کار حرفه‌ای اعضا نیز در این جدول مشخص شده است.

دهقان‌پور تاکید کرد: همچنین قرار است یک گزینه دیگر نیز به جدول اضافه شود. قصد داریم هر عضو ما اگر فعالیت دیگری غیر از تدریس از جمله ترجمه کتاب یا مقاله، ساخت فیلم کوتاه، انیمیشن و یا مستند را در کارنامه کاری خود دارد، در جدول اعضا درج کنیم. وی افزود: در واقع برخی از اعضای انجمن ما عضو پیوسته هستند و وابسته به انجمن‌های دیگر. به همین دلیل تصمیم داریم شرایطی را فراهم کنیم که این اطلاعات مفید را در اختیار عموم قرار دهیم و آن را منعکس کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر و دانشکده سینما و تئاتر درباره نوع عضویت و شرایط پذیرفتن عضو جدید نیز عنوان کرد: انجمن مدرسان سینما چهار نوع عضویت پیوسته، وابسته، موقت و افتخاری دارد. شرایط عضویت نیز بدین گونه است که متقاضیان باید در حال تدریس باشند و در این زمینه حداقل سه سال سابقه داشته باشند.

دهقان‌پور ادامه داد: البته کسانی که دارای مدرک دکترای سینما و یا رشته‌های وابسته هستند نیازی نیست حداقل سه سال سابقه تدریس داشته باشند.

به گفته وی، انجمن مدرسان سینما تنها صنف خانه سینما است که بیشتر اعضای آن دارای درجه دکترا و کارشناسی ارشد و مشغول تدریس در دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه هنر، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه سوره هستند. همچنین بیش از 50 درصد از اعضا عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و مابقی به صورت حق التدریس در مراکز آموزشی مشغول به فعالیت هستند.

رییس انجمن مدرسان سینمای ایران با اشاره به اینکه این انجمن 96 عضو دارد، گفت: ما محدودیتی برای پذیرفتن عضو جدید نداریم. متقاضیان حضور در این انجمن با قبول شرایط اساسنامه خانه سینما و این انجمن می‌توانند در هر زمان درخواست خود را برای عضویت ارایه بدهند. البته تعدادی درخواست در حال حاضر موجود است که به دلیل شرایط کرونا فرصت بررسی نداشتیم که به زودی در دست بررسی قرار می‌گیرد.

دهقان‌پور خاطرنشان کرد: اساسنامه، آیین‌نامه، اطلاعات اعضا و دیگر اطلاعات عمومی روی سایت قرار می‌گیرد اما اسکن صورت جلسه آخرین انتخابات محرمانه است و لزومی ندارد در اختیار همگان قرار بگیرد. این اسکن در گروه واتس آپی شورای مرکزی انجمن منعکس می‌شود. همچنین اگر اعضایی که در جلسه غیبت و تمایل داشته باشند درباره آن جلسه اطلاعاتی کسب کنند از طریق گروه واتس آپی در جریان امر قرار می گیرند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*