چهارشنبه 4 مهر 1403

فلسفه

فلسفه

وب‌گاه عصر ایران

مسیح مهاجری: آنچه مهم است اینست که بدانیم دین را خدا برای آسان کردن کارها و شکستن بن‌بست‌ها فرستاده نه برای سخت کردن زندگی و ایجاد بن‌بست. انتظار اینست که شورای نگهبان همانگونه که امام خمینی و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی گفته و نوشته‌اند، نگهبانی از شرع و قانون اساسی را با نگاه بن‌بست شکنی انجام دهد به ویژه در انتخابات که از اهمیت زیادی برخوردار است و نقش مهمی در تأمین حقوق اساسی مردم...

خبرگزاری مهر

پس از هولوکاست، حمایت از یک دولت یهودی در میان یهودیان آمریکایی افزایش یافت به طوری که شورای آمریکایی یهودیت از یهودیت اصلاحی جدا شد. یهودیان اصلاح طلب بیشتر از اسرائیل حمایت کردند.

خبرگزاری تسنیم

رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر با تبیین انواع تحول، گفت: انقلاب اسلامی، تحولِ مثبتِ جهادی و درون‌پارادایمی است که اراده انسانی در آن دخیل بوده و یک الگو و مدل مثبت برای مدیریت تحول است.

وب‌گاه خبر آنلاین

مبلغ نوشت: کوندرا میگوید: وقتی به پاریس مهاجرت کردم روزنامه نگارها اطراف من را گرفتند و می پرسیدند که آقای کوندرا شما کمونیست هستید؟ آقای کوندرا شما لیبرال هستید؟ آقای کوندرا شما چپ هستید یا راست؟ در پاسخ به همه این پرسش ها گفتم که من فقط یک رمان نویس هستم!

وب‌گاه خبر آنلاین

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله اش با عنوان «نهادی که باید بن‌بست شکن باشد» نوشت: روش حکمرانی ما، در چهار دهه گذشته اگر بن‌بست شکنی در عین تلاش برای جلوگیری از انجام خلاف شرع و تخلف از قانون اساسی بود، امروز از یکطرف گرفتار پیچ و خم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نبودیم و از طرف دیگر اینهمه انتقاد از شورای نگهبان که فلسفه وجود آن «بن‌بست...

خبرگزاری مهر

با توجه به فرا رسیدن سالروز تاسیس شورای نگهبان، سوابق اعضای فعلی شورای نگهبان و فرایند انتخاب آنان را مورد بررسی قرار دادیم.

وب‌گاه خبر آنلاین

جماران نوشت: محمدصالح نقره‌کار، دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز، در واکنش به احکام اخیر صادر شده در موضوع حجاب گفت: در شرایط اجتماعی واقع‌بینانه‌ای باید برای عدم رعایت حجاب مجازات در نظر بگیریم. جامعه ما امروز از حیث مبانی عرفی همخواهی با اراده حکمرانی در مقابله کیفری با موضوع نقض چهارچوب‌های حجاب را ندارد. عرف مستحسن جامعه امروز ما حجاب اجباری نیست.

وب‌گاه عصر ایران

کار در کشور غریبه سخت بود. خیلی از همکاران کره جنوبی او را تحقیر می‌کردند. تفاوت‌های فرهنگی برای او گیج‌کننده بود، مثلاً از احوالپرسیِ هر روز صبح با همکاران سر در نمی‌آورد چراکه این کار هرگز در شمال انجام نمی‌شد. دشواری‌های زندگیِ پس از پناهجویی به دقت مستند شده است. برخی موارد نیز پایانی تراژیک داشته‌اند. در سال 2019، مادر و پسری گریخته از کره شمالی در آپارتمان شان در کره جنوبی به...

وب‌گاه عرشه آنلاین

رابرت اوپنهایمر، که زندگی‌اش اکنون به یک فیلم هالیوودی با بازی کیلیان مورفی، مت دیمون و رابرت داونی جونیور با عنوان اوپنهایمر (Oppenheimer) تبدیل شده است، بعدها ادعا کرد که در لحظات پس از انفجار، خطی از کتاب مقدس هندو را در ذهن خود می‌خواند: «حالا من به مرگ بدل شده‌ام، ویرانگر دنیاها».

وب‌گاه خبر آنلاین

روزنامه فرهیختگان نوشت: فیلم‌هایی مثل خیابان اندرزگو نه ترویج حجاب و نه کمک کردن به حکمرانی است بلکه نشان می‌دهد شکست در این عرصه پذیرفته شده و تنها راه مانده، شکل دستوری و خشن است. بازگشت به نقطه صفر یعنی بازگشت به گسست اجتماعی و خلق بحران‌های جمعی وسیع‌تر.

وب‌گاه عصر ایران

دکتر صدر به یک معنا واکنشی بود به لمپنیسم حاکم بر فوتبال ایران. او از "ایرانیِ فوتبال‌دوست" اعاده حیثیت کرد. یعنی نشان داد که می‌توان دوستدار فوتبال بود و سوادِ چشمگیر و داناییِ درخور و ادبِ فراوان داشت.

وب‌گاه خبر آنلاین

دکتر بادامچی مینویسد: «زن» بنیاد مفقود دموکراسی‌خواهی در ایران است. اکنون که «زن ناشزه» به صحنه آمده تا مذکر بودن «فتنه‌ای» که همیشه مؤنث پنداشته شده بود رسوا کند، تازه لکنت زبان پارسی که در سایه قساوت پدرسالاری به زبان صغارت و بردگی مستحیل شده بود، برای تلفظ «کلمه طیبه‌ی آزادی» جرأت یافته است.

خبرگزاری تسنیم

با وجود مسئله حساسی مانند کنکور که آینده تحصیلی دانش آموزان را رقم می‌زند و نمره محور بودن نظام سنجش و پذیرش نمی‌توان انتظار داشت که دروس مهارتی و کاربردی بتواند به خوبی قد علم کنند.

خبرگزاری مهر

مراسم بزرگداشت ناصرخسرو قبادیانی سه‌شنبه 27 تیر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

وب‌گاه خبر آنلاین

انتخاب نوشت: گشت ارشاد دوباره به میدان برگشت. طبق گفته سخنگوی فراجا گشت ارشاد دوباره شروع به کار کرده اما نهاد مجلس و دولت موضع مشخصی نسبت به آن اتخاذ نکرده‌اند.